23. juli 2021
Borgmester Pernille Beckmann og byråds- og folketingsmedlem Morten Dahlin mødte den populære Youtuber, forfatter og iværksætter Julia Sofia Aastrup. Pressefoto
Borgmester Pernille Beckmann og byråds- og folketingsmedlem Morten Dahlin mødte den populære Youtuber, forfatter og iværksætter Julia Sofia Aastrup. Pressefoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: En succesfuld iværksætter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En succesfuld iværksætter
Sydkysten - 11. juli 2021 kl. 07:08

På Metalgangen i Karlslunde er der flyttet en særlig erhvervsdrivende ind.

Midt mellem en række håndværkerkontorer ligger der nu også et lyst instagram-venligt kontor, lager og showroom.

Borgmester Pernille Beckmann og byråds- og folketingsmedlem Morten Dahlin mødte den populære Youtuber, forfatter og iværksætter Julia Sofia Aastrup til en snak om en karriere som influencer, salg af skønhedsprodukter, seksualundervisning i skolen og meget mere.

Måske kender du hende fra TV-programmet Hvem vil være millionær eller DR's Sorte Kageshow. Måske har du set hende i Vild med Dans eller fulgt hende og andre kendte i Over Atlanten. På sin Youtube-kanal med over 190.000 følgere snakker hun om alt fra make-up, seksualitet og menstruation til selvkærlighed og selvtillid.

Selvom 23-årige Julia Sofia Aastrup droppede ud af gymnasiet i 2. g, er det ikke ligefrem gået ned ad bakke for karrieren. I 2017 startede hun skønhedsbrandet Noble Nordic ApS, der sælger make-up produkter og udstyr. Som 17-årig havde hun over en million kroner på opsparingskontoen. Mens hendes jævnaldrene gik i skole, greb hun muligheden og gik i banken for at låne til finansiering af hendes virksomhed. Fire ud af seks banker grinede af hende i telefonen.

Ikke bare influencer
Forleden var der fint besøg i det yderst moderne kontor og lager, da borgmesteren kiggede forbi sammen med byrådsmedlem Morten Dahlin, konstitueret kommunaldirektør Anne Sofie Degn og erhvervschef Simon Hauberg-Lund.

- Borgmesterens anerkendelse er vigtig for os. For mange er vi kendt som Youtubere, men vi er også iværksættere på lige fod med andre erhvervsdrivende. Det vi laver, kan virke "fluffy", og vi skal tit forsvare vores erhverv, fortalte Julia Sofia Aastrup som sammen med sin søster Ida Imilia Aastrup deler kontor og arbejdsliv i erhvervsområdet i Karlslunde.

Ifølge de to søstre er der mange, der mener, at sociale medier er roden til alt ondt. Og det kan være frustrerende, når man lægger sit liv og sin sjæl i arbejdet.

-Vi gør os ret umage for at komme ud med vigtige budskaber, fortæller Aastrup-søstrene, som ofte optræder sammen på sociale medier.

Sammenlignes med blade
Selvom hun omtaler sig selv som indadvendt, er det langt fra det billede, man får, når man ser den store farverige varebil med hendes ansigt på hele siden. Eller det store banner på kontoret med samme billede.

Borgmesteren spørger ind til, hvorfor hun har valgt at blive i Karlslunde fremfor at rykke til hovedstaden.

-Det er vigtigt at bevare fødderne på jorden. Flere af de andre influencere har lidt både personlige og forretningsmæssige tab efter at være rykket til København. Det er ikke nødvendigvis det, følgerne vil have. Og så havde jeg aldrig fået et lokale magen til det her i København, siger Julia Sofia og peger rundt i det ovenlyste lokale, som rummer både sofahjørne, skriveborde, sirligt organiseret pakkereol og mødebord med et stort lyserødt træ for enden. Som var det taget ud af et magasin.

Det var netop på et møde hos damebladsforlaget Aller Media, at hun blev sammenlignet med en online udgave af de store dameblade. Indholdsmæssigt er ligheden også slående med anbefalinger til kost, opskrifter, make-up, brevkasse med mere. En sammenligning, som Julia Sofia ikke har noget imod. Motivationen bag hendes virke skal netop findes i skønhedsidealerne.

- Jeg forsøger at gøre op med de urimelige skønhedsidealer, som jeg selv kan mærke påvirker mig, og jeg snakker med mine følgere om at sætte pris på den måde, de eksisterer på jorden på og om at turde være sig selv, siger iværksætteren.

Glæder du dig til, at Tour de France kommer til Danmark i 2022