25. september 2021
Byrådspolitikerne Hugo Hammel (S), Peter Faarbæk (S), Emil Viskum (EL), Kurt Scheelsbeck (K) og borgmester Michael Ziegler (K) var med på Cyklistforbundets cykeltur i april. Foto: Kasper Ellesøe
gallery icon

Se billedserie

Byrådspolitikerne Hugo Hammel (S), Peter Faarbæk (S), Emil Viskum (EL), Kurt Scheelsbeck (K) og borgmester Michael Ziegler (K) var med på Cyklistforbundets cykeltur i april. Foto: Kasper Ellesøe
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Forbedringer for cyklister kan være på vej: Men nogle har lange udsigter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Forbedringer for cyklister kan være på vej: Men nogle har lange udsigter
Taastrup - 26. juli 2021 kl. 19:21
Af Kasper Ellesøe

Tilbage i april var hele byrådet inviteret på cykeltur rundt.

Det var den lokale afdeling af cyklistforbundet, der inviterede byrådsmedlemmerne til at komme med ud og med egne øjne se nogle af de steder i kommunen, hvor der ifølge Cyklistforbundet er udfordringer for tohjulede trafikanter. I alt havde cyklistforbundet en liste med 24 opmærksomhedspunkter, som også blev sendt til driftbyen, som nu har kommenteret og vurderet på samtlige punkter.

Målet med Cyklistforbundets tur var at politikerne en idé til, hvordan forholdene kunne være bedre for cyklister.

- Hvis man gerne vil være en cykelkommune, så skal politikerne se med egne øjne, at der er eksempler på - og der er mange - at man kan gøre det endnu bedre at være cyklist i kommunen. Derfor har vi denne liste, som politikerne får. Mit håb er politikerne nu går hjem i byrådet og har fået noget hjælp til, at se, hvordan man kan gøre forholdene bedre for cyklisterne, sagde Christina Gylling Saadbye, der er formand for Cyklistforbundets lokalafdeling, der dækker Høje-Taastrup, i forbindelse med turen.

Kan være løsninger på vej
Nogle af de steder, som administrationen er enige i, at der kan eller bør gøres noget er blandt andet.

Det gælder blandt andet cykelstien langs Sydskellet, der ender i et 200 meter langt grusstykke, der ikke er asfalteret.

Her er kommentaren, at asfalteringen er med i planlægningen.

Cyklistforbundet har også et forslag om, at der med fordel kunne være cykelstier langs Vejtoften i Taastrup.

»Stier langs Vejtoften er ikke med i kommunens stiplanlægning, der »kun« rummer 10 stiprojekter. Det er dog administrationens vurdering, at der med fordel på længere sigt kan overvejes anlæg af stier langs Vejtoften,« lyder vurderingen.

De 10 stiprojekter er på kommunens stiprioriteringsliste, som er en prioriteret liste over steder med trafikale udfordringer. De ti stiprojekter forventes behandlet på teknisk udvalgsmøde i august i år.

Et andet sted, der på på cykelturen i april skabte stor forundring for de fleste politikere, var en cykelsti ved Erik Husfeldts vej, der stopper brat ved Høje Taastrup private Gymnasium og lander på en parkeringsplads, hvor man ikke kan komme ud.

Det var mange af politikerne meget uforstående overfor, og også det stiforløb har administrationen vurderet. Og der er håb for, at der kan ske noget.

»Kommunens stiplanlægning indeholder anlæg af de manglende stiforbindelser langs Erik Husfeldts Vej,« lyder vurdering.

Ikke ændringer på vej
Der er dog også steder, hvor administrationen ikke vurderer, at Cyklistforbundets forslag vil være bedre.

Flere steder ønskede kommunen ikke at kommentere på udfordringerne, da stierne er private.

I Torstorp mener Cyklistforbundet, at overgangen til cykelsti ved Østerby Torv og Palmelunden er meget skæv og utryg, og at den burde flyttes cirka 5 meter sydpå så cykelstien bliver sammenhængende.

Her lyder vurdering. at »vejene i Torstorp er anlagt med meget abrupte forløb. De »skæve og utrygge« veje og stiud-mundinger har vist sig at medføre et meget lavt antal færdselsulykker. Utrygheden er i sig selv befordrende for, at trafikanterne udviser agtpågivenhed, hvilket fremmer trafiksikkerheden.«

Ved krydset fra Høje Taastrup Vej over Hveen Boulevard til Bornholms Alle skal cyklister stoppe op og aktivere det grønne lys. Her undrer Cyklistforbundet sig over, hvorfor det ikke skifter automatisk.

Det er der dog en forklaring på, lyder det.

»Kapaciteten i krydset er udfordret, og der er risiko for kødannelser, særligt når HTC er udbygget. Når cyklisterne skal aktivere signalerne, opnås, at der ikke gives grøntid, når der ikke er cykler,« lyder vurderingen fra administrationen.

Cykelturen i april foregik kun i den østlige del af kommunen, og derfor har administrationen ikke vurderet eventuelle udfordringer i den vestlige del af kommunen.

Sagen har været behandlet i teknisk udvalg, og her besluttede politikerne, at henvendelsen fra Cykelistforbundet indgår i kommunens samlede prioriteringer, med udgangspunkt i stiprioriteringslisten.

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk

Stemmer du til kommunalvalget i år?