19. februar 2019
Sund kost er medvirkende til, at man holder sine øjne sunde, forklarer Pia Sølling Øhlers fra Anytime i Hedehusene.
Sund kost er medvirkende til, at man holder sine øjne sunde, forklarer Pia Sølling Øhlers fra Anytime i Hedehusene.
Foto: Lisovskaya/Getty Images/iStockphoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Fem tips til sunde øjne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fem tips til sunde øjne
Taastrup - 19. januar 2019 kl. 09:23
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Den lokale optiker Pia Sølling Øhlers fra Anytime i Hedehusene giver her sine bedste tips til at få sunde øjne:

- Spis masser af groft grønt som kål, gulerødder, broccoli og ikke mindst spinat - det styrker nethinden og øjets sundhed.

- Skru op for vitaminerne! A-, C- og E-vitaminer er især gode for dit syn. En god tommelfingerregel er at spise efter regnbuens farver for at give kroppen de vitaminer, den har brug for.

- Sæt fed fisk på menuen - også gerne havtornolie, der er fyldt med både omega 3- og 6-fedtsyrer. Det hjælper med at 'smøre' øjnene, så du mindsker risikoen for trætte og tørre øjne.

- Bevæg dig! Motion er vigtigt - også for øjnene. Frisk luft og bevægelse giver øjnene en tiltrængt pause fra både skærme og tørt indeklima.

- Husk solbrillerne - særligt om vinteren. UV-strålerne er skadelige året rundt, så det er vigtigt også at beskytte sine øjne mod solen i de kolde måneder. Det handler om, at have en sund livsstil, forklarer hun.

Sund livsstil
- Mange tænker nok, at det primært er folkesygdomme som diabetes og hjertekarsygdomme, der kan reduceres med en sund livsstil, men risikoen for øjen-folkesygdomme som fx AMD, der hvert år rammer tusindvis af danskere, kan faktisk også mindskes med en sund livsstil, forklarer Pia Sølling Øhlers.

Broccoli er bedst
Grønt er godt, men det er ikke lige meget hvilke grøntsager, man sætter på menuen, hvis man vil investere i en bedre øjensundhed. Grøntsager som fx broccoli, spidskål, gulerødder og spinat er ægte sundhedsboostere:

- Farvestofferne og vitaminerne i grøntsager - og gerne de grove af slagsen - er noget af det bedste, man kan give sine øjne, fordi de styrker nethinden - og øjets sundhed generelt. Samtidig har amerikanske undersøgelser vist, at et forhøjet indtag af bl.a. C- og E-vitamin samt zink kan nedsætte risikoen for AMD, som hver 10. dansker over 60 år lider af, forklarer Pia Sølling Øhlers.

Væk fra skærmen
For meget tid foran skærmen kan også have en effekt:

- Rigtig mange af os bruger mange timer foran en skærm hver dag, både når vi arbejder, og når vi holder fri. Kombinationen af meget skærmtid og et ofte tørt indeklima er de hyppigste årsager til, at så mange danskere døjer med røde og irriterede øjne. Den bedste - og nemmeste - kur mod det er at komme væk fra skærmen og bevæge kroppen lidt - og meget gerne udenfor, forklarer Pia Sølling Øhlers. Hun tilføjer, at kosten også spiller en rolle for at modvirke tørre øjne. Fx er Omega 3-fedtsyrer - som bl.a. er i fed fisk - godt til at 'smøre' øjnene.

- Øjendråber kan selvfølgelig lindre, men jeg anbefaler, at man altid tager en snak med sin optiker, inden man begynder at dryppe øjnene, så man får sat ind med den rette behandling, da der kan være mange årsager til, at ens øjne er tørre og irriterede.

Pas på øjnene i solen
Sunde øjne handler også om solbeskyttelse. Solbriller er måske ikke det, vi er bedst til at huske, når vi skal ud ad døren her om vinteren - men det burde vi, ifølge Pia Sølling Øhlers:

- Faktisk er solbriller ekstra vigtige om vinteren, for den lavthængende vintersol rammer øjnene direkte. Selv når det er koldt udenfor, kan bare få timer i solen uden beskyttelse give forbrændte øjne - i daglig tale kaldet 'sneblindhed' - som man blandt andet er særligt i risiko for på skiferier, forklarer hun og fortsætter:

- Forbrændte øjne er smertefuldt, men det går - ligesom når huden bliver forbrændt - over i løbet af et par dage. På sigt kan de skader, der opstår på øjenlåg, hornhinde og linse, når øjet bliver forbrændt, dog øge risikoen for ubehagelige øjenskader.

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk