22. maj 2018
Bjarne Thams' yndlingsudklædning til idrætsdagen er trucker-outfittet, han bar for nogle år siden. Foto: Solrød Gymnasium
gallery icon

Se billedserie

Bjarne Thams' yndlingsudklædning til idrætsdagen er trucker-outfittet, han bar for nogle år siden. Foto: Solrød Gymnasium
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Trucker-rektor fylder rundt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Trucker-rektor fylder rundt
Sydkysten - 19. januar 2018 kl. 10:16
Af Petter Becker-Jostes
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Solrød Gymnasiums rektor er kendt både for at klæde sig ud til idrætsdagen og for at være med i en arbejdsgruppe, der har udviklet et etisk kodeks mod deling af intime billeder på nettet.

Nu er Bjarne Thams fyldt 60 år, og i den anledning har avisen taget en snak med ham om de 12 år, han har siddet som overhoved for gymnasiet.

Hvad har ændret sig gennem tiden, hvor du har været rektor?

- Alting, havde jeg nær sagt. Det går stærkere, reformerne kommer hurtigere og hurtigere, vi er blevet en selvejende institution, der har været skiftende overenskomster, og så har IT givet os nogle helt andre værktøjer. Nu har vi sociale medier og læringsplatforme, så det er en helt anden måde at gå i skole på.

Hvor meget kunne du tænke dig at være som lektor Blomme?

- Meget lidt. Jeg tror, jeg er meget anderledes end han, i hvert fald når det kommer til billedet af den sorte skole. Jeg håber ikke, eleverne frygter mig. Min dør står altid åben. Jeg vil gerne hjælpe eleverne, men også stille krav. Når man har valgt at gå på gymnasiet, så kræver det noget. Man skal være indstillet på at blive træt og udmattet, og jeg vil gerne have, at eleverne oplever, at deres arbejde kan føre til noget godt. Det er min grundlæggende vision: At eleverne er nogle andre, når de er færdige, end da de kom første dag. De skal være mere parate til at gå ud i verden og til at tage en videregående uddannelse og være medborgere.

Hvad er dit yndlingsoutfit til idrætsdagen?

- For nogle år siden var jeg udklædt som trucker med bundesligahår og høj kasket. Det var rimeligt vellykket, synes jeg.

Hvor tit tager du dig til hovedet og tænker "ungdommen nu til dags"?

- Det er sjældent (griner, red.). Men det er klart, at jeg nogle gange har samtaler på mit kontor, hvor en elev for eksempel har talt grimt eller opført sig helt uacceptabelt. Heldigvis er det sjældent. Det må man påtale, men samtidigt må man tage de unge, som de er, og være meget påpasselig med at gøre sig til dommer over dem.

Hvad var bedre i gamle dage?
- Der var mere ro på. Det var nemmere at være frakoblet omverdenen, så man kunne finde den ro, man havde brug for til at komme videre. Og så synes jeg, der er en tendes i disse år, hvor vi ser, at mange mennesker stiller rigtigt store krav til sig selv og oplever, at de ikke er gode nok. Det er ødelæggende for nogle, synes jeg. Det er lidt et tveægget sværd, for det er godt med gode karakter, men det kan være en større præstation at rykke sig fra et 2- til et 4-tal end fra 10 til 12. Det skal man huske. Så selv om jeg måske ikke burde sige det som rektor, så kunne det være godt for nogle at stå af karakterræset. Hvis jeg ikke tør sige noget i timen, fordi jeg tænker "bare det ikke udstilller mig som dum eller uforberedt," kan det være en hindring for læring. Men lur mig, om ikke karakteren nok skal komme, hvis man har fokus på at lære noget og på at lave sine afleveringer.

Hvad er dit bedste minde?
- Dimissionerne er noget, jeg aldrig vil glemme. Det er simpelthen en festdag uden lige, når eleverne møder frem i deres stiveste puds med deres hue, og jeg får lov at overrække deres eksamensbeviser.

Og da jeg kom på min fødselsdag, havde rigtig mange elever skrevet en hilsen med post-its og hængt dem på døren. Det glemmer jeg aldrig. Jeg blev helt rørt, da jeg så det.

Hvad er din største bedrift?
- Det er svært at sige, at det er min bedrift, fordi det er hele medarbejderstabens fortjeneste: Men når jeg ser tilbage, er jeg stolt af, at det er lykkedes os at gøre Solrød Gymnasium til et sted, der er efterspurgt i området som et sted, folk gerne vil gå. Vi er vokset fra 400 til lige under 700 elever.

Hvornår tænker du "det der kan unge SÅ meget bedre end min generation"?

- Hvert år, når 3.G'erne skriver SRP (studieretningsprojekt, red.). Det er en stor og svær opgave. Man får en problemformulering og kommer ind omkring de videnskabelige begreber og metoder. og det er ganske imponerende, hvad eleverne får ud af det. Det var fuldstændig ukendt land, da jeg gik i gymnasiet - det var i bedste fald noget, man lavede to-tre år inde i universitetsstudiet. Med den nye gymnasiereform er det endda sådan, at eleverne også skal aflægge et mundtligt forsvar for projektet.

Hvad er det kendetegn ved Solrød Gymnasium, du er særligt stolt af?

- Fagligheden står stærkt på skolen. Vi har meget engagerede, kreative og dygtige lærere. Det viser sig blandt andet i vores høje gennemsnit og positive løfteevne samt forskellige talenttilbud, hvor det sidste skud på stammen er, at vi er blevet godkendt som Cambridgeskole. Og i vores vision har vi den lidt atypiske overskrift, der hedder venlighed. Det indbefatter, at man omgås hinanden med respekt, og man kan føle sig velkommen og rummet, uanset, hvem man er. Det lægger også en bund for at klare sig godt fagligt.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk