25. marts 2019
Cristina Gomez (tv.) og Ihsan Farah er begge tredjeårselever på Sydkysten Gymnasium og har oplevet, at deres karakterer er steget markant, efter de startede på gymnasiet.
Cristina Gomez (tv.) og Ihsan Farah er begge tredjeårselever på Sydkysten Gymnasium og har oplevet, at deres karakterer er steget markant, efter de startede på gymnasiet.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Løfteevne i top på lokalt gymnasium

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Løfteevne i top på lokalt gymnasium
Sydkysten - 10. marts 2019 kl. 14:34
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Den 1. marts var der ansøgningsfrist til en ungdomsuddannelse og for de unge, som har søgt ind på stx på Sydkysten Gymnasium, er der godt nyt. Tal fra Undervisningsministeriet viser nemlig, at eleverne på gymnasiet går ud med et karaktergennemsnit, der er 0,3 højere end det burde være, hvis man ser på deres socioøkonomiske forudsætninger. Det er faktisk nok til, at gymnasiet ligger på en delt tredjeplads blandt 137 almene gymnasier i Danmark ifølge en liste, som tænketanken CEPOS har udsendt på baggrund af tallene.

De socioøkonomiske forhold handler bl.a. om køn, etnisk oprindelse, forældrenes uddannelse og indkomst samt de karakterer, eleverne har med sig fra grundskolen. Netop løftet i forhold til grundskolen er noget som Cristina Gomez og Ihsan Farah kan nikke genkendende til. De er begge tredjeårselever på Sydkysten Gymnasium og har oplevet, at deres karakterer er steget markant, efter de startede på gymnasiet.

- Jeg startede oprindeligt på et andet gymnasium. Her oplevede jeg, at eleverne nærmest konkurrerede med hinanden. Sådan er det overhovedet ikke her. Jeg synes, at vi elever er rigtig gode til at hjælpe hinanden, både i klasserne og på tværs af årgangene, forklarer Cristina, som også mener, at underviserne er gode til at få alle med.

Det kan Ihsan bekræfte:
- Underviserne er meget engagerede. Jeg er f.eks. ikke så stærkt til matematik, men hvis der er noget, som jeg ikke har forstået i timen, så kan min matematiklærer godt finde på at blive et kvarter efter timen og forklare det, indtil jeg forstår det.

Stolt rektor
På rektorkontoret på Sydkysten Gymnasium har undervisningsministeriets tal skabt stor glæde. Rektor Lene Müller er specielt glad for, at eleverne nævner det gode sammenhold på gymnasiet. Elevtrivsel er nemlig højt på gymnasiets dagsorden, fortæller hun.

- Vi har de seneste år arbejdet ihærdigt på at øge trivslen på skolen, for vi tror på, at der er en klar forbindelse mellem god trivsel og høj faglighed, forklarer Lene Müller, som bl.a. har oprettet et mentorkorps samt ansat en trivselsmedarbejder og to fuldtidsvejledere, der skal understøtte elevernes trivsel, både socialt og fagligt.

Derudover har man på Sydkysten Gymnasium delt eleverne op i tre-mandsgrupper, hvor gruppemedlemmerne tager ekstra ansvar for hinanden.

- Hvis der fx er en af eleverne, som ikke er i skole, så tager de to andre kontakt og hører, om vedkommende er ok, siger Lene Müller, der også sender ros til sine undervisere:

- Vores undervisere er virkelig gode til både at have et fagligt og social blik for eleverne, og når vi oplever, at vi er blandt landets bedste til at løfte eleverne, så er det jo et kæmpe skulderklap til dem, og det viser, at de virkelig gør en forskel.

Sydkysten Gymnasium udbyder ud over stx-uddannelsen også de to andre gymnasieuddannelser hhx og htx. Her er løfteevnen også positiv med 0,1 på hhx og 0,2 på htx. Hvert år laver undervisningsministeriet en beregning af gymnasiers løfteevne ud fra elevernes socioøkonomiske referencer. Den socioøkonomiske reference er et udtryk for studenternes forventede karakterer, når der er taget højde for studenternes baggrund. Beregningerne er baseret på faktorer på individniveau som for eksempel grundskolekarakter, køn, etnisk oprindelse og forældrenes uddannelse og indkomst - altså faktorer, som skolen ikke har direkte indflydelse på.