14. november 2018
Sosu-hjælper Jeanette List Svensson fra Høje-Taastrup Kommune hjælper borgeren Lykke. Foto: Jens Wollesen
Sosu-hjælper Jeanette List Svensson fra Høje-Taastrup Kommune hjælper borgeren Lykke. Foto: Jens Wollesen
Foto: Jens Wollesen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hjælper over 1200 borgere: Sådan er hjemmeplejen organiseret

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hjælper over 1200 borgere: Sådan er hjemmeplejen organiseret
Taastrup - 07. november 2018 kl. 06:38
Af Lisbeth Jansen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hjælp til selvhjælp eller rehabilitering. Det er centrum i den måde, personalet inden for den kommunale hjemmepleje i Høje-Taastrup generelt arbejder på, når de er ude hos borgerne.

arrow Læs også: Se billederne: Sådan foregår en hjemmehjælpers dag på arbejde

Det betyder, at plejen i videst mulige omfang handler om at støtte og hjælpe borgerne til at kunne klare mest muligt selv. Det fortæller Connie Larsen, som er daglig leder af Hjemmeplejen Nord, som er en af flere plejegrupper i kommunen.

- Vi kører den rehabiliterende tilgang til plejen. Der bliver lavet et målsætningsmøde af en times varighed, når en ny borger skal have hjemmepleje. Her spørger vi borgeren, hvad han eller hun kunne tænke sig at kunne på sigt som ønskescenarie. For det er borgeren, der skal have medindflydelse på plejen. Så laver vi en plejeplan , som vi herefter arbejder ud fra, siger Connie Larsen.

Delt efter geografi

Hjemmeplejen i Høje-Taastrup er delt i flere plejegrupper afhængig af blandt andet geografi samt en administration.

Mens personalet i Hjemmepleje Nord og Syd møder ind på Valby Søndergade i Blåkildeområdet, så møder personalet fra Hjemmepleje Vest ind på Stationsvej i Hedehusene, og aften/nat-personalet samt sygeplejerskerne møder ind på deres afdelinger på rådhuset.

For sosu-assistenterne og sosu-hjælperne starter vagten fra Nord, Syd eller Vest. Personalet får dagligt en oversigt over, hvilke borgere der skal besøges i løbet af vagten. Inden de enten cykler eller kører ud, læser personalet op på, om der er nye beskeder om borgerne. Der kan også opstå situationer i løbet af et døgn, der betyder ekstra besøg.

I Hjemmeplejen Nord er der i alt 35 fastansatte (dog er de tre pt. på barsel, red), der er fordelt ud på tre teams. Hver medarbejder er kontaktperson for et antal borgere, som man er særligt tilknyttet. 425 borgere får i øjeblikket hjemmepleje fra Hjemmeplejen Nord, og det tilstræbes ifølge den daglige leder, at man enten får hjælp af sin kontaktperson eller af en anden fra samme team. Hvis der er eksempelvis er sommerferie, bruger man vikarer i stedet.

- Jeg har 35 ansatte her i Hjemmepleje Nord, og vi hjælper omkring 425 borgere. Men det er meget forskelligt, hvor mange borgere hver medarbejder kører ud til på hver vagt. For der er forskel på, hvor omfattende hjælp der er brug for de enkelte steder, siger daglig leder Connie Larsen.

Connie Larsen forklarer, at det heller ikke er alle 35, der er på vagt samtidig. Som oftest er der i hendes afdeling 25 på arbejde i dagtimerne til hverdag og 17 på vagt i weekenderne.

Hjælp efter pakke

Antallet af borgere, der får hjemmehjælp i Høje-Taastrup varierer hen over året. Ofte er færre borgere, der får hjælp i sommermånederne end i vintermånederne. I øjeblikket modtager 1224 borgere hjemmehjælp. Disse borgere fordeler sig nogenlunde ligeligt mellem de tre daggrupper og en privat leverandør.

Hver borger får hjælp, efter hvilken pakke der er valgt til vedkommende.

- Det er i første omgang visitationen, der beslutter, hvilken pakke borgeren får. Men sosu'erne kan efterfølgende dokumentere, om der er behov for en større eller mindre pakke, forklarer Connie Larsen.

Har man pakke 1, har borgeren lette begrænsninger og får eksempelvis hjælp til at komme i bad to gange om ugen. En pakke 2 kan indebære, at man dagligt får hjælp til kompressionsstrømper, personlig pleje og at til at smøre frokost. En pakke 3 giver besøg fra hjemmeplejen to gange dagligt, mens en pakke 4 betyder, at borgeren har en større funktionsnedsættelse, og derfor skal have hjælp tre til fire gange dagligt.

Der findes også pakker til aften- eller nattehjælp. Derudover er der mulighed for, at hjemmehjælpen eksempelvis kan hjælpe med at bestille indkøb fra en leverandør til borgeren, eller hjælpe med at lægge vasketøj klar til afhentning eller pakke færdigvasket tøj ud for borgeren. Hertil kommer at borgeren kan gøre brug af en såkaldt klippekortsordning, der giver mulighed for ekstra tid af en halv time pr. klip, så man eksempelvis kan få hjemmehjælperen med ud på en tur.

Udover de aftalte opgaver i hjemmene, er det også hjemmeplejerens opgave at have overblikket og ofte også være pædagogisk i tilgangen til borgeren for at yde den bedst mulige hjælp.

- Vi skal have overblikket, når vi kommer ud i et hjem og kunne spotte, om der er noget særligt at bemærke. Vi skal kigge og vurdere, om der er noget vi skal være opmærksomme på det enkelte sted, siger Connie Larsen.

Personalet skal således ikke kun udføre de aftalte opgaver, men også være opmærksomme på, om noget ved borgerens tilstand er anderledes end ellers. Hun nævner som eksempel, at en almindelig blærebetændelse kan være årsag til, at borgeren har det markant værre end normalt.

Fakta
Sådan fordeler antallet af ansatte sig i Høje-Taastrups Kommunale hjemmepleje:
  • Administration, Hjemmeplejen Aften/Nat samt sygeplejerskegruppen befinder sig på rådhuset, mens Nord, Syd og Vest møder ind på lokale afdelinger. FAF dækker Albertslund, Glostrup og Høje-Taastrup.
  • Administration: 1 leder, 2 administrative medarbejdere
  • Hjemmeplejen Nord: 1 leder, 9 sosu-assistenter, 23 sosu-hjælpere
  • Hjemmeplejen Syd: 1 leder, 9 sosu-assistenter, 18 sosu-hjælpere
  • Hjemmeplejen Vest: 1 leder, 12 sosu-assistenter, 26-sosu-hjælpere
  • Hjemmeplejen Aften/Nat: 12 sosu-assistenter, 29 sosu-hjælpere
  • Sygeplejerskegruppen: 1 leder, 40 sygeplejersker FAF (Fælleskommunal Akut Funktion): 1 leder, 7 sygeplejersker
  • I alt: 1 leder, 6 afdelingsledere, 2 administrative medarbejdere, 42 sosu-assistenter, 96 sosu-hjælpere, 47 sygeplejersker.

Kilde: Hjemmeplejen i Høje-Taastrup Kommune

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk