7. marts 2021
Lukas Oldrup Marsh fra 3s på Høje-Taastrup Gymnasium har fået lov at møde ind på gymnasiet for at deltage i den nationale filosofiolympiade. Hverken Corona eller nedlukning kan forhindre at eleverne deltager i faglige konkurrencer og fordyber sig. Foto: Høje-Taastrup Gymnasium
Lukas Oldrup Marsh fra 3s på Høje-Taastrup Gymnasium har fået lov at møde ind på gymnasiet for at deltage i den nationale filosofiolympiade. Hverken Corona eller nedlukning kan forhindre at eleverne deltager i faglige konkurrencer og fordyber sig. Foto: Høje-Taastrup Gymnasium
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Filosofiske dilemmaer i en virtuel verden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Filosofiske dilemmaer i en virtuel verden
Taastrup - 04. februar 2021 kl. 15:30

»Hvordan kan vi være sikre på, at hvad vi ved, er sandt?«

arrow Læs også: Debat: Eksamenerne skal fastholdes

»Kan vi stole på sanseindtryk fra den rigtige verden, eller er sanserne til tider fejlbarlige og derfor upålidelige?«

Sådan indleder Lukas Oldrup Marsh fra 3S på Høje-Taastrup Gymnasium sit filosofiske essay, som han netop har sendt ind til den årlige filosofiolympiade.

Han har filosofi som valgfag på gymnasiet, og selvom undervisningen i disse uger foregår virtuelt, er det ikke en barriere i forhold til at deltage i faglige konkurrencer.

Lukas Oldrup Marsh har også midt i nedlukningen deltaget i den nationale matematik-konkurrence, Georg Mohr, hvor han er gået videre til 2. runde.

Mange har fortalt om de dårlige ting ved nedlukning og virtuel undervisning - og det er der en grund til:

Det er svært at lave naturvidenskabelige eksperimenter, samspil og fællessang i musik giver udfordringer, boldspil og pardans virker ikke rigtig online.

Der er rigtig mange ting i den normale gymnasiehverdag, der er svære at udføre online - og så er der slet ikke nævnt alt det sociale og uformelle, som også er svært.

Men der er lyspunkter, og Lukas Oldrup Marsh' bidrag til filosofikonkurrencen er et af dem.

Sara Nissen, som underviser i filosofi og matematik, har givet sine elever muligheden for at deltage i olympiaden:

- For nogle elever giver nedlukningen faktisk ekstra tid til at fordybe sig i skriftligt arbejde, og endda for at engagere sig mere i opgaver, der ligger uden for undervisningen, forklarer hun.

Der er dog ingen tvivl om, at både Sara Nissen, Lukas Oldrup Marsh og resten af filosofiholdet glæder sig til at diskutere filosofiske dilemmaer i det fysiske klasserum i stedet for i det virtuelle, hvor man også kan inddrage lidt flere elementer af det menneskelige liv end blot lytte og se-sanserne, selvom sanserne kan bruges til meget, hvis man skal tro den måde, Lukas Oldrup Marsh runder sit essay af på:

»Sanserne er jo langt hen ad vejen pålidelige, så vi kan godt bruge dem så vidensgrundlag«.

arrow Unge får virtuelle input til valg af uddannelse
10. januar 2021 kl. 09:22 Opdateret: kl. 15:10
arrow Gymnasium klar med ny linje: Få skemaet tilpasset med din sport
04. januar 2021 kl. 19:47 Opdateret: kl. 11:29

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk

Nu må butikkerne igen åbne dørene op for kunder. Skal du derfor ud og bytte julegaver?