19. december 2018
- Jeg har en forestilling om, at alt forstyrrer eller påvirker, når jeg maler, og at det kommer med i billedet, siger norskfødte Håkon Engesæth Danielsen, der har boet de sidste 18 år i Danmark. De seneste cirka tre år har han arbejdet fra toppen af kaffesurrogatfabrikken i Hedehusene. Foto: Jens Wollesen
gallery icon

Se billedserie

- Jeg har en forestilling om, at alt forstyrrer eller påvirker, når jeg maler, og at det kommer med i billedet, siger norskfødte Håkon Engesæth Danielsen, der har boet de sidste 18 år i Danmark. De seneste cirka tre år har han arbejdet fra toppen af kaffesurrogatfabrikken i Hedehusene. Foto: Jens Wollesen
Foto: Jens Wollesen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: - Nu er vi isolerede i Hedehusene og derfor påvirker vi hinanden mere end tidligere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

- Nu er vi isolerede i Hedehusene og derfor påvirker vi hinanden mere end tidligere
Taastrup - 02. december 2018 kl. 05:14
Af Lisbeth Jansen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Flere lag tilfældigt indtørret maling danner et blågrønt mættet udtryk på den ene væg i et atelier allerøverst oppe i den røde murstensbygning, der engang husede kaffesurrogatfabrikken DANMARK.

På gulvet bor bøtter og tuber med maling. Langs vinduerne på den modsatte væg mod vest står rækker af kunstbøger og anden litteratur. Man finder også både et musikanlæg, oceaner af brugte pensler og en samling udstoppede rotter i rummet.

Her har den norskfødte ekspressionistiske billedkunstner Håkon Engesæth Danielsen sin kreative hule.

Han tillod sig at vælge først, da etagerne for nogle år siden skulle fordeles mellem medlemmerne af kunstnerfællesskabet, som fik navnet Surrogaten. Det gjorde han, fordi han var en af idémændene bag fællesskabet.

Fra etagen nedenunder lyder høj musik fra Kristian Andersens atelier. Han er en af de øvrige kunstnere i Surrogaten. Hver især har de en etage i ejendommen til rådighed som arbejdssted.

Tidligere har nogle af kunstnerne i huset været en del af et andet fællesskab i København, men det sted blev bygget om til boliger, og derfor søgte gruppen et nyt tilholdssted. Med Håkons ord var de »helt eksede«, da de første gang var ude og se den tidligere kaffesurrogatfabrik, og det giver dem et særligt sammenhold at arbejde i Hedehusene.

- Nu er vi isolerede i Hedehusene, og derfor påvirker vi hinanden mere end tidligere. Det her kunstnerfællesskab betyder så meget, at jeg ville have købt mig til det, siger Håkon Engesæth Danielsen.

- Det er allermest det intellektuelle, vi deler. Vi snakker meget om alt muligt, om malerierne og tilgangen. Og hvis for eksempel Kristian er inde i et godt flow, bliver jeg påvirket af det. Vi har en energi, der smitter af. Hvis vi er herude i ti år, så tror jeg, at vi vil ligne hinanden i udtryk, siger han.

I fire år har han levet af at male. Tidligere kom hans kunst figurativt til udtryk - ofte i form af installationer. Det er de udstoppede hvide gnavere et eksempel på.

- Jeg kommer fra en meget figurativ baggrund, og det viser sig også i mine billeder. Folk fortæller, at de ser nedbrændte ting, noget apokalyptisk, eller også fornemmer de en havbund eller skovbund i malerierne. Jeg stopper med at male, når jeg synes, det er noget interessant, der foregår. Det, synes jeg, er super spændende, siger kunstneren.

Fra vinduet i det lille tekøkken ved siden af atelieret er der udsigt til det gamle mejeri Hedelykke og Brandhøjgårdsvej. Mod nord er jernbaneskinnerne nærmeste nabo. Således er stedet omgivet af flere at byens historiske kendetegn.

Håkon har en bopælsadresse i København, men bruger rigtig meget af sin kreative arbejdstid i Hedehusene. Med et lille grin fortæller han, at han er blevet tyk af at opholde sig i Hedehusene, fordi han cyklede meget mere, da han brugte al sin tid i København.

Et lille stykke af sig selv

For Håkon er kunst et sprog, som han ikke kan leve uden. Og der er ikke langt fra idé til udførelse, når han arbejder. Han beskriver lærredet som et spejl og arbejdet som en visuel rejse.

- Jeg maler meget ekspressivt. Uanset hvad jeg udtrykker, så viser det en del af mig selv. Impuls og handling hænger sammen for mig. Jeg prøver ikke at tænke for meget, mens jeg maler, siger han.

Hans brug af farver ændrer sig gradvist, og man kan næsten datere de enkelte værker ud fra farvevalget. Således dominerer hvid og sort værkerne fra 2014, mens der er mere blå i dem fra 2017. En af de nyeste nuancer, der har sneget sig ind er orange. Ofte ender træsplinter og dele af pensler også oppe på lærredet, og får lov at blive der.

Håkon Engesæth Danielsen viser nogle af sine arbejdsredskaber frem. Blandt andet et kosteskaft med en pensel for enden. Han fortæller, at det plejer at foregå med ret store armbevægelser, når han maler.

- Jeg har en forestilling om, at alt forstyrrer eller påvirker, når jeg maler, og at det kommer med i billedet i en eller anden forstand, forklarer han.

Ofte lytter han til musik, mens han maler. Da han er opvokset i black metallens hjemland i netop den periode, hvor subgenren opstod, er det naturligt, at han peger på black metal som betydningsfuld for ham.

- Black metal var i 1990'erne en stor ting i Norge, så det har affektionsværdi for mig at lytte til. Burzums Filosofem er nærmest MIT album, siger han.

Maling i julegave

Håkon Engesæth Danielsen har boet tæt på halvdelen af sit liv i Danmark. Hans mor er musiker og hans far billedkunstner. Farfaren var skulptør uden et ønske om at leve af kunsten. Men det ville Håkon.

- I 8. klasse begyndte jeg at male. Jeg ønskede mig maling i julegave, husker han.

Siden tog han en uddannelse svarende til teknisk skole.

Men så trak Danmark. Han kom hertil fra Sandefjord, der ligger 120 kilometer fra Oslo for 18 år siden for at gå på Grundtvigs Højskole i Hillerød.

- Jeg er blevet her lige siden, siger han.

I Danmark fik han hurtigt venner og netværk, og blandt

andet derfor blev han.
Men det norske islæt følger ham selvfølgelig, og han fortæller, at folk, der betragter hans kunst, godt kan se, at han kommer fra Norge.

Blandt andet fordi naturen og årstiderne - især vinteren - tager sig forskelligt ud i de to lande, hvor der er langt mere lys, sne og aktivitet i vintermånederne i Norge, mens han selv fremhæver den danske himmel som »kæmpestor«.

Den store himmel kan han blandt andet se, når han nyder udsigten fra en åben port eller et vindue i sit atelier i Hedehusene.

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk