17. oktober 2021
Allerede på borgermødet ved Kirkebjerggård i august var parkeringspladser et af de emner, der blev debatteret.
Allerede på borgermødet ved Kirkebjerggård i august var parkeringspladser et af de emner, der blev debatteret.
Foto: Thomas Olsen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Parkeringspladser var på dagsordenen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Parkeringspladser var på dagsordenen
Sydkysten - 23. februar 2015 kl. 09:27
Af Johnny Gudmand

På byrådsmødet tidligere på måneden vedtog Ishøj Byråd lokalplan 1.71 for boligbebyggelse på Kirkebjerggård. Her drejede størstedelen af debatten sig om antallet af parkeringspladser.

Plan-, Byg- og Miljøcentret havde i samarbejde med Lind & Risør udarbejdet et lokalplanforslag for Kirkebjerggård i Ishøj Landsby.

Lokalplansforslaget har været i høring i perioden fra den 10. oktober 2014 til den 5. december 2014. Herefter blev høringen forlænget til 17. december, da to borgere ikke havde modtaget orienteringsbrevet.

Sidenhen er lokalplanforslaget behandlet i Teknik- og Bygningsudvalget og Økonomi- og Planudvalget, og på byrådsmødet blev lokalplanen endeligt vedtaget.

Flere af de indkomne høringssvar drejede sig om, at man i lokalplanforslaget havde afsat 1,5 parkeringsplads per husstand, hvilket ifølge de indsendte høringssvar ikke skulle være nok. Det var i øvrigt det samme, som flere borgere spurgte ind til, da der i august sidste år var borgermøde.

Lennart Hartmann Nielsen (V), der ellers synes, det er positivt med byggeriet, der kan tilføre familier med børn, gjorde det klart, at han mener, at 1,5 parkeringsplads er for lidt.

- Mit issue er omkring parkeringspladser til boligerne. Jeg er ikke sikker på, at vi i den her lokalplan har parkeringspladser nok, fortalte han og tilføjede, at han ikke ser det som en løsning, at borgerne skal holde ved Ishøj Bygade.

- Det er i hvert fald ikke noget, som vil forskønne landsbyen, og det vil ikke være særlig praktisk og hensigtsmæssigt. Jeg synes, vi allerede nu skal tænke, hvad vi vil gøre. Der kommer højt sandsynligt mange deroppe med mere end en bil, sagde han.

Borgmester Ole Bjørstorp (S) er enig i, at man kan komme i den situation, men han vil se, hvordan tingene udvikler sig.

- Jeg er enig, du kan komme i den situation, vi ved det ikke. Der kan også flytte nogle ind, der ikke har bil. I teknisk udvalgs behandling er der givet udtryk for, at hvis det bliver tilfældet, så tager man det op og ser, om man kan finde løsning. Men vi ved det ikke på forhånd, svarede han.

Samme standard

Seyit Ahmet Özkan (S) bragte antallet af parkeringspladser i Merlegårdsparken i spil.

- Den standard, som man sætter for Kirkebjerggård, har man også i Merlegårdsparken. Der er også afsat 1,5 parkeringsplads, og der har aldrig været problemer der. Vi ved heller ikke, hvad tiden vil bringe. Har hver eneste familie en bil eller to, det ved vi intet om. Foreløbig kan man parkere i bygaden, men lad os se, hvordan det udvikler sig, lød svaret.

Lennart Hartmann Nielsen mente ikke, at man kunne lave den sammenligning.

- Boligstørrelsen i Kirkebjerggård er noget større end Merlegårdsparken. Typisk er der garanteret flere boliger i Merlegårdsparken, hvor der kun bor én beboer. Hvis man bor alene, har man typisk kun en bil. I Kirkebjerggård vil der formentlig komme børnefamilier ind. Placeringen i byen og adgangen til offentlig transport vil måske kræve en ekstra bil, sagde han.

- Som det er sagt, så er vi meget opmærksomme på det, og det skal vi være, forsikrede borgmesteren og henviste til, at det er noget, man må tage op i Teknik- og Bygningsudvalget, hvis det bliver et problem.

Enhedslisten enlige medlem af byrådet, Ole Wedel-Brandt, havde sin egen løsning på problemet.

- Nu er der i rigtig, rigtig mange familier, hvor bil nummer to er en Christiania-cykel. Og når børnene bliver større, bliver den måske erstattet af en racercykel. Så jeg tror ikke, at vi skal være så bekymrede, men måske nærmere se det som en opfordring til at se, at der findes alternativer til privatbilisme, sagde han.

Slutteligt bekendtgjorde borgmesteren, at lokalplanen blev vedtaget, og at Lind & Risør, der havde betinget sig af en vedtaget lokalplan, nu kan gå i gang med byggeriet.

Rejser du til udlandet i år?