17. oktober 2021
Ifølge den nuværende plan kommer der ikke længere til at være afspærret her. I stedet går en vej til Vejlebrovej. En boldbane bliver nedlagt, man krydser en meget benyttet sti og kører tæt forbi en vuggestue, fortæller Bjarne Nielsen og Anders Jensen. Foto: Johnny Gudmand
Ifølge den nuværende plan kommer der ikke længere til at være afspærret her. I stedet går en vej til Vejlebrovej. En boldbane bliver nedlagt, man krydser en meget benyttet sti og kører tæt forbi en vuggestue, fortæller Bjarne Nielsen og Anders Jensen. Foto: Johnny Gudmand
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: EL: Løsning kan få folk over i letbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

EL: Løsning kan få folk over i letbanen
Opdateret 20. november 2015 kl. 14:09
Ishøj - 19. november 2015 kl. 12:14
Af Johnny Gudmand

Ole Wedel-Brandt sidder i Ishøj Byråd for Enhedslisten. Han bor selv i Strandlunden, der ifølge en skitse får letbanen meget tæt på, og han synes, at borgerforslag om at gå fra fire til to spor og rykke letbanen er en god idé. Og det er ikke så underligt, for han har selv haft foreslået det.

arrow Læs også: Letbanearbejde i Ishøj er udskudt

For det første kan det få letbanen væk fra borgernes matrikler, og for det andet kan det få flere over i letbanen.

- Det, at det kun er 12 boliger, der bliver berørt, det er sådan set et stort fremskridt fra tidligere linjeføringer, men når det så er sagt, så mener jeg, at da man gerne skulle få lokket en masse over i letbanen, så kunne man indskrænke Ishøj Strandvej og eventuelt flytte cykelstien, så den bliver dobbeltrettet i den modsatte side af Vejledalen. På den måde kunne man spare en hel del meter, så letbanen ikke ville komme så tæt på boligerne i Vejledalen. Om det ville undgå at lukke Vejledalen kan jeg ikke gennemskue, men det ville få flyttet banen væsentligt længere væk, siger han.

Borgerne i Strandlunden er utilfredse med, at hvis den nuværende plan for letbanen forbliver, så vil biler skulle over en befærdet sti, et rekreativt område vil forsvinde, og biler skal køre forbi 1½-2 meter fra en vuggestue. Denne del af kritikken er han ikke enig i.

- Det med at krydse stien forstår jeg ikke, for det bliver ikke i niveau. Med hensyn til det rekreative område må jeg trække lidt på smilebåndet. Det, der sker, er, at det er et boldbur, der stort set aldrig bliver brugt, der må lade livet. Det med at man kommer tæt forbi en vuggestue, det er formentlig ikke det eneste sted, jo måske det eneste sted i Ishøj, men i hvert fald ikke det eneste sted i bymæssig bebyggelse, at veje kører lige forbi institutioner, og det ser jeg egentlig ikke noget problem i. Børnene skal jo ikke rende rundt derude, det er jo forældre, der skal ind og ud derfra, siger han og tilføjer, at der jo ikke kommer til at køre tusindvis af biler fra parkeringspladsen og forbi vuggestuen.

Han ved ikke, om byrådskolleger vil gå med på ideen om at gå fra fire til to spor.

- Jeg ved ikke, hvordan det ser ud med at ændre mening, men det har ikke haft vundet indpas, når jeg har fremført det, slutter han.

arrow Byråd vil rykke letbane længere væk
17. december 2015 kl. 08:05 Opdateret: kl. 08:05
arrow DF: Fjern et af de sydgående spor
19. november 2015 kl. 12:14 Opdateret: kl. 12:14
arrow Borgere raser over letbane i baghaven
19. november 2015 kl. 12:14 Opdateret: kl. 16:07
Rejser du til udlandet i år?