23. september 2020
Visualisering af støjvolden langs de nye motorvejsramper ved Hveen Boulevard. Illustration: Form landskab
Visualisering af støjvolden langs de nye motorvejsramper ved Hveen Boulevard. Illustration: Form landskab
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nabo til ramper har fået grønt lys til støjvold

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nabo til ramper har fået grønt lys til støjvold
Taastrup - 25. september 2017 kl. 13:12
Af Stina Felby Egerup
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Når de kommende motorvejsramper på Hveen Boulevard bliver etableret, så har ejeren af Sengeløsevej 10 fået lov til opføre en støjvold langs motorvejen.

Administrationen havde ellers advaret mod tilladelsen, da man frygter, at sagen kan danne præcedens andre steder i kommunen, skriver DAGBLADET Roskilde. Og hele hovedstadsområdet oplever for tiden en ekstraordinær stigning i ansøgninger om deponering af jord, så man vil kunne forvente flere sager i fremtiden, lød advarslen fra administrationen.

Plan- og miljøudvalget gav dog tilladelsen.

- Vi mener ikke, at det vil danne præcedens, når sagen nu drejer sig om tilkørselsramperne. Her accelererer bilerne meget, og det bliver særligt støjende fra de mange lastbiler, som vil benytte de nye ramper. Derfor mener vi, det er fair at give dispensation, siger Laurids Christensen (K), medlem af plan- og miljøudvalget.

Det er formelt landskabsarkitektfirmaet Form, der på vegne af ejeren af Sengeløsevej 10 samt transport- og logistikvirksomheden DSV har ansøgt om tilladelse til at etablere en beplantet støjvold.

Volden skal indpasses i forhold til det eksisterende landskab langs motorvejen, og byggematerialet er overskudsjord fra anlægsprojekter i hovedstadsområdet.

Administrationen mener dog ikke, at den omtalte ejendom er mere støjbelastet end lignende ejendomme langs motorvejen. Administrationen påpeger også, at Motorvejslandskabet har stor betydning for bilisternes oplevelse af Høje-Taastrup Kommune, da et stort antal mennesker dagligt oplever kommunen herfra. Ifølge Vejdirektoratet passerer i gennemsnit cirka 90.000 biler dagligt kommunen via motorvejen.

»Særligt hvor der er udsyn til landområderne oplever de forbipasserende de mere grønne kvaliteter i kommunen og den korte afstand mellem by og natur, hvilket er visionen i kommunens Udviklingsstrategi 2016,« påpeger administrationen.

Men det er heller ikke planen at plastre motorvejene til med støjvolde, påpeger Laurids Christensen:

- Det er klart, at der ikke skal være jordvolde langs hele motorvejen, så det føles som om, man kører gennem en tunnel, når man kører gennem Høje-Taastrup Kommune, understreger han over for DAGBLADET Roskilde.

Har debatten om sexisme taget overhånd?
 

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk