17. oktober 2021
Venstre og Enhedslisten vil have undersøgt mulig­heden for en motorvejsoverdækning mellem Lille ­Vejleå og Store Vejleå for at komme støjgener til livs. På billedet ses fra venstre Lennart Nielsen (V), Ole Wedel-Brandt (Ø) og Ole Beckmann (V) på motorvejsbroen mellem Vildtbaneparken og Tranegilde. Foto: Kim Rasmussen
gallery icon

Se billedserie

Venstre og Enhedslisten vil have undersøgt mulig­heden for en motorvejsoverdækning mellem Lille ­Vejleå og Store Vejleå for at komme støjgener til livs. På billedet ses fra venstre Lennart Nielsen (V), Ole Wedel-Brandt (Ø) og Ole Beckmann (V) på motorvejsbroen mellem Vildtbaneparken og Tranegilde. Foto: Kim Rasmussen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Video: Nu skal der låg på støjen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Video: Nu skal der låg på støjen
Sydkysten - 29. marts 2017 kl. 09:05
Af Anders Dall

Forestil dig en cirka 3,5 kilometer lang overdækket motorvejsstrækning mellem Lille Vejleå og Store Vejleå. At støjen fra den 6-sporede motorvej lukkes inde i en tunnel, hvor man kan bygge boliger på tunnellens tag, anlægge stier eller rekreative parker. Efter tysk forbillede og inspiration fra overdækkede motorvejsstrækninger i Hamborg og München vil Venstre og Enhedslisten i Ishøj undersøge, hvorvidt den løsning er gangbar i Ishøj for at dæmme op for den støj, der i dag belaster cirka 1830 boliger langs Køge Bugt Motorvejen i Ishøj.

arrow Læs også: Borgmester om overdækning: Urealistisk

Ifølge Ole Beckmann (V) vil en overdækket motorvej betyde nul støjgener. Han var selv i München i september 2016 for at se på klimaprojekter sammen med Ishøj Forsyning, og her blev han for første gang præsenteret for de muligheder, der ligger i at løse støjgener med en overdækket motorvej.

- Det er unikt det her. Det har aldrig været i Danmark før, fortæller Ole Beckmann.

Vil samle byen

Sammen med partikollega Lennart Nielsen og Ole Wedel-Brandt fra Enhedslisten står de på broen mellem Vildtbaneparken og Tranegilde. Under dem suser lastbiler og biler i hver deres retning på den 6-sporede motorvej, og det er denne støj, de tre politikere vil lukke inde i en tunnel med grønne områder og boliger ovenover.

- Det kan samle byen på en helt anden måde. Lige nu er Tranegilde for eksempel lukket af mellem to motorveje, siger Lennart Nielsen.

De to partier fremlagde første gang forslaget på Klima og miljøudvalgets møde i januar, hvor de i forbindelse med projektet: "Støjdæmpning langs Køge Bugt Motorvejen" bad om at få deres forslag med motorvejsoverdækning undersøgt, inden byrådet træffer den endelige beslutning om, hvordan støjgenerne skal reduceres. Den ide bakkede den socialdemokratiske flertalsgruppe dog ikke op om.

Støjvold

Socialdemokratiet holder fast i at ville etablere en støjvold på 12 meter mellem Ishøj Stationsvej og Store Vejleå - projektets etape 1, der ifølge projektbeskrivelsen kan reducere støjen med 7 dB, og en støjvold på op til 16 meter mellem Ishøj Stationsvej og Lille Vejleå - projektets etape 2. Sidste etape skal reducere støjniveauet til 58 dB ved Ørnekærsvænge, hvor der er planer om at bygge boliger. 58 dB er netop Miljøstyrelsens grænseværdi for støj ved nye boliger.

Standpunktet blev fastholdt, da sagen blev behandlet på byrådsmødet i februar, og det ærgrer Venstre og Enhedslisten, at der ikke er flertalsopbakning til at undersøge deres forslag.

- Vi vil bare godt have det undersøgt, inden vi lægger os fast på en løsning, lyder det fra de tre politikere.

De er godt klar over, at deres forslag er den dyreste løsning, og at det vil kræve midler fra EU's naturfonde, og at staten også involverer sig i projektet. Derfor har de to partier også kontaktet deres respektive trafikordførere på Christiansborg for at rette deres opmærksomhed mod ideen. Et bud på hvor meget det cirka vil koste, kan de tre politikere på nuværende tidspunkt ikke svare på.

- Det skal undersøges, og hvis det er økonomisk holdbart, så er det den bedste løsning at kapsle støjen inde på motorvejen, siger Ole Wedel-Brandt og Ole Beckmann tilføjer:

- Der er ikke mange visioner i at bygge en støjvold. Det her er et spørgsmål om at læsse lidt flere penge ind i forprojektet.

Der er borgermøde om støjdæmpning langs den omdiskuterede strækning i Ishøj den 5. april klokken 19-21 i festsalen på Vibeholmskolen.

Se video herunder
arrow Støjen kan reduceres, men ikke fjernes helt
10. april 2017 kl. 10:06 Opdateret: kl. 10:10
Rejser du til udlandet i år?