22. marts 2019
Camma, Aksel og Freja fra 6.C på Havdrup Skole. Pressefoto
gallery icon

Se billedserie

Camma, Aksel og Freja fra 6.C på Havdrup Skole. Pressefoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: 6. klasser dystede i skæve idéer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

6. klasser dystede i skæve idéer
Sydkysten - 09. marts 2019 kl. 14:21
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Byg det højeste tårn, konstruer en hængebro eller få planter til at vokse på rekordfart.

Cirka sådan lød et udsnit af onsdagens opgaver, da der for 11. år i træk var Naturfag på Spil for kommunens 6. klasser i Solrød Idrætscenter.

Her var mere end 300 elever samlet, og de havde medbragt opfindsomme kreationer, som de havde knoklet intenst på den seneste tid.

Frit spil til idéer
Caroline og Marius fra 6.A på Munkekærskolen havde for eksempel skabt en idé-generator, som man kan bruge, når man ikke ved, hvad man skal lave.

En idé-generator er en lerfigur, der forestillede et ansigt, og i hjernen havde de monteret lyskilder i flere farver. Lysene blinkede, indtil man sagde stop, og farven, den stoppede på, indikerede, hvilken kasse man skulle trække en idé fra. Måske trak man gemmeleg, og så kunne man jo kaste sig over det, hvis man havde lyst.

En pigegruppe fra Uglegårdsskolen var dog gået helt anderledes til værks. De havde fået til opgave at bygge et tårn, og de besluttede sig for sig for at bygge tårnet fra Zoologisk Have i København - i de helt rigtige målestoksforhold. De ringede til Zoologisk Have for at få målene, men det viste sig, at ingen lå inde med målene.

Zoologisk Have inviterede dog pigerne gratis ind i haven, hvis de selv ville stå for opmålingen. Og det ville de. Mange timer efter stod der nu en tro kopi af zoo-tårnet, og pigerne strålede af stolthed, da de nu endelig kunne vise det frem og fortælle om processen.

De skal turde lave fejl
Netop processer var noget, dommerne kunne lide. Naturfag på Spil handler nemlig ikke om at lave noget perfekt, men derimod om at turde komme op med nogle anderledes løsninger og skøre idéer, forsøge at realisere dem og prøve igen, hvis det fejler.

Det bar mange af projekterne også præg af. Eleverne havde været i gennem adskillige forsøg, før det endelig var lykkedes at løse opgaven på deres helt egen måde. Stoltheden var derfor også ganske tydelig.

Eleverne gik helt vildt op i det, og alle, der kom forbi bordene, fik en præsentation af deres projekt. Det var i øvrigt ikke så få, der kom forbi. Både forældre, bedsteforældre, børnehaver og nysgerrige sjæle kiggede ned i hallen.

I sidste ende var det 6.B fra Havdrup Skole, der løb med titlen som vinder af Naturfag på Spil 2019, da de havde vundet hele tre opgaver.

I fagets ånd var de dog alle vindere, for der var ikke én i det lokale, der gik hjem uden at have lært noget.