6. april 2020
Bjarne Thams - rektor på Solrød Gymnasium
Bjarne Thams - rektor på Solrød Gymnasium
Foto: Hans Soendergaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Klumme: Ungdommen er langt bedre end sit rygte

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Klumme: Ungdommen er langt bedre end sit rygte
Opdateret 14. februar 2020 kl. 19:48
Sydkysten - 14. februar 2020 kl. 19:46
Af Bjarne Thams
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det er ikke så lidt de skal høre for - de danske unge, der er blevet optaget på en gymnasial ungdomsuddannelse. I de første af årets uger er gymnasieeleverne i medierne blevet fremstillet som dumme, dovne og demotiverede, og som nogen der har foretaget et helt forkert valg af uddannelse.

Jeg har tre børn, som jeg på nært hold har fulgt igennem deres gymnasietid. De var på arbejde - med en arbejdsuge på langt mere end 37 timer. Men de ville det og var så til gengæld ind imellem slidte af de mange lektier, de mange skriftlige opgaver og de mange krav, der blev stillet. En studentereksamen får man ikke forærende - den trækkes ikke for en tier i en automat.

Jeg er også rektor på Solrød Gymnasium, og kan heller ikke i den egenskab genkende billedet af danske gymnasieelever, som medierne tegner.

Hver dag møder jeg motiverede og kloge elever, som kæmper for at dygtiggøre sig. Det er selvfølgelig en sammensat flok. Nogle kan i perioder være udfordrede. Men også de har ret til uddannelse, og dem hjælper vi i den udstrækning, det lader sig gøre. Den ordblinde samarbejder med læsevejlederen om at nå et godt resultat, ældre elever tilbyder sig frivilligt som mentorer for nye elever, der i en overgang har brug for hjælp. Langt de fleste klør på for at afslutte med så god en studentereksamen som overhovedet muligt.

En stor andel af vores elever efterspørger mere faglighed end det, der kommer med "studenter-pakken":

Vi har en gruppe af elever, der studerer oldgræsk efter skoletid.

Vi har en anden gruppe af elever, der bygger LEGO-robotter efter skoletid.

Vi har en stor gruppe af elever, der med engelsk som undervisningssprog følger Cambridge-undervisning i kemi og matematik og går til internationalt anerkendte eksamener.

Vi har mange elever, der efter skoletid samles om forskellige interessefelter - bl.a. et hold af forfatterspirer, som mødes for at skrive digte.

Samtidig passer de deres skole og når et højt niveau efter eksamen. Elevernes eksamensgennemsnit har igennem de seneste mange år udvist en støt stigende tendens og ligget over landsgennemsnittet. Det skyldes ikke mindst et dygtigt lærerkorps, som vil eleverne, og med stor seriøsitet bedriver gedigen undervisning. Samtidig er vi opmærksomme på, at mange unge oplever et stort pres for at præstere. Jer - der er forældre til teenagere, tror jeg præcis ved, hvad jeg mener, og jeg tror, at I ligesom mig undrer jer over påstandene om, at præstationspresset er en myte. Derfor tydeliggør vi, som alle andre gymnasier i landet, at man altid har retten til at fejle, til at afsøge, og til at være på vej. I den proces spiller lærernes pædagogiske uddannelse og deres didaktiske værktøjer en vigtig rolle i arbejdet med at skabe motivation hos den enkelte og i klasserummet.

Jeg skylder mine fantastiske elever og mine dygtige medarbejdere stor tak. Tak fordi I er med til at gøre min hverdag meningsfuld og give mig håb for fremtiden.

Bjarne Thams - rektor på Solrød Gymnasium