21. januar 2019
De fire elever er Mads Øls Andersen (9. kl. Pilehaveskolen), Jonas Thor Winckler (8. kl. Vallensbæk Skole), Fiona Teirlynck (9.kl. Egholmskolen) og Dillon Huang (9. kl. Egholmskolen)
De fire elever er Mads Øls Andersen (9. kl. Pilehaveskolen), Jonas Thor Winckler (8. kl. Vallensbæk Skole), Fiona Teirlynck (9.kl. Egholmskolen) og Dillon Huang (9. kl. Egholmskolen)
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Folkeskoleelever bliver junioringeniører

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Folkeskoleelever bliver junioringeniører
Sydkysten - 15. december 2018 kl. 13:12
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Som noget helt nyt har Vallensbæk Kommune indgået et samarbejde med DTU Diplom i Ballerup - en afdeling af Danmarks Tekniske Universitet, hvor fire elever fra 8. og 9. klasse i Vallensbæk har deltaget i et kursus over ti undervisningsgange sammen med et hold eksportingeniørstuderende.

Kurset har handlet om prototype-design og teknologi, og eleverne har designet og produceret USB-stick, lamper og bluetooth-højttalere. Eleverne kan nu bryste sig af titlen "Junioringeniør" og har vist, at de kan arbejdet på et højt teknisk fagligt niveau.

Det er yderst usædvanligt, at der er skabt et samarbejde mellem et universitet og en kommune om elever fra grundskolen, men de erfaringer der er kommet ud af pilotprojektet, har været særdeles gode. De fire dygtige elever fra Vallensbæk har deltaget i kurset med et kæmpe engagement og med en stor faglighed.

På baggrund af de gode resultater arbejder Danmarks Tekniske Universitet og Vallensbæk Kommune på mulighederne for at fortsætte dette gode samarbejde.

- Vi er meget stolte af vores dygtige elever, der har deltaget i DTU-forløbet. At de er faldet fuldstændig naturligt ind i en voksen uddannelsesramme og har designet, fremstillet og præsenteret teknologiske produkter i et universitetsmiljø er imponerende! Og så spiller samarbejdet perfekt sammen med vores strategi på børne- og ungeområdet, hvor vi i Vallensbæk skal uddanne ressourcestærke samfundsborgere til fremtidens arbejdsmarked. Og det må man sige, at vi stræber efter i dette projekt. Vi er rigtig glade for samarbejdet med DTU Diplom, og for deres store engagement, siger Vallensbæks borgmester Henrik Rasmussen.

Der er i disse år stort fokus på teknologi og innovation i hele den danske uddannelsessektor. Det har blandt andet resulteret i Teknologipagten, der skal fremme såkaldte STEM-aktiviteter i Danmark. STEM er en undervisningsform, hvor der er fokus på; Science, Technology, Engeneering og Math. Dette pilotprojekt for eleverne i Vallensbæks er skabt uden om Teknologipagten, men er et fantastisk eksempel på, hvordan man i kommunen prøver at inspirere og give de unge relevante teknologiske og digitale kompetencer.

Med Teknologipagten giver regeringen, erhvervslivet, uddannelsesinstitutioner, or¬ganisationer og andre aktører håndslag på at gennemføre projekter og aktiviteter for at styrke arbejdsstyrkens tekniske og digitale kompe¬tencer og spore flere unge ind på STEM¬-uddannelser.

Teknologipagten skal styrke danskernes STEM-kompetencer. Formålet med pagten er, at flere skal interessere sig for STEM, uddanne sig inden for STEM og anvende STEM i deres job.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk