17. juli 2018
Den seneste årgang på Høje-Taastrups 10. klasses tilbud, Linie 10, har klaret sig rigtig godt.  Opskriften på Linie 10s succes er blandt andet det sceneskift, eleverne oplever, når de kommer fra grundskolen og over i de nye rammer. Foto: Linie 10
Den seneste årgang på Høje-Taastrups 10. klasses tilbud, Linie 10, har klaret sig rigtig godt. Opskriften på Linie 10s succes er blandt andet det sceneskift, eleverne oplever, når de kommer fra grundskolen og over i de nye rammer. Foto: Linie 10
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Linie 10: Fra skoletræt til uddannelsesparat på ét år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Linie 10: Fra skoletræt til uddannelsesparat på ét år
Taastrup - 09. juli 2018 kl. 06:12
Af Stina Felby Egerup
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Høje-Taastrup Kommunes 10.-klassecenter - Linie 10 - kan noget helt særligt: Nemlig løfte skoletrætte, ikke-uddannelsesparate eller på anden måde udfordrede elever, til uddannelsesparate unge mennesker med ny selvtillid og en faglig bagage til at fortsætte i uddannelsessystemet.

Det skriver DAGBLADET Roskilde.

- 10. klasse er i høj grad et afklaringsår, hvor eleverne bliver klogere på sig selv og deres ønsker for fremtiden. Grundskolen har gjort alt forarbejdet, men her hos os får de ofte lige det sidste, de mangler, for at blive helt afklarede om, hvad de vil, fortæller skoleleder Allan Kierkegaard.

Flere af eleverne på Linie 10 har faglige udfordringer, når begynder i 10. klasse, og mange er uafklarede eller har urealistiske forventninger om egen formåen. En mindre gruppe er udfordrede personligt eller socialt, men alle kan rykke sig.

Og tallene taler for sig selv: Da den nuværende årgang begyndte på Linie 10, blev 91,2 procent af eleverne betegnet som ikke-uddannelsesparate. Bare et halvt år efter var det tal skrumpet til 19,3 procent, og ved slutningen af skoleåret er kun 9,7 procent af eleverne vurderet som ikke uddannelsesparat.

Det betyder, at fem elever - mod oprindeligt 60 elever - nu skal forberedes på en optagelsesprøve i dansk eller matematik for at blive helt klar til at påbegynde den erhvervsuddannelse (EUD), som de drømmer om at komme i gang med efter sommerferien.

Den resterende del af eleverne kan erklæres uddannelsesparate - både fagligt, socialt og personligt. Det betyder, at de kan påbegynde deres uddannelse per 1. august 2018.

Den største gruppe har søgt erhvervsuddannelser, og lidt færre har søgt en gymnasial uddannelse, typisk HF.

- Vi har generelt altid gode resultater med vores elever, men denne her årgang er nok den bedste, vi har oplevet på skolen. De har været ekstremt dygtige, men også gode ved hinanden, siger Allan Kierkegaard.

Opskriften på Linie 10s succes er blandt andet det sceneskift, eleverne oplever, når de kommer fra grundskolen og over i de nye rammer.

- Med skiftet til en ny skole, nye kammerater og nye lærere får eleverne en chance for at indtage nye roller. De bliver mødt som lige netop de unikke personer, de er - med de udfordringer og kvaliteter, de har. Hvordan de tidligere har gået i skole, og hvordan de tidligere har klaret sig, er irrelevant. De får så at sige en ny start og kan selv være med til at forme, hvordan de vil ses på som individer, forklarer skolelederen og fortæller, at dedikerede medarbejdere selvfølgelig også spiller en stor rolle.

- Her er lærere, som er uddannede i eller har erfaringer inden for feltet med elever, der kræver »lidt ekstra«. De har særligt fokus på en udvikling af den enkelte elevs personlige og faglige kvalifikationer - og så følger det faglige efterslæb ofte med helt af sig selv, siger Allan Kirkegaard.

Linie 10 har i alt 70 elever fordelt på fire klasser og modtagerklassen.

Lovgivningen giver 10. klasse nogle friere rammer, og der er for eksempel færre fag på skemaet og færre bindinger på timetal. Og de friere rammer bruger skolen aktivt til diverse brobygningsforløb eller undervisning ud af huset. Samtidig er der langt flere muligheder for at udarbejde særlige skemaer, der er skræddersyet til den enkelte elev.

Men den altoverskyggende grund til Linie 10's succes er medarbejdernes relationelle indsats, vurderer Allan Kierkegaard.

- De unge mennesker tages alvorligt, og der tages udgangspunkt i, hvad de kommer med i bagagen, og hvad de gerne vil efter 10. klasse. Alle elever tilknyttes en kontaktlærer - og samtidig er der ressourcer til, at enkelte elever tilknyttes en særligt udvalgt mentor, som de kan bruge i forhold til at blive afklaret omkring uddannelse, siger skolelederen.

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk