20. februar 2019
- Vi synger, hopper, danser, kravler. Vi arbejder med mimik, gestik og lyde ? samtidig med, at vi leger med forholdsord og udsagnsord og øver sociale kompetencer, fortæller de to pædagoger, Marie Dam Hansen og Sara Winding Lorenzen.
- Vi synger, hopper, danser, kravler. Vi arbejder med mimik, gestik og lyde ? samtidig med, at vi leger med forholdsord og udsagnsord og øver sociale kompetencer, fortæller de to pædagoger, Marie Dam Hansen og Sara Winding Lorenzen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Unikt tiltag stimulerer Brøndbybørns sprog gennem musik og leg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Unikt tiltag stimulerer Brøndbybørns sprog gennem musik og leg
Sydkysten - 24. januar 2019 kl. 10:38
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det var en enig kommunalbestyrelse, der i 2017 afsatte midler til ansættelsen af to pædagoger med musisk efteruddannelse, der er dedikeret til at lave rytmikforløb.

Dermed er man en af få kommuner, der har valgt at fastansætte pædagoger, der udelukkende har fokus på det rytmiske og sproglige.

Forskningen viser, at rim, remser, sang og rytme fremmer indlæringen og giver en bedre forståelse af sproget. Det er derfor ikke helt for sjov - selv om det både føles og ser sådan ud - når de to rytmikpædagoger er rundt i 13 udvalgte daginstitutioner i Brøndby Kommune hver uge.

- Vi synger, hopper, danser, kravler. Vi arbejder med mimik, gestik og lyde - samtidig med, at vi leger med forholdsord og udsagnsord og øver sociale kompetencer, fortæller de to pædagoger, Marie Dam Hansen og Sara Winding Lorenzen.

Børnene udvikler sig
De faste pædagoger i institutionerne har taget rigtig godt imod det nye tilbud og er glade for inspirationen, de også selv kan bruge i hverdagen med børnene. Og børnene venter spændt på det ugentlige besøg, når der står rytmik på programmet.

- Børnene elsker det, og vi arbejder med frie rammer, så alle kan være med. Børn med sproglige udfordringer kan være med i fællesskabet, fordi vi både arbejder auditivt, visuelt og kropsligt. Selvom man ikke kan sproget endnu, kan man være med med sin krop. Og vi kan tydeligt se udviklingen, børnene suger ord og begreber til sig. Vi ser mange børn få succeser undervejs, og det er et drømmejob at kunne være en del af børnenes udvikling gennem rytmikken, fortæller Marie Dam Hansen.

Som en af få kommuner har Brøndby Kommune valgt at fastansætte rytmikpædagogerne, da man har et politisk og strategisk fokus på sproglig udvikling i kommunen. Det oplever de to pædagoger som en gevinst.

- Det er en stor fordel at få lov at arbejde som fastansat rytmikpædagog. Det betyder, vi kan lave kontinuerlige og gennemarbejdede forløb, som gør en forskel for børnene - også på lang sigt, siger Sara Winding Lorenzen.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk