14. december 2018
Når man har reserveret tid hos borgerservice, kan man melde sin ankomst via skærmene ved indgangen til rådhuset. Chefkonsulent Monica Lea Christiansen viser her hvordan. Foto: Jane Aunsbjerg Villadsen
gallery icon

Se billedserie

Når man har reserveret tid hos borgerservice, kan man melde sin ankomst via skærmene ved indgangen til rådhuset. Chefkonsulent Monica Lea Christiansen viser her hvordan. Foto: Jane Aunsbjerg Villadsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Besparelser i borgerservice: Det kan du forvente fra årsskiftet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Besparelser i borgerservice: Det kan du forvente fra årsskiftet
Sydkysten - 07. december 2018 kl. 14:52
Af Jane Aunsbjerg Villadsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Da et flertal i Greve Byråd vedtog budgettet for 2019 og 2020, var borgerservice et af de områder, som blev ramt af besparelser. Det betyder, at borgerne fra årsskiftet kan opleve flere ændringer, når de besøger borgerservice for eksempel for at forny deres pas, skifte læge, søge om hjælpemidler og andre ting, som man kan få hjælp til her.

En af ændringerne i det nye år er, at tidsbestilling bliver obligatorisk. Hidtil har det ellers været muligt at møde op uden en tid om mandagen, men den mulighed forsvinder altså fra den 1. januar.

- Der vil være en besparelse i det, fordi vi bliver bedre til at styre tiderne, og vi kan sætte det rigtige antal medarbejdere af til at betjene borgerne, fortæller Monica Lea Christiansen, chefkonsulent i borgerservice.

Fra 5 til 10 hverdage

En anden konsekvens af besparelserne bliver, at borgerne kan komme til at vente længere på at komme til, når de bestiller en tid hos borgerservice.

- Vi havde tidligere en politik om, at man skulle kunne få en tid inden for fem hverdage. Nu bliver det sådan, at man skal kunne få en tid inden for 10 hverdage, forklarer Monica Lea Christiansen, som dog forventer, at langt de fleste vil komme til hurtigere.

- Min umiddelbare vurdering er, at det nok ikke bliver sådan (at man skal vente 10 hverdage, red.), fordi der er ledige tider at få, siger chefkonsulenten.

Hun fortæller også, at man i særlige tilfælde fortsat vil kunne få en akut tid i borgerservice. Det kunne for eksempel være, hvis man har mistet sit NemID-nøglekort og skal skrive under på nogle vigtige dokumenter inden for en kort tidsfrist.

Telefonisk lukkedag

Som en sidste ændring vil man fra årsskiftet opleve, at hovedtelefonnummeret til rådhuset holder lukket om onsdagen. Lukningen af den telefoniske betjening skal frigive mere tid til, at sagsbehandlerne i borgerservice kan lave andet arbejde, fortæller Monica Lea Christiansen.

Hun ved endnu ikke, om sagsbehandlingstiderne vil stige som følge af besparelserne, men hun understreger, at man naturligvis vil overholde de lovkrav, der er om sagsbehandlingstider, i sager, hvor det er aktuelt.

Skal man i kontakt med borgerservice - for eksempel for at bestille en tid - så kan man fra den 1. januar gøre det mandag og tirsdag klokken 9.00-13.00, torsdag klokken 9.00-17.00 og fredag klokken 9.00-12.00. Telefonnummeret er: 43 97 97 97. Man kan også bestille tid via Greve Kommunes hjemmeside, greve.dk, hvor man også kan få hjælp til selvbetjening.

Borgerservice skulle i forbindelse med Budget 2019-2020 foretage en reduktion i administrationen svarende til to medarbejdere.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk