2. juli 2020
Linje 120 kan snart være historie. Men der er fortsat en mulighed for at bevare den. Arkivfoto
Linje 120 kan snart være historie. Men der er fortsat en mulighed for at bevare den. Arkivfoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Beslutning om lukning af busrute 120 udsat til efter sommerferien

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Beslutning om lukning af busrute 120 udsat til efter sommerferien

Byrådet skal overtage regionens finansiering af rute 120, hvis den skal fortsætte, hvilket byrådet ikke har lyst til.

Sydkysten - 01. juli 2020 kl. 14:28
Af Søren Schaadt LArsensoeren.larsen@sn.dk
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Linje 120 var egentligt på vej til at få det endelige dødsstød allerede på det sidste byrådsmøde inden sommerferien. Men dommen over ruten, som går fra Høje Taastrup Station til Karlslunde Station og som standser ved Torsbo og Ishøj Golf Center, blev udskudt indtil efter sommerferien.

Indstillingen fra Teknik- og Bygningsudvalget var ellers, at kommunen ikke vil betale de 400.000 kroner, som regionen havde besluttet at spare på denne rute.

Men byrådets medlemmer tøvede: De havde ikke lyst til at hive 400.000 kroner op af kommunekassen, men de havde heller ikke lyst til at nedlægge en busrute:

- Det er en kedelig tendens, at man nedlægger busruter, når man samtidig skal forsøge at spare co2, lød det fra Ole Wedell-Brandt fra Enhedslisten. Pia Skourup fra Venstre pegede på vigtigheden af offentlig transport i kommunens tyndere befolkede områder:

- Der er færre borgere, men der er også langt færre muligheder for at tage offentlig transport i de områder, end der for eksempel er inde i Ishøj by, forklarede hun og understregede konsekvensen for borgerne i området ved at lukke den gennemkørende busrute.

Manglende oplysninger

Gennem diskussionen af sagen kom det frem, at man ikke havde undersøgt, hvordan de øvrige kommuner på ruten forholder sig til lukningen, derfor foreslog Lennart Hartmann Nielsen (V), at man udskyder sagen og undersøger det nærmere.

- Vi vil have sagen af og udskyde den til august, lød det fra venstremanden.

Tiden skal bruges på at finde ud af, om det for et mindre beløb, kan lade sig gøre, at beholde busruten i samarbejde med Høje Taastrup, Greve, Solrød og Region Sjælland.

Region Hovedstaden har besluttet, at de skal spare 15 millioner kroner, hvilket blandt andet går ud over Linje 120. Hvis kommunerne på ruten vil overtage finansieringen vil det koste Ishøj Kommune 400.000 kroner. Årsagen til, at regionen skal spare, er faldende passagerindtægter i 2019. I sagsfremstillingen stod det også beskrevet, at letbanebyggeriet var skyld i færre penge fra regionen til offentlig transport, men det var ikke rigtigt:

- Det er faktuelt forkert, og det skal letbanen ikke have dårlig omtale af. Det er faldende passagertal, der gør det, forklarede Merete Amdisen (S).

- Der er ikke noget, der taler for, at vi ikke kan udskyde beslutningen et par uger eller måneder. Vi tager sagen af, og følger op på sagen og hører de andre kommuner og Region Sjælland, hvad de har tænkt sig i sagen. Men vi betaler ikke 400.000 kroner, lød det afsluttende fra borgmester Ole Bjørstorp (S).

Dermed udskød byrådet beslutningen og tog på sommerferie.

Fordi Region Hovedstaden vælger at stoppe finansieringen af ruten, skal Ishøj og Højre-Taastrup Kommuner sammen finde ud af, om de vil finansiere den. Ruten går videre gennem Greve, og her finansierer Region Sjælland ruten. For at buslinjen skal fortsætte, skal Høje Taastrup og Ishøj blive enige om at finansiere den. Og i Taastrup er man villige til at finde de 300.000, som kommunen ifølge en fordelingsnøgle skal betale.

Har du ændret dine indkøbsvaner i forbindelse med coronakrisen?