18. oktober 2019
Børnene lærte om forholdsord ved at finde den rigtige tegning ud fra en beskrivelse af, hvor en hund var på tegningen. Foto: Søren Schaadt Larsen
gallery icon

Se billedserie

Børnene lærte om forholdsord ved at finde den rigtige tegning ud fra en beskrivelse af, hvor en hund var på tegningen. Foto: Søren Schaadt Larsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Børn leger sprogfitness

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Børn leger sprogfitness
Taastrup - 13. maj 2019 kl. 11:37
Af Søren Schaadt Larsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Leg og læring er to af hovedingredienserne i sprogfitness. Det oplevede 137 børn fra Borgerskolen og Mølleholmen i fredags, da de var sat på græs bag Taastrup Kulturcenter at løbe, lege og lære.

- Sprogfitness er en måde at udvikle sprog med leg og bevægelse. Det er en sjov måde at bruge sproget på, lyder det fra Gitte Bæk, bibliotekar fra Taastrup Bibliotekerne.

Rundt om på græsplænen er børnene blevet delt ud i grupper, hvor de får forskellige udfordringer, som de skal løse. Det handler om at genkende bogstaver, sammensatte ord, rim og forholdsord.

Udfordringen virker, og der er masser af glade hvin og grin blandt de 5-6-årige børn, som netop er blevet færdige i børnehaven og begynder i 0. klasse efter sommerferien. De løber rundt mellem de otte stationer, hvor bibliotekarer fra kommunens biblioteker aktiverer dem iført klovneparykker.

- Vi vil som biblioteker gerne hjælpe børnene med sproget, fordi det er det vigtigste i forhold til indlæring. Man kan diskutere, om det er tidligt, men legen gør, at det bliver sjovt for dem, siger Gitte Bæk.

- Det handler samtidig om, at få de svage elever med ved at begynde tidligt, siger hun og fortsætter:

- Det er også en god måde for børnene at lære nye kammerater at kende nu, hvor de er rykket videre til skolernes SFOer.

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk