30. juli 2021
Her fortæller den tidligere kriminalefterforsker eleverne om, hvad der skal gøres, når man skal forsøge at opklare et mord.
gallery icon

Se billedserie

Her fortæller den tidligere kriminalefterforsker eleverne om, hvad der skal gøres, når man skal forsøge at opklare et mord.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Elever fik indblik i efterforskning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Elever fik indblik i efterforskning
Opdateret 23. juni 2021 kl. 09:38
Sydkysten - 21. juni 2021 kl. 19:42

Elever fra Solrød Gymnasium prøvede kræfter med jobbet som kriminalefterforsker.

Der har været gang i en kompleks mordefterforskning på Solrød Gymnasium.

Bare rolig. Det lyder mere dramatisk, end det var. Mordet var nemlig fiktivt, men opklaringsmetoderne mindede om virkelighedens kriminalarbejde. For at eleverne kunne få et realistisk indblik i politiets arbejde, fik de et særdeles interessant oplæg af forhenværende kriminalefterforsker, Per Heide Sørensen. Efterfølgende skulle eleverne arbejde intensivt med forskellige opklaringsmetoder fra virkelighedens verden. Metoder, der alle kræver gode systematiske og analytiske evner, foruden en veludviklet fantasi. For hvad er op og ned før, under og efter et skudmord er begået af en ukendt gerningsmand?

Blodspor og krudtslam
1z er selvfølgelig the good guys. Så deres arbejde bestod i at finde frem til skudmorderen bag det fiktive mord. I den forbindelse blev der arbejdet med krudtslamsanalyse, afsøgning for fodspor, optisk bestemmelse af hårtykkelser fra eventuelle gerningspersoner - og endelig: identifikation af gerningsvåben på baggrund af ballistiske data. I denne sammenhæng betyder ballistisk den hastighed projektilet har haft og selve projektilets indtrængningsdybde i forskellige materialer. I arbejdet med ballistiske data brugte eleverne softguns, og den slags undervisningsmateriale er sjældent upopulært.

For matematiklærer Peer Seehusen, fysiklærer Trine Pedersen og kemilærer Henrik Brinkman Olsen var det vigtigt, at 1.g-eleverne fik nogle spændende dage med et indlagt konkurrenceelement. At det flerfaglige projekt både øgede elevernes faglige viden og deres sociale sammenhold gør efter en coronanedlukning absolut ingen skade til.

Peer Seehusen uddyber: - Det mest spændende for mig var at observere, hvordan eleverne gik til opgaverne med stort engagement og skarp systematik. Der blev simpelthen ræsonneret i stor stil, tænkt så det knagede. Ikke mindst på grund af de løbende nyidentificerede spor i mordsagen, som quizmaster Henrik Brinkman Olsen udsendte på strategiske tidspunkter og som efterfølgende skulle analyseres.

En krog i virkeligheden
Seehusen forklarer endvidere, hvor inspirerende det kan være, når undervisningsfagene jævnligt bringes i kontakt med virkelighedens arbejdsmarked, her politiet, for naturvidenskaben som denne klasses studieretning tilhører, tilbyder i den grad metoder til efterforskning og analyser på baggrund af en hypotese.

Foruden de tre nævnte lærere underviste også Solrød Gymnasiums dygtige tidligere elev, Philip Jon Østergaard Kirkeberg. Undervisningsassistenter som Philip er et af tiltagene fra Solrød Gymnasiums side til at kompensere for faglighedstab under nedlukningen. Således assisterer Philip i en to-lærer-ordning, der giver eleverne mere lærerkontakt. Nu ses han til mange af hans tidligere læreres glæde derfor på lærerværelset i pauserne.

1z gik til sagen med krum hals, men en vis træthed meldte sig i løbet af det intense og komplekse opklaringsarbejde. Så enkelte vitale detaljer blev overset og "morderen" endte med at gå fri.

De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?