20. januar 2019
DB Cargo stod for lastningen af det godstog, hvorfra en lasttrailer onsdag i sidste uge rev sig løs og ramte et DSB-tog på Storebæltsbroen. Trods det nye forbud fra Trafikstyrelsen er det alt for tidligt at konkludere, om vogntypen og fastgørelsen var medvirkende årsg til ulykken, lyder det fra Havarikommissionen. Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix
DB Cargo stod for lastningen af det godstog, hvorfra en lasttrailer onsdag i sidste uge rev sig løs og ramte et DSB-tog på Storebæltsbroen. Trods det nye forbud fra Trafikstyrelsen er det alt for tidligt at konkludere, om vogntypen og fastgørelsen var medvirkende årsg til ulykken, lyder det fra Havarikommissionen. Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix
Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Forbud har store konsekvenser for godstransporten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Forbud har store konsekvenser for godstransporten
Taastrup - 09. januar 2019 kl. 11:41
Af Stina Felby Egerup
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det har konsekvenser for både godsoperatøren DB Cargo og deres kunder, at der nu er en særlig type vogne, man ikke må køre med. Men sådan må det være, for sikkerheden skal veje tungest, lyder det fra Jan Wildau, kommunikationsdirektør hos DB Cargo i Høje Taastrup.

arrow Læs også: DB Cargo kører igen gods over Storebælt

- Vi overholder selvfølgelig alle reguleringer og regler i de lande, vi opererer i, så når myndighederne udsteder et forbud, så følger vi selvfølgelig også det, siger han med henvisning til det forbud, Trafikstyrelsen har udstedt mod sættevogne monteret på såkaldte lommevogne.

Men direkte adspurgt lægger han heller ikke skjul på, at forbuddet selvfølgelig har nogle konsekvenser for virksomheden og dens kunder, skriver DAGBLADET Roskilde.

- Det betyder jo, at vi ikke kan køre med den vogntype, før vi ved, at vi kan leve op til myndighedernes krav. Og det har store økonomiske konsekvenser for os og de virksomheder, der er afhængige af godstransport på jernbanen, siger han til avisen og understreger, at det dog slet ikke er et fokus hos DB Cargo lige nu.

- Det er bare sådan, det er. Det vigtigste for os er at have fokus på de ansatte, der har været involveret i ulykken, og på at sikre, at noget lignende ikke kan ske igen, siger Jan Wildau.

Derfor arbejder DB Cargo lige nu i tre spor: Det vigtigste handler om at have fokus på de ansatte, som er meget berørte af ulykken - dels lokoføreren på godstoget samt en ansat, der var ombord på det forulykkede lyntog og hjalp de tilskadekomne i den forreste vogn, men også de ansatte fra virksomhedens sikkerhedsafdeling, der efterfølgende var tilstede på ulykkesstedet. Derudover bidrager DB Cargo til Havarikommissionens efterforskning af ulykken ved at indsamle og videregive al den data, de kan finde, og sidst men ikke mindst arbejder man på at kunne leve op til myndighedernes nye krav til godstransport.

Udover forbuddet mod sættervogne på lommevogne, som gælder i 14 dage eller indtil en række sikkerhedskrav er opfyldt, har Trafikstyrelsen ændret reglerne for, hvornår og hvor hurtigt godstog må køre over Storebælt.

Ulykken i sidste uge skete, da en sættevogn - en lastbiltrailer - rev sig løs fra en såkaldt lommevogn og ramte et modkørende passagertog.

Ifølge havariundersøger ved kommissionen Bo Haaning er det alt for tidligt at sige noget om, hvad der var årsag til ulykken.

- Vi er i opstarten af en meget stor undersøgelse. Det er for tidligt at sige, hvorvidt de her resultater fra vores test i går er en meget stor, en mellem eller slet ingen brik i det puslespil, som førte til den skrækkelige ulykke, siger Bo Haaning til ritzau.

Havarikommissionen skal inden 12 måneder komme med en foreløbig rapport, der gerne skal kunne pege på årsagen til den tragiske ulykke.

arrow DB Cargo suspenderer ansat efter togulykke
11. januar 2019 kl. 18:32 Opdateret: kl. 18:34
arrow Transportfirma må igen køre med sættevogne efter togulykke
11. januar 2019 kl. 12:25 Opdateret: kl. 12:26

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk