25. september 2021
Udsigten til Rørbæk Sø. Foto: Marc Nybro Ankerstjerne
gallery icon

Se billedserie

facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Feriefamilie oplever lidt af hvert: Ørundtur, fængselsflugt og indisk mad

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Feriefamilie oplever lidt af hvert: Ørundtur, fængselsflugt og indisk mad
Taastrup - 26. juli 2021 kl. 16:56
Af Marc Nybro Ankerstjerne

Vi fik spist morgenmad, pakket sammen, pakket bil og sagt farvel til Birthe og Gunner på den 19. feriedag.

arrow Læs også: Feriefamilie runder af i zoo og ved historisk sten

Vi sagde også farvel til svigermor, svigerfar og Simon, da de skulle hjem, og vi skulle videre.

Vi kørte en tur til Silkeborg, fordi vi alligevel skulle sydpå.

Malene ville gerne sejle i båden på søen, og jeg ville gerne i gågaden. Det var en hyggelig tur i Silkeborg, vi fik lidt mad og var en tur i Bog&Ide.

Vi havde lejet en hytte syd for Silkeborg, i et område som hedder Kovtrup.

Det ligger tæt på Hærvejen. Faktisk 400 meter derfra.

Vi havde kørt det meste af dagen, og vi var alle lidt trætte, så de første to timer lå vi bare for os selv. Melina så på iPad, Malene på sin mobil, og jeg spillede på switch.

Det var en rigtig hyggelig lille hytte, hvor der var et campingtoilet, service, seng, vand på dunke, og alt hvad vi havde brug for.

Hytten bliver især lejet ud til folk, der vandrer på Hærvejen.

På udflugt til å-udspring

Malene og jeg blev enige om, at når vi var så tæt på Hærvejen, Rørbæk sø, Skjern Å udspring og Gudenåens udspring, så skulle vi da se det.

Vi startede bilen og kørte afsted.

Vi fik kørt lidt på Hærvejen, fik set Skjern Å udspring, og Rørbæk Sø, og så måtte vi køre hjem. Vi var alle trætte, og Melina skulle sove. Det skulle jeg faktisk også, for jeg vågnede jo ved 5-tiden tidligere på dagen.

Så det blev ikke sent, vi gik i seng.

Dag 20: Afsted mod færge ved Snaptun

Vi sov længe - helt til kl 7.30. Så lå vi lige og vågnede og stod op kl 8, og gjorde os klar.

Vi skulle til Endelave, og der var 45 minutters kørsel dertil. Vejret var lidt overskyet, men det var også fint nok. Vi skulle afsted.

Men vi var nødt til at køre forbi Horsens først, fordi Melina ikke havde flere sokker. Så kørte vi mod Snaptun.

Vejen til Snaptun er utrolig smuk med udsigt til Horsens Fjord.

Vi var lidt sent på den, og da vi kom til Snaptun, var der mange biler. Vi troede lige, at vi kunne parkere tættere på færgen, men det kunne vi ikke.

Vi skulle gå en kilometer til færgen. Vejret var blevet meget bedre. Der var kommet sol og god temperatur.

Vi nåede heldigvis færgen, vi var der nemlig syv minutter før, den sejlede.

De små kaniner står rundt på Endelave. Foto: Marc Nybro Ankerstjerne

Øen Endelave og kaniner

Sejlturen tog ca en time, og der hyggede vi os. Malene havde købt et blad for noget tid siden, hvor man skal finde nogle ord. Ordjagt hed det. Det var meget sjovt, og Melina hjalp mig.

Oprindeligt skulle vi have sovet på Endelave i shelter. Men vi blev enige om, at så sent på turen var det ikke så godt. Så vi gjorde det til en tur, hvor vi så øen i cirka to timer.

Vi ville gå rundt på en gul rute. Den var fem kilometer.

På vejen så vi en masse ting, som vi også købte noget af. Endelave er kendt for sine vilde kaniner, så vi købte en udskåret kanin af jern. Melina ville gerne på jagt efter en rigtig kanin. Vi så aldrig en, men vi så spor efter flere: Både kaninlort, huller, og pels.

Turen rundt var smuk. Sikke dog en natur vi har i Danmark.

Biodiversiteten fejler ikke noget på vores små øer. Aldrig har jeg set så mange sommerfugle, bier, brumbasser og andet. Det var så dejligt.

Halvvejs på ruten satte vi os ned, og fik en rugbrødsbrød med Faaborg-leverpostej. Det var meget hyggeligt at nyde naturens lyde og ro.

Stolte forældre til en træt lille pige

Vi gik både på mark, eng, vej, og strand, rundt på Endelave.

Ruten vi ville gå, var der vist ikke mere, så vi fandt vores egen. Vi gik forbi ø-lejren, landingsbanen til fly, kirken, lægeurtehaven og den gamle mølle.

En ø vi gerne vil sove på en anden gang.

Da vi var tæt på havnen, så vi en lille bod, som solgte nogle dyrefigurer. De var håndlavet, og vi købte en kanin og due. Vi tror, det var noget porcelæn eller keramik.

Melina var træt på det tidspunkt, hvilket vi godt kunne forstå. For vi havde gået syv kilometer. Så vi lovede hende en is, hvis hun kunne gå helt til havnen. Der var omkring 600 meter. Det gjorde hun og fik selvfølgelig sin is.

Hun fik også en kaninbamse, så kunne vi da sige, at vi fandt en kanin alligevel.

Vi så langt fra hele øen, og vi vil gerne tilbage og bo der et par dage en anden gang.

Hvor skal vi så sove?

Vi kom tilbage til Snaptun på fastlandet, og fandt ud af, at næste gang vi skal derover, bliver det tidligt. Hold da op, det var kaos med biler og mennesker.

Vi fik bevæget os hen mod bilen, og Melina var meget træt. Det var blevet meget varmt, og vi var alle lidt trætte.

Vi skulle jo til Horsens, og Melina spurgte: Hvor skal vi så sove?

Vi havde lejet en hytte på Horsens City Camping. Vi var så heldige, at der var en enkelt hytte tilbage.

Inden vi skulle mod campingpladsen, skulle vi lige hente varer i Bilka To Go.

Vel ankommet fik vi nøgle til hytten, kort til bad og armbånd til poolen.

Vi parkerede bilen, og Melina spurgte, om hun måtte gå hen på legepladsen. Det måtte hun selvfølgelig, og Malene og jeg fik pakket de ting ud, vi skulle bruge.

Hytten på Horsens City Camping. Foto: Marc Nybro Ankerstjerne

Aftenbadning og hygge

Vi fik spist aftensmad, og vi ville i vandet. Stedets swimmingpool er overdækket. Så vandet var varmt, men det var dejligt lige at komme i.

Efter en lang dag kom Melina så i seng og havde svært ved at falde i søvn. Så vi snakkede lidt med hende, og hun faldt til ro.

Malene og jeg sad på terrassen og spillede yatzy og drak lidt gin og tonic. En rigtig hyggelig dag.

Vi havde kun en overnatning her, men vi snakkede om at komme tilbage en anden gang.

Dag 21: Farvel til hytten

Vi skulle videre, så jeg sendte pigerne op til poolen. Så kunne jeg pakke sammen i fred og ro.

Jeg blev ramt af rejsemæthed og ville faktisk bare gerne hjem. Så humøret var ikke højt.

Da pigerne kom tilbage, hjalp de til. Vi skulle selv gøre rent, så det fik vi klaret hurtigt.

Det var et fint sted, men jeg synes også det var mange penge for en overnatning. Vi havde dog lavet den fejl at betale for fri adgang til poolen. Fri adgang vil sige, at man kan gå i poolen så meget man vil. Vi skulle have købt en dagsbillet. Men sådan var det jo. Det var et dejligt sted for Melina, og vi havde hygget os.

I fængsel

Da vi planlagde turen i januar og februar, ville jeg gerne have sovet på Sleep In i Horsens Statsfængsel.

Det blev ikke til noget, men vi kom alligevel derind. For der er også et museum i fængslet.

Med i billetten får alle børn en opgavebog. Den skal løses, ellers kommer de ikke ud. Så det er som en flugt fra fængslet. Ligesom C.A Lorentzen a.k. a flugtkongen.

Vi var der i over to timer, og det var så fedt! Både for børnefamilier og uden børn.

Jeg inviterede Malene på overnatning og tur på museet igen.

Man må se meget af fængslet, men vi havde også en pige, der ville løse opgaven. Derfor tager vi tilbage en anden dag.

Vi fik købt lidt i butikken, og da vi var på vej til bilen, blev vi stoppet af en af medarbejderne. Han spurgte, om vi ikke ville prøve at køre som fanger i den gamle fangebil.

Det ville vi rigtig gerne. Jeg sad i en af cellerne i bilen, Melina og Malene sad på en af vagternes sæder.

Det var sjovt at prøve, men hold da op, jeg var ved at blive køresyg.

Men det var en rigtig fed oplevelse, og mæthedsfølelsen og det triste morgenhumør,var helt væk.

Det bliver fedt at komme tilbage.

På vej i fængsel - sådan da. Foto: Marc Nybro Ankerstjerne

Ren bil og frokost

Efter den fede oplevelse i fængslet, skulle vi føle os frie, så vi kørte hen til en bilvask.

Vi har jo kørt på strand, i skov, på grus og vej. Så bilen var godt beskidt. Den kom i bad i en bilvask. Den fik den næstdyreste vask.

Imens bilen blev vasket, fandt vi et sted, vi ville spise. Vi kørte derhen, fandt et p-hus til bilen og gik så mod stedet. Men der var ikke buffet, så vi gik videre.

Vi forelskede os lidt i Horsens, det var en sjov by. For der er ved at blive bygget i stor skala.

Men ud fra hvad vi så, er gågaden virkelig hyggelig.

Vi fandt en gade kun med spisesteder som var virkelig hyggelig.

Vi fik indisk mad, og det var første gang for Melina og jeg, at vi var på indisk restaurant. Malene har prøvet det før, da hun har været i Indien.

Vi blev mætte, og det var heller ikke særlig dyrt.

Vi gik mod bilen og havde lovet Melina at gå med hende i Kids Coolshop. Ved siden af den butik, lå en anden butik med funko pops. Det er noget, som vi samler på med Marvel.

Så vi fik købt to stykker, og Melina fik også noget. Hun fik et legesæt med en hest.

Holmely

Vi skulle sove et nyt sted ved navn Holmely. Denne gang i en hytte, som vi har fundet gennem hejcamp.

Et rigtig fint sted med en god seng, køkken, toilet og bad.

Vi ankom til en redt seng og kølige drikkevarer, som kunne købes.

Melina sov på et liggeunderlag med sovepose.

Melina legede med sit nye legetøj, Malene fik sig en lur, og jeg slappede af.

Det er Heidi, som har Holmely. På sin grund har hun tre telte, hytten og et shelter oppe i nogle træer. Melina og jeg gik os en tur rundt for at se det hele. Et rigtig hyggeligt lille sted, som Heidi har. Med masser af fuglesang.

Vi tog også til den genfundne bro, og så den.

Den var virkelig smuk, og jeg vil anbefale, at man oplever det efter klokken 18. Vi fik en is i Horsens efter besøget og kørte hjem efter det.

Resten af aftenen stod på afslapning og hygge.

På den samlede ferie har vi Givskud og min fætter tilbage, og vi er hjemme i Høje-Taastrup om et par dage.

Dette var ottende afsnit om Taastrup-familiens sommerferie i 2021. Næste afsnit følger om et par dage.

arrow Ferien fortsætter: Knallerttur, traktorhygge og sælsafari
22. juli 2021 kl. 15:28 Opdateret: kl. 14:36
arrow Feriefamilie fortsætter i det sommervarme Jylland
19. juli 2021 kl. 12:24 Opdateret: kl. 11:27

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk

Stemmer du til kommunalvalget i år?