26. februar 2021
Sådan så det ud på mødet mellem politikerne og pædagogerne. Fra venstre er det Thomas Bak (S), Emil Viskum (EL) og Kurt Scheelsbeck. Foto: Karen Aslaug Ramm
Sådan så det ud på mødet mellem politikerne og pædagogerne. Fra venstre er det Thomas Bak (S), Emil Viskum (EL) og Kurt Scheelsbeck. Foto: Karen Aslaug Ramm
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Politikere og pædagoger i ny gensidig forståelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Politikere og pædagoger i ny gensidig forståelse
Taastrup - 19. september 2019 kl. 17:16
Af Karen Aslaug Ramm og Lisbeth Brandt Jensen, fællestillidsrepræsentanter for pædagogerne i Høje-Taastrup

Institutions- og skoleudvalgets Kurt Scheelsbeck (C), Emil Viskum (Ø) og Thomas Bak (A) og Høje-Taastrup pædagogernes kommunegruppe har netop mødtes til politisk debat om børn og pædagogers vilkår i Høje-Taastrup Kommune sammen med en række pædagoger, der arbejder med kommunens børn.

Temaerne var det, der også optager mange af kommunens forældre, nemlig minimums- normeringer, børnepakken fra 2017, pædagogerne rolle og vilkår i skolen samt børn og unges trivsel.

Det var i særdeleshed to emner som kom til at fylde på mødet, nemlig normeringerne i daginstitutionerne og skolernes brug af klubpædagoger.

For os pædagoger er det en udfordring, at vi jævnligt står alene med ret store grupper børn, hvor inklusionsopgaverne bliver uopnåelige i hverdagen. Vi oplever, at koncepter fra Rambøll om dialog, sprogtrappen og sprogtest tager dyrebar tid fra det pædagogisk arbejde med børnene - samtidig med at HTK har svært ved at rekruttere og fastholde pædagoger til området.

Det er vores opfattelse, at skolerne ikke i ønsket - og nødvendigt - omfang bruger klubpædagogerne ind i skoledagen. Et af målene med skolereformen var ellers at bruge pædagogernes kompetencer i det vigtige trivselsarbejde. Og netop børn og unges trivsel er udfordret på mellemtrin og i udskolingen i HTK's skoler, hvorfor vi undrer os over, at klubpædagogernes særlige kompetencer ikke bliver brugt. Samtidig har pædagogerne svært ved at opretholde en fuldtidsstilling, når deres kompetencer ikke bliver brugt i skolen som aftalt.

Politikerne tilkendegav, at de vil arbejde sig dybere ned i denne problemstilling, og de blev opfordret til at skabe rammer for, hvad pædagogerne skal varetage i den understøttende undervisning, hvor der er lagt op til at pædagogerne har 50 procent. Politikerne tilkendegav også i forhold til daginstitutionsområde, at de vil tættere på problematikkerne.

En god debat med god energi, og drøftelserne har helt sikker skabt stof til eftertanke, hvilket politikerne også kvitterede for. Og det vil vi selvfølgelig holde jer op på det - bl.a. på det opfølgningsmøde, der er lagt op til.

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk

Efter 1. marts vil det igen være muligt at få udbetalt de resterende feriepenge. Tager du imod tilbuddet?