13. juni 2021
- Første gang, at jeg åbnede salon her i Sengeløse, var jeg bare en tilflytter. Jeg kendte ikke nogen. Det gør jeg nu, smiler Denise Anthonsen. Foto: Mik
gallery icon

Se billedserie

- Første gang, at jeg åbnede salon her i Sengeløse, var jeg bare en tilflytter. Jeg kendte ikke nogen. Det gør jeg nu, smiler Denise Anthonsen. Foto: Mik
Foto: Mik
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Denise er en fri arbejdsfugl

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Denise er en fri arbejdsfugl
Taastrup - 11. maj 2016 kl. 15:14
Af Josefine Klitgaard

Frisøren i Sengeløse har fundet ud af, at hun fungerer bedst uden ansatte - som selvstændig. Og så kan de mændene se frem til en dåseøl og et M-blad i salonen.

- Ja, det er et bevidst valg, at jeg er alene, for i min branche er der en kollosal overvægt af kvinder, og de er sgu altid syge. Der er i hvert fald det, som jeg har oplevet både i min egen salon og de steder, hvor jeg har været ansat. Så har de hovedpine, har ondt i maven, er deprimerede, har kærestesorger eller tager af kassen. Der er altid problemer med ansatte, siger Denise Anthonsen, der for et år siden rykkede ind i den frisørsalon på Landsbygaden 48 A, hvor hun én gang tidligere har huseret.

- Da jeg havde min egen salon i Kastrup, var jeg på barsel med min nyfødte datter i tre uger. En dag møder jeg én af mine kunder, der kommer gående med ny frisure, som hun havde fået lavet i min salon af én af mine ansatte. Da jeg så senere kommer ned i salonen for at vise Luna frem, spørger jeg lige, hvornår kunden med den nye frisure havde været der. Min ansatte svarer, at hun havde aflyst, og det var derfor, at hun var streget ud i bogen. Men min ansatte havde bare stukket kundens betaling i lommen. Hun nægtede selvfølgelig. Så bad jeg hende også om lige at komme med om i baglokalet, hvor hun fik en ordentlig skideballe. Der blev jeg sgu gal. Jeg ringede efterfølgende selv til politiet og fortalte det.

Endelig i sit rette element

Denise er 40 år, og hun gider heller ikke være afhængig af det, som følger med ved at have en eller flere ansatte. Hun føler, at hun efter mange år med flere skift som både ansat og selv have ansatte, at hun nu er landet.

- Det giver mig en stor frihed og tryghed selv at bestemme over mit arbejdsliv. Jeg bliver aldrig rig af det her, men jeg er tæt på vores hjem og min datter. Det er det vigtigste. Jeg arbejder fire dage om ugen i cirka 40 timer, og så har jeg en del regnskaber ved siden af de 40 timer. Som det er nu, kan jeg for eksempel holde fri på fredag, hvis jeg har lyst til det. Det giver mig en ekstra frihed at være mig selv, men det er også et pres.

Denise Anthonsen har selv været en af de ansatte i flere frisørsaloner gennem de sidste 20 år.

- Jeg er meget glad for mit håndværk, men jeg passer bare ikke ind i en stor frisørsalon, hvor man for eksempel bruger maskiner til at klippe. Jeg foretrækker kam og saks. På et tidspunkt var jeg et sted, hvor jeg ikke måtte have hestehale eller have gummisko på, men det er jo den, jeg er. Jeg er lige ud af posen og vil sgu have lov til at være 100 procent mig selv. Og det er jeg her, understreger Denise Anthonsen, der gerne deler en citronmåne og en cola med en kunde, hvis hun skulle have brug for en lille snak. Hun er heller ikke bleg for at servere en dåseøl og et M-blad for sine mandlige kunder.

- Så kan de sidde og hygge sig lidt med et 'dameblad', smiler frisøren, der mener, at noget af det vigtigste ved hendes job er at vise sine kunder omsorg og interesse, som ifølge hende ikke længere er en selvfølge i frisørfaget.

Du skal altid lige noget

I slutningen af 2005 åbner Denise Anthonsen for første gang sin egen Salon D i Landsbygaden i Sengeløse.

- Jeg havde altid meget at se til både i salonen og derhjemme med en lille pige.

I 2008 kommer den dengang treårige Luna en dag løbende glad hen til sin mor for at vise hende en tegning, som hun har lavet i børnehaven.

- Jeg kan huske, at jeg sagde, at jeg gerne ville se den, men at jeg lige skulle ordne noget først. Luna brød helt sammen. Det var virkelig voldsomt. Det lød som om, at hun havde slået sig slemt. Jeg styrtede hen til hende. »Du skal altid lige noget«, græd hun. Og lige der på stedet indså jeg, at jeg skulle være mor hundrede procent, så jeg lukkede Salon D, fortæller Denise Anthonsen, der har datteren sammen med sin kæreste gennem 20 år. I et halvt år lagde Denise alt arbejde på hylden for at koncentrere sig om sit barn.

Ikke altid lige nemt

- Det er ikke altid lige nemt at være selvstændig. Og det var rart at slippe for at skulle tænke på regnskaber. Da jeg igen følte mig klar til at arbejde, forsøgte jeg igen modellen som ansat. I løbet af seks år arbejdede jeg i flere forskellige frisørsaloner på Vestegnen, fortæller Denise Anthonsen, der efter noget tid måtte indse, at hun ikke egner sig til at være ansat.

- Jeg havde nogle rigtig dårlige oplevelser både det ene og det andet sted. En af salonerne skylder mig stadig feriepenge. Og et andet sted var chefen helt uden sympati og empati. Sådan nogle mennesker kan jeg simpelthen ikke have. Det kulminerede kort efter, at jeg havde mistet min mor efter en fejlbehandling, hvor min gode veninde, der var gravid med tvillinger også døde. Da jeg dagen efter begravelsen kom på arbejde helt knust og bad om íkke at have for mange kunder lige den dag, men ordne de mere praktiske ting, kiggede min chef på mig og sagde, at det jo ikke var verdens undergang. Det var bare for meget til, at jeg kunne bære det. Jeg satte mig simpelthen ud i bilen og brød sammen. Derefter sygemeldte jeg mig. Jeg havde brug for at komme væk fra mit fag i en periode, så jeg fik et arbejde hos Securitas, hvor jeg nåede at arbejde i syv måneder. Jeg var faktisk lige blevet tilbudt at skrive en kontrakt under, da jeg fik mulighed for at få Salon D tilbage, siger Denise Anthonsen, der vendte tilbage til til Landsbygaden den 1. februar 2015.

Den personlige samtale

Denise Anthonsen kan godt lide at tale med folk, om stort og småt.

- Samtaler giver livserfaring. Det personlige element mellem frisør og kunde forsvinder mere og mere. I dag i mange af de store frisørsaloner tager de rigtig mange penge for en klipning, og de viser ikke kunderne den samme personlige interesse som før hen. Servicen er blevet ringere. Det handler primært om at få solgt en masse produkter i stedet for at høre, hvordan det går med mand og børn. Og så har jeg også oplevet i nogle af de større steder, at de snyder med klipningen. Så klipper de kun ganske lidt af, for så ved de, at kunden kommer tilbage 14 dage før, end de ellers ville være kommet, i stedet for at udføre en ordentlig klipning, der holder længere. Det er så groft, understreger Denise og fortsætter:

- Hvis jeg for eksempel har to kunder i stolene på samme tid, sørger jeg altid for, at de begge er med i samtalen, understreger Denise Anthonsen, der for nylig holdt reception i anledning af sin runde fødselsdag.

- Der kom sgu 80 mennesker. Jeg mener, jeg har ikke 80 private venner i min omgangskreds. Og for mig er det beviset på, at jeg har det godt med mine kunder, som jeg gerne gør en tjeneste. Forleden stod jeg op klokken fem søndag morgen for at køre en kunde og hendes familie til lufthavnen. Nogle af mine andre kunder tager turen fra Nyborg og Falster for at få ordnet håret hos mig, så henter jeg dem gerne på stationen.

Facebook er vigtig

Denise fortæller, at en del af kunderne finder hende på Facebook. Hun har nok at se til i sin lille hyggelige frisørsalon, hvor mange af hendes tidligere kunder jævnligt kommer fra andre steder i landet.

- Det betyder rigtig meget for mig, når folk giver sig tid til at skrive en pæn anmeldelse af min salon inde på min Facebookside: Salon D. Der kommer selvfølgelig mange her fra Taastrup, men jeg har også en del fra både Brøndby, Albertslund og Glostrup.

På et år har Salon D fået 32 flotte anmeldelser.

- Facebook har betydet en stor forskel for mit arbejde. Når man får sådan nogle anmeldelser, fylder det meget. Det er en stor tilfredsstillelse, når folk er tilfredse, og jeg elsker mit arbejde, men det er også hårdt at stå op i så mange timer i træk, så hvis jeg er heldig, har jeg 10 år tilbage, hvis min ryg og mine hænder holder til det. Derefter må jeg jo så finde på noget andet, smiler den populære og selvstændige frisør.

Denise Anthonsen
  • År 2000: Færdiguddannet efter at have været i lære i tre forskellige saloner
  • År 2000-2003: Ansat på skift i fire forskellige saloner på Amager og i Herlev
  • År 2003-2005: Egen frisørsalon i Kastrup
  • År 2005: Blev mor til Luna
  • År 2005-2008: Salon D i Sengeløse
  • År 2008-2009: Orlov med Luna
  • År 2009-2014: Ansat i fire forskellige saloner på Vestegnen
  • År 2014-2015: Ansat i Securitas
  • År 2015- nu :Ejer af Salon D i Sengeløse

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk

Hvor langt tror du Danmark når ved EM