18. november 2018
Hvor hurtigt kan man trække en bil? Det er de alternative discipliner, der bliver dyrket til OL på Uglegårdsskolen. Foto: Petter Becker-Jostes
gallery icon

Se billedserie

Hvor hurtigt kan man trække en bil? Det er de alternative discipliner, der bliver dyrket til OL på Uglegårdsskolen. Foto: Petter Becker-Jostes
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Droppede løb: Holdt alternativ motionsdag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Droppede løb: Holdt alternativ motionsdag
Sydkysten - 15. oktober 2018 kl. 17:22
Af Petter Becker-Jostes
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hvad gør en skole, der har lyst til at lave noget andet end bare at løbe dagen før efterårsferien? Og som oven i købet har fællesskab som gennemgående tema?

Man tager tre klasser fra forskellige klassetrin, sætter dem sammen til et land og lader dem dyste mod de andre lande i bedste OL-ånd.

Sådan gjorde Uglegårdsskolen fredag i uge 41, der som bekendt i mange år har været skolernes motionsdag. Det var blandt andet afdelingsleder for indskolingen, Neel Andersen, som kom på ideen:

- Vi har holdt motionsdagen på samme måde i mange år, og vi har fællesskab som tema i år, siger Neel Andersen, der nævner "ugletiden," hvor eleverne på hele skolen i en time om ugen bliver sat til at undervise hinanden, som et eksempel på, hvordan fællesskabs-temaet bliver udmøntet.

Med sine 1200 elever er Uglegårdsskolen en stor skole, og derfor kender eleverne ikke nødvendigvis hinanden på tværs af klassetrinene. Det er blandt andet det, som dagen prøver at lave om på.

- Det er i OL-ånden at være med, men det handler også om at vinde. OL er åben, lød det fra skoleleder Jonas Rasmussen, der satte OL i gang ude ved boldbanerne.

Og netop det har været tanken bag OL: Man sætter elever fra forskellige klassetrin sammen og stiller dem en hovedpræmie i form af en biograftur for hele "landet".

På turen rundt til de forskellige aktiviteter kan man se, at den plan lader til at lykkes: To lærere fortæller, at eleverne fra ottende tog de små elever i hånden for at følge dem over cykelstien, mens en ældre elev - der selv kører, så hjulene løfter sig i svingene - hepper på sin yngre holdkammerat på mooncar-racerbanen.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk