3. juni 2020
- Jeg har lige set 16 unge levere high performance i alperne i strid modvind, kulde, op af bakke, sultne, med blå mærker, snot og tårer i hele hovedet og alligevel finde overskuddet til at sejre over sig selv. Alle mand. Og damer. Unge mennesker. De er nemlig fremtidens lederberedskab, siger projektleder Mads Cronquist. Foto: Privat
gallery icon

Se billedserie

- Jeg har lige set 16 unge levere high performance i alperne i strid modvind, kulde, op af bakke, sultne, med blå mærker, snot og tårer i hele hovedet og alligevel finde overskuddet til at sejre over sig selv. Alle mand. Og damer. Unge mennesker. De er nemlig fremtidens lederberedskab, siger projektleder Mads Cronquist. Foto: Privat
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Fremtidens ledere fra Sengeløse Skole

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fremtidens ledere fra Sengeløse Skole
Taastrup - 24. marts 2017 kl. 15:27
Af Josefine Klitgaard
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Otte piger og otte drenge fra Sengeløse var i vinterferien på en ikke helt almindelig ekspedition i Østrig.

Fremtidens ledere leverer high performance, lyder det fra projektleder Mads Cronquist

- Ungerne er helt almindelige unge fra de to 6. klasser på Sengeløse Skole. Dem, som er lige i midten, og som derfor alt for sjældent får noget som helst ekstraordinært, fortæller Mads Cronquist og tilføjer:

- Det er det andet hold, vi er i gang med. Vi kørte det førtste hold igennem sidste skoleår. Også med stor succes. Vi arbejder med den målgruppe, fordi de kan være med til at opbygge et stærkt indre beredskab og med stor overskudsmentalitet at kunne imødegå og forme den fremtid, som de selv ønsker.

Forløbet løber et helt skoleår og kombinerer to elementer, som består af 16 dages karakteropbyggende outdoor-træningsmoduler i sommerferien, efterårsferien, vinterferien og Kr. Himmelfartsferien og faglig lektietræning hver torsdag aften halvanden time i tre grupper hjemme hos børnene selv på skift med en frivillig lektietræner og forældrene selv.

Ekspedition i Østrig

- Samtlige 16 unge klarede både snesko-ekspedition, rappelling og gik med fuld oppakning på ski op af bjerget i strid modvind, siger Mads Cronquist og fortsætter:

- De har lært at overvinde sig selv, håndtere konflikter og indgå i effektive teams, der kommer i mål. Det er fremtidens lederberedskab.

De otte drenge og otte piger, som i øjeblikket deltager i projekt www.uddannelsetilmig.dk brugte deres vinterferie med fire OLTC-instruktører, som var på deres tredje ekspedition, der denne gang fandt sted i de østrigske alper.

- Forud for ekpeditionen har ungerne sidste sommer været på 30 timers non-stop kickoff med basis outdoor-træning og brand- og redningsøvelser plus en firedages 'vildmarkstur' i kano i efterårets silende regn med fokus på teamwork og -ledelse på skift. Vi kalder det moduler, og det er ét af benene i projektet om 'Fremtidens lederberedskab', forklarer Mads Cronquist.

Ekspeditionen til Østrig er ikke nogen helt almindelig skitur - langt fra.

- Der er tale om hård træning, hvor vi udover naturligvis at lære ungerne at stå på ski egentlig mest øver os på at overkomme vanskelige forhindringer og ikke give op. Strabadserne omfattede blandt andet en flere timer lang snesko-vandretur i bjergene med en lokal park-ranger, en 300 højdemeter randonnée-tur op af bjerget med fuld oppakning på ryggen og i år også vinter-rappelling 25 meter lodret ned med en lokal mountain-guide. Alle fuldførte samtlige udfordringer virkelig flot, understreger Mads Cronquist.

Et ambitiøst program

Træningsprogrammet er ambitiøst og tætpakket med alle mulige aktiviteter - fra morgenvækning til aftenopgaver i teams og med sin buddy med en samlet varighed på omkring 14 timer hver dag.

- Det er klart, at det slider på kræfterne og det mentale overskud, ligesom lunten kan blive lidt kortere, og der opstår det såkaldte 'fnidder'. Det er projektets ekspedition præcist designet til at lære de unge at håndtere og også overkomme udfordringerne, hvilket de gjorde på bedste vis - helt uden mor og fars indblanding eller en lærers velmenende konflikthåndtering. Vi giver dem værktøjerne til at lære at klare sig selv og faciliterer processen nøje, forklarer Mads Cronquist.

At overvinde sig selv

På både snesko- og randonnée-turen kæmpede alle bravt mod toppen.

- Det er et slidsomt arbejde at komme i mål - men sikken en følelse i kroppen, i hjertet og i hovedet; ægte stolthed, som udspringer af at have overkommet noget vanskeligt helt ved egen kraft. Dem, som var meget nervøse eller mente de havde højdeskræk, overkom også dette og rappellede 25 meter lodret ned selv i bjergene. Træningsmetoden kalder vi 3H: Hovedet, Hænder, Hjerte. Det er kombinationen, der virker. Og virker, gør det. Det kan vi se på de meget positive udtalelser fra forældrene både fra sidste års hold og de tilkendegivelser, som projektet løbende får på vores Facebook-side. Det er vi meget glade for, udtaler projektlederen.

Det indre beredskab

Hele projektets vision handler om at så de frø, der skal til, for at unge mennesker inden det uregerlige teenagerliv kan udvikle deres egenomsorgsevne, kunne indgå i forpligtende arbejdsfællesskaber og turde tage lederstafetten.

- Vi arbejder med træning i selvkontrol, bedre sociale relationer, højere selvværd og håndtering af stress og negative følelser. Noget alle mennesker med fordel kan øve sig i, også forældre, siger Mads Cronquist og fortsætter:

- Det, der kommer ud af at medvirke i projektet, er overskudsmentalitet, som er forudsætningen for positiv vækst. Man skal kunne det selv, hvis man vil være med til at udvikle en organisation, eller sågar et helt velfærdssamfund. I OLTC har vi gennem mere end 25 år benævnt denne iboende kraft, dette mod og viljestyrke for 'Det indre beredskab'.

Koblingen til læring i skolen

Det er den samme mentale styrke, man kan lære at kalde på inden i sig selv, når man har faglige udfordringer, som for eksempel i matematik i skolen, hvor man ikke kan noget - endnu.

- Vi kan lære det ved at træne og ikke give op. Det er sammenhængen mellem udendørstræning og indendørs-læring. Og det virker, fordi vi starter langt tidligere end mange andre teenageres quick-fix-forløb, der koster en formue og sjældent har nogen nævneværdig effekt, når man kigger de officielle evalueringsrapporter nærmere efter. Projektet her er tillige i meget vid udstrækning baseret på frivillig arbejdskraft og donationer.

High performance i praksis

- For tiden oversvømmes kursusmarkedet med misforståede, men meget tillokkende 'high performance' trylleformularerer, som mest af alt handler om at påklistre nogle lånte fjer i en eller afgrænset periode og så råbe 'Juhu', hvorefter det blev mandag morgen igen. Det virker ikke. Det, der til gengæld virker, er, at vi hjælper de unge med at lære at omfavne sine egne fejl og se det som et uindfriet potentiale for udvikling og vækst, siger Mads Cronquist og tilføjer:

- I en kendt TV2-reklame om 'os og dem' for tiden optræder Frederik. Han var med i projektet sidste år - og han er også med som hjælper i år på det nye hold. Freja er blevet frontfigur på Julemærkehjemmets kampagne, fordi hun bare er så pissesej og har kæmpet for et bedre liv. Respekt for det. De rummer mange, rigtig gode kræfter - mange flere end både de selv og sikkert også forældrene ved.

High performance kommer af det lange seje træk, den hårde træning, det effektive og hudløst ærlige teamsamarbejde, hvor hvert individ kan aktualisere sit eget indre beredskab - de ofte skjulte kræfter, som vi alle besidder, når det virkelig gælder.

- Det er også herfra, at kilden til innovation udspringer fra. Vi rummer det hele allerede. Når vi overvinder store, 'umulige' udfordringer, og når det samtidig skaber en kontinuerlig strøm af bemærkelsesværdige resultater, så kan vi med rette tale om high performance. Det har jeg lige set 16 unge levere i alperne i strid modvind, kulde, op af bakke, sultne, med blå mærker, snot og tårer i hele hovedet og alligevel finde overskuddet til at sejre over sig selv. Alle mand. Og damer. Unge mennesker. De er nemlig fremtidens lederberedskab.

Sidste og fjerde ekspedition går sidst i maj til Anholt, som er Danmarks mest afsidesliggende ø med en ørken, hvor deltagerne skal lære at 'Udsigt skaber indsigt' over fire døgn med en masse praktiske øvelser og refleksion.

- Målet er at lære ungerne at sætte ord på svære følelser og finde tillid både til sig selv og hinanden.

Hvis du vil vide mere om projektet, så check www.uddannelsetilmig.dk eller ring til projektleder Mads Cronquist på tlf. 2344 8765.

Alle personer over 18 år har nu muligheden for at bestille en test for coronavirus, selv om de ikke har symptomer. Er det noget du vil benytte dig af?
 

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk