18. december 2017
Godstoget, der blev afsporet, var 395,2 meter langt og vejede 1.215 tons. Der blev ikke konstateret fejl på lokomotiv eller vogne, som kunne have relevans for ulykken, fastslår Havarikommissionen. Få sekunder før ulykken var et regionaltog passeret nabosporet, og de kunne potentielt have ramt hinanden, lyder det i Havarikommissionens rapport. Foto: Kasper Ellesøe
Godstoget, der blev afsporet, var 395,2 meter langt og vejede 1.215 tons. Der blev ikke konstateret fejl på lokomotiv eller vogne, som kunne have relevans for ulykken, fastslår Havarikommissionen. Få sekunder før ulykken var et regionaltog passeret nabosporet, og de kunne potentielt have ramt hinanden, lyder det i Havarikommissionens rapport. Foto: Kasper Ellesøe
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Rapport om dødsulykke: Regionaltog var få sekunder fra katastrofen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Rapport om dødsulykke: Regionaltog var få sekunder fra katastrofen
Taastrup - 07. december 2017 kl. 16:52
Af Stina Felby Egerup
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

En tragisk dødsulykke i december sidste år kunne være endt langt værre, end tilfældet var.

arrow Læs også: 19-årig dræbt under tog: Rapport afslører flere svigt

En kun 19-årig togklargører elev, Jakob Fedder, mistede den 12. december 2016 livet, da et godstog blev afsporet under en rangering tæt ved Høje Taastrup Station. Men bare få sekunder inden afsporingen, som skete klokken 11.44, havde et regionaltog passeret ulykkesstedet i nabosporet, viser Havarikommissionens rapport, som blev offentliggjort onsdag. Hvis afsporingen var sket, lige før eller mens regionaltoget passerede, så kunne det være endt i en større togulykke, skriver DAGBLADET Roskilde.

- Vi kan ikke udelukke, at ulykken potentielt kunne have haft større konsekvenser, selvom den var slem nok, som det var. Det er også en medvirkende årsag til, at vi har undersøgt hele forløbet, så vores anbefalinger kan medvirke til at forhindre, at noget lignende kan ske en anden gang, fortæller Bo Haaning, souschef i Havarikommissionen.

Rapporten viser, at dødsulykken skete på baggrund af en kombination af manglende overholdelse af sikkerhedsreglerne, og at eleven arbejdede uden opsyn.

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk