11. november 2019
Spørgelysten var stor i pauserne til søndagens borgermøde i Sengeløse, hvor Ring 5 Syd var på programmet. Foto: Stina Felby Egerup
gallery icon

Se billedserie

Spørgelysten var stor i pauserne til søndagens borgermøde i Sengeløse, hvor Ring 5 Syd var på programmet. Foto: Stina Felby Egerup
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ring 5 Syd til debat: Fronterne er trukket skarpt op

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ring 5 Syd til debat: Fronterne er trukket skarpt op
Taastrup - 07. april 2019 kl. 20:57
Af Stina Felby Egerup
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Fronterne var trukket skarpt op, da der søndag var borgermøde om Ring 5 Syd i Sengeløse.

arrow Læs også: Debat: Ring 5 - tiden er en anden

På den ene side stod modstanderne af den nye Ring 5 Syd, der er forslag om at etablere fra Køge til Frederikssundsmotorvejen gennem Høje-Taastrup, og på den fløj stod langt hovedparten af de omkring 150-200 fremmødte personer samt Kirsten Nymann fra »Nej til Ring 5 Syd.«

På den anden side stod en lille håndfuld tilhængere af den nye Ring 5 Syd, personificeret af det lokale byrådsmedlem og MF'er, Merete Scheelsbeck (K).

"Behov for Ring 5 Syd"

Argumenterne fra tilhænger-siden var de kendte: Trængslen i særligt hovedstadsområdet stiger, og der er behov for massive trafikinvesteringer for at imødese stigningen i trafikken. Ring 5 Syd er samfundsøkonomisk en rigtig god investering, og den vil være med til at lede noget af trafikken væk fra de mindre byer som eksempelvis Sengeløse, der er præget af mange biler omkring gadekæret i myldretiden. Og hvis Ring 5 Syd kommer, er det vigtigt at arbejde for den helt rigtige placeringen inden for den 1 kilometer brede trafikkorridor, lød det fra Merete Scheelsbeck (K).

Hun lagde også stor vægt på, at trafikstøj skal spille en stor rolle i den forundersøgelse, det nu er besluttet at sætte i gang.

- Der skal tages højde for trafikstøj, for eksempel ved at bruge lydsvag asfalt, støjværn og evt. fartbegrænsninger i ydertimerne, sagde hun og pegede på, at en nedgravning af motorvejen også kunne være en mulighed, ligesom biler vil larme mindre i fremtiden.

"Ring 5 er slet ikke nødvendig"

Argumenterne fra modstander-siden var også de kendte: En Ring 5 Syd vil medføre uacceptable og sundhedskadelige støjgener for en lang række mennesker, naturområder som blandt andet Natura 2000 i Sengeløse og Vadsby vil blive påvirket, den vil give øget luftforurening og faldende boligpriserne for en lang række husejere. Men værst af alt vil en Ring 5 Syd slet ikke løse problemet med trængsel, lød det fra Kirsten Nymann fra foreningen »Nej til Ring 5 Syd«.

Dels viser erfaringerne, at man ved at bygge flere veje blot får pendlerne fra den kollektive trafik over i biler, og derved får man flere biler på vejene, og dels har man ikke indregnet, hvordan fremtidens transportvaner vil ændre sig, sagde hun.

- Bilernes tid som konge er ved at rinde ud. Løsningerne på den stigende trængsel er i stedet billigere kollektiv trafik og dyrere bilkørsel med kørselsafgifter, lød det fra Kirsten Nymann.

Læs mere om søndagens debat i DAGBLADET Roskilde mandag.

arrow Debat: Forfejlet kritik af Ring 5
04. april 2019 kl. 13:00 Opdateret: kl. 15:13
arrow Modstand mod Ring 5 Syd: Flere borgermøder på vej
03. april 2019 kl. 09:08 Opdateret: kl. 09:13
arrow Ny aftale: Ring 5 Syd kan komme i 2025
13. marts 2019 kl. 11:07 Opdateret: kl. 11:00

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk