21. februar 2019
Ishøjs og Vallensbæks borgmestre tager godt imod nyheden om en forundersøgelse, der skal bruges som grundlag til at tage stilling til, om den sydlige del af Ring 5 (billedet) skal bygges. I Greve og Solrød er begejstringen til at overse. Illustration: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Ishøjs og Vallensbæks borgmestre tager godt imod nyheden om en forundersøgelse, der skal bruges som grundlag til at tage stilling til, om den sydlige del af Ring 5 (billedet) skal bygges. I Greve og Solrød er begejstringen til at overse. Illustration: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ring 5 deler vandene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ring 5 deler vandene
Opdateret 24. januar 2019 kl. 18:54
Sydkysten - 24. januar 2019 kl. 18:09
Af Petter Becker-Jostes og Janus Spøhr
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Nyheden om, at Ring 5-motorvejen nu er rykket et skridt nærmere, får en meget blandet modtagelse hos borgmestrene i Sydkystens område. I Ishøj og Vallensbæk er der glæde, mens Greve og Solrød ikke tager godt imod nyheden om, at der nu skal laves en forundersøgelse, der skal bruges som grundlag til at tage stilling til, om motorvejen skal bygges.

Tanken om en motorvej fra Køge til Helsingør rækker tilbage til 1970'erne, og i 1982 blev et 60 kilometer langt bånd fra Køge over Lille Skensved, Tune, Torslunde og videre nordpå reserveret til formålet. På grund af modstand fra de nordsjællandske kommuner er det lige nu kun stykket fra Køge og op til Frederikssundsmotorvejen, der er genstand for forundersøgelsen. Og selvom der altså lige nu ikke er udsigt til, at hele det oprindelige projekt skal gennemføres, tager Ishøjs borgmester Ole Bjørstorp (S) godt imod nyheden.

- Det kan aflaste den tunge trafik i kommunen, for eksempel på Ishøj Søvej. Det er en rigtig god idé, som vi går kraftigt ind for, siger Ole Bjørstorp, som fortæller, at Ishøj også kommer til at bidrage økonomisk til den 12 millioner kroner dyre forundersøgelse, som staten betaler 60 procent af, mens en række kommuner betaler resten.

Vallensbæk kommer ifølge borgmester Henrik Rasmussen (K) ikke til at bidrage økonomisk til undersøgelsen, men bakker op om den moralsk, som han selv udtrykker det.

- I dag skal alle ind over Vallensbækgrenen, så Ring 5 kan sprede trafikken, siger Henrik Rasmussen.

Borgmestre i syd imod
For både ham og Ole Bjørstorp handler det altså om at få trafikken lidt væk fra deres egne kommuner. Samme tanke har Greves borgmester Pernille Beckmann (V) og hendes borgmesterkollega og partifælle i Solrød, Niels Hörup - og det er begrundelsen for deres modstand mod projektet. Pernille Beckmann mener, at Ring 5 er en virkelig dårlig idé, fordi den vil gå tværs gennem byen.

- Derfor vil vi nu gøre alt, hvad vi kan, for at presse på for, det ikke sker, skriver hun i en SMS til Sydkysten og fortæller også, at økonomiudvalget på sit seneste møde uformelt har snakket om, hvilke initiativer der skal sættes i søen for at forhindre projektet i at blive til virkelighed.

I Solrød peger Niels Hörup på, at der allerede er en ottesporet motorvej og en endnu ikke åbnet jernbane, der skærer gennem kommunen. Hvis man overhovedet skal bygge den, skal det være den såkaldte Ring 5½-løsning med en mere vestlig linjeføring. Men tager han de sjællandske briller på - Niels Hörup er også formand for Kommunekontaktråd Sjælland, kommunerne i Region Sjællands fælles organ - er han heller ikke glad for tanken om Ring 5, fordi der er en række andre infrastrukturelle projekter, der i hans øjne er vigtigere. Det gælder for eksempel motorvej til Kalundborg og mellem Næstved og Rønnede.

- Så du kan godt sige, jeg er modstander af Ring 5, siger Niels Hörup.

Ud over forundersøgelsen om en Ring 5-motorvej fra Køge til Frederikssundsmotorvejen skal der nu også laves en forundersøgelse om indsnævring af arealreservationerne i Nordsjælland - en nyhed, flere nordsjællandske borgmestre har taget godt imod.

Hvis en motorring 5 bliver til virkelighed, går der nogle år, før vejarbejderne rykker ind.

Forunderundersøgelsen ventes at være færdig om to år, og så skal der tages politisk beslutning om, hvorvidt der skal sættes gang i en såkaldt VVM-undersøgelse, som kigger på virkninger af anlægsprojekter på miljøet.

Derefter er det så op til Folketinget, om det vil stemme for en motorring fem.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk