16. juli 2019
Det bliver for dyrt at forlænge bus 120 gennem Marbjerg, som derfor fortsat ikke er busbetjent.
Det bliver for dyrt at forlænge bus 120 gennem Marbjerg, som derfor fortsat ikke er busbetjent.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Byråd siger nej til bus til landsby: Det er for dyrt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Byråd siger nej til bus til landsby: Det er for dyrt
Taastrup - 08. juli 2019 kl. 05:42
Af Stina Felby Egerup
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det kan godt være, der er dejligt at bo på landet, men det kan også have sine begrænsninger - ikke mindst hvis man ikke har en bil.

I hvert fald hvis man bor i landsbyen Marbjerg vest for Fløng i Høje-Taastrup Kommune, for her kører der slet ikke nogen busser.

Og det kommer der heller ikke til lige foreløbig, efter byrådet har valgt at droppe en ny busløsning.

Marbjerg har været uden busforbindelse, siden en omlægning af busruterne i april 2019. Movia har derfor undersøgt mulighederne for at forlænge den eksisterende bus 120's rute i Roskilde Kommune fra Trekroner til Hedehusene Station via Marbjerg.

Men den løsning bliver for dyr, lyder det fra byrådet i Høje-Taastrup.

- Vi har haft et stort ønske om at få busbetjent Marbjerg, som røg ud ved den seneste trafikomlægning. Der er så kommet et forslag om, at man kunne forlænge en bus fra Roskilde og via Solrød, men det har vist sig, at den løsning er simpelthen for dyr i forhold til det antal passagerer, der ville være, sagde Henrik Torning (K), næstformand i Teknisk Udvalg.

Buslinje 120 kører i dag mellem Solrød Strand og Trekroner. Busserne kører to gange i timen på hverdagen mellem 6-18 og en gang i timen mellem 19 og 23. I weekenden og på helligdage kører der en bus i timen mellem 7 og 23.

Buslinjen kan forlænges fra Trekroner til Hedehusene Station via Marbjerg og Vesterled. Omkostningerne herved er cirka 1,4 millioner kroner for Høje-Taastrup Kommune og 1 million kroner for Roskilde Kommune.

Ændringen ville medføre en stigning i passagerantallet på 35.000 om året, svarende til at der ydes kommunale tilskud på 68,50 kroner per passager.

Og den udgift måtte selv de stærkeste fortalere for den kollektive trafik indrømme er for stor.

- I Enhedslisten går vi stærkt ind for at vi skal udbygge den offentlige transport. I forhold til den offentlige transport er det dog vigtigt, at vi vælger de rigtige løsninger, som giver mest mening klimamæssigt, økonomisk og i forhold til udfordringsgraden. Og i forhold til lige netop denne sag, kan selv Enhedslisten godt se, at det her muligvis ikke er den bedste løsning. Vi synes dog, at den offentlige transport skal forbedres, og det vil vi prøve at arbejde videre med, sagde Emil Viskum (EL) på byrådsmødet.

Et enigt byråd godkendte derfor administrationens indstilling om, at der ikke på nuværende tidspunkt arbejdes videre med at etablere supplerende busforbindelser i Høje-Taastrup Kommune.

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk