26. august 2019
Lektor og cand.scient. Anne Boie (til venstre) holdt oplæg og workshop for lærerne på Solrød Gymnasium.
gallery icon

Se billedserie

Lektor og cand.scient. Anne Boie (til venstre) holdt oplæg og workshop for lærerne på Solrød Gymnasium.
Foto: Jane Aunsbjerg Villadsen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Gymnasielærere lagde rettepennen væk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Gymnasielærere lagde rettepennen væk
Sydkysten - 10. september 2015 kl. 17:15
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hvordan får eleven mest muligt ud af lærerens feedback? Det var et af hovedspørgsmålene, da Solrød Gymnasium torsdag den 27. august afholdt en af de årlige pædagogiske dage, hvor lærerne får inspiration til nye metoder og værktøjer, som de kan bruge i undervisningen.

Dagens første indslag handlede netop om rettestrategier og kom fra lektor og cand.scient. Anne Boie fra Center for Undervisningsmidler i København, UCC, og Køge Gymnasium.

Hun skulle blandt andet fortælle, hvordan man vejleder eleverne, mens de er midt i skriveprocessen, og hvordan de kan vejlede hinanden. Hendes pointe var, at lærerne skulle bruge såkaldt feedforward sammen med deres feedback.

- Det handler om at forkorte processen, fra eleverne afleverer, til de får deres feedforward. På den måde kan de hurtigt komme videre til den næste opgave med erindringen om det, de lige har skrevet, forklarer uddannelsesleder Trine Brix, der var med til at arrangere dagen.

Hun fortæller, at det er en tidskrævende proces, når lærerne skal rette 28 individuelle opgaver med rød tusch og tættekam, og derfor kan der gå flere uger, før eleverne får respons på deres arbejde. På det tidspunkt har de allerede lavet mange andre opgaver i mellemtiden.

- Og så er de altså bare videre, forklarer Trine Brix.

Løfter svage skrivere

Pointen understøttes af forskning, som netop viser, at elever lærer mest, når de får vejledning og respons undervejs i skriveprocessen. En tilgang, som gør dem mere sikre, forklarer Marie Kjærgaard, der underviser i dansk, oldtidskundskab og almen sprogforståelse på gymnasiet og selv arbejder med kreativ feedback i sine timer.

- Næste gang de sidder i processen, er det nemmere at huske, hvorfor de gik i stå sidst, og hvad de så skal gøre, forklarer hun.

- Det viser sig, at det faktisk kan løfte nogle af de svage skrivere bedre end det at aflevere en stak papirer og få nogle rettelser tilbage, supplerer vicerektor Hans Christian Pedersen, som også var til stede under oplægget.

Et supplement

Men selvom den rettepennen blev lagt væk for en stund, er den ikke smidt i skraldespanden. Det handler blot om at supplere og variere de forskellige metoder, som lærerne bruger, forklarer Trine Brix.

- Vi skal også synliggøre fejl i vores feedforward, men i samme åndedræt, som vi nævner fejlene, skal vi få eleven til at tænke i løsningsforslag, siger hun.

- Og i stedet for at evaluere på ti ting skal vi udvælge to eller tre ting, som umiddelbart kan løfte eleven hurtigt til næste gang.

jv