16. november 2018
Instrumentbygger Bo Karberg og komponist Birgit Løkke arbejder tæt sammen om at fremstille Verdensarvsinstrumentet Urklang til forestillingen: »Klint 2«, der opføres i Boesdal Kalkbrud 23.-26. august. Foto: Hans Jørgen Johansen
gallery icon

Se billedserie

Instrumentbygger Bo Karberg og komponist Birgit Løkke arbejder tæt sammen om at fremstille Verdensarvsinstrumentet Urklang til forestillingen: »Klint 2«, der opføres i Boesdal Kalkbrud 23.-26. august. Foto: Hans Jørgen Johansen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Unikt instrument ser dagens lys

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Unikt instrument ser dagens lys
Stevns - 07. juli 2018 kl. 12:05
Af Henrik Fisker
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Gjorslev Gamle Savværk ligger langt ude i skoven og fortæller en historie om noget, der var engang. Bygningerne står spøgelsesagtigt tilbage, men friske stammer og spånplader indikerer, at der stadig findes liv på stedet trods skovbrugets generelle krise hertillands.

I én af fløjene har Bo Karberg de senere år haft sit værksted. En af de stevnske multikunstnere, der både kan bruge hænderne til at frembringe blide toner på tværfløjte og til at skabe blivende kunst i det offentlige rum. Hans glasmosaikker er kendt langt uden for Stevns, og gennem en generation har han bidraget med sit håndværk og sin viden om kunst på udstillinger en række steder.

Senest har Bo Karberg kastet sig over en stærkt udfordrende opgave. Han har sagt ja til at skabe et instrument, som verden aldrig har set før. Vi ved kun, at det er et slagtøjsinstrument, og at det skal specialfremstilles til premieren på Klint 2 - Lyden af en verdensarv, som skal opføres 23.-26. august i Pyramiden i Boesdal Kalkbrud.

Og så ved vi, at det er Birgit Løkke - komponisten bag musikforestillingen om selveste Stevns Klints millioner af år gamle historie - der skal spille på instrumentet. Det skal ikke blot være en gentagelse af den første forestilling fra 2016. Fortællingen er den samme, men musikken vil denne gang blive rent akustisk - og så bliver det live. Opført på stedet uden forudindspillede optagelser.

Birgit Løkke er kendt som en eksperimenterende og ambitiøs percussionist, der sætter en ære i at få netop det musikalske udtryk frem, som fortællingen kræver. I det konkrete tilfælde betyder det, at hun går nøje frem efter geologernes kortlægning af historien - det er videnskabeligt stof, som vi har med at gøre - og hun går ikke på kompromis med detaljerne.

- Det er ikke havfruemusik, siger hun med lidt streng mine.

Korsangen er for længst skrevet og i gang med at blive indøvet af det 20 mand / kvinde store kor, som Charlotte Muus Mogensen har påtaget sig ansvaret for at dirigere. Men hvordan hun - Birgit Løkke - selv skal spille på Bo Karbergs instrument, er en udfordring, der udvikler sig i takt med, at han bygger det op.

Ren matematik
Bo Karberg går grundigt til værks. Inden han begyndte at bygge instrumentet, havde han lavet beregninger over, hvordan lyden kommer bedst til sin ret. Det mundede i tegninger, som Birgit Løkke efterfølgende har godkendt.

- Det er ren matematik. Men det er en kæmpefordel at have Bo på opgaven, fordi han samtidig er musiker selv, siger Birgit Løkke.

Instrumentet kommer til at bestå en række kridtklumper hentet i Faxe Kalkbrud spændt ud på wirer, der er forsynet med rørklokker af aluminium. Bo Karberg har beregnet, hvordan lyden forplanter sig bedst, når Birgit Løkke spiller på strengene ved at sætte kridtstenene i svingninger, så de rammer rørene.

- Vi skal finde det punkt, der ligger nøjagtigt 22 procent af længden på wiren, når den er spændt ud. Lige netop ligger grundtonen, som vi skal ramme, siger han.

Herefter følger en længere redegørelse for det, som de to kalder Jordens kammertone. Den er på 426 hertz - hverken mere eller mindre, og det er den lyd, der kan høres, hvis en meteor rammer Jordens overflade. For alt, hvad der bevæger sig, har sin egen lyd. Der er bare det ved det, at 426 hertz er meget lavt for det menneskelige øre, og derfor er de fleste moderne instrumenter stemt i 444 hertz.

- Vi stemmer vores instrument i 440 hertz, siger han.

En fantastisk ide
Dagene går, og Bo Karberg bygger videre på sit instrument. Birgit Løkke kommer forbi og følger intenst med spændte forventninger - og sammen finder de ud af, at det bør have et navn, som folk kan identificere det med. Det vender vi tilbage til.

For i mellemtiden har de fået en ide - en fantastisk ide!

- Vi har allerede besluttet, at der i den ene side af instrumentet skal være en stålplade, som kan bøjes og lyde som et gigantisk tordenvejr. Men vi har brug for noget, der kan lyde som regnen, der siler ned efter tordenen. Men som fortæller historien om de små bløddyr, der blev til bryozokalk i Klinten. Og nu har vi løsningen, triumferer Birgit Løkke.

Løsningen kalder hun et flintetæppe - hundredvis af små stykker flint sat tæt sammen, så de rammer hinanden og kommer i svingninger som et rasleinstrument.

Bo Karberg har allerede hentet en kasse med flere hundrede pilespidser hos sin gamle kunstnerven: Torben Olesen. Men der er brug for mange flere.

- Vi efterlyser pilespidser af flint. Mange har sikkert en kasse stående, som de har samlet på stranden, siger Bo Karberg.

Hvis nogen kan undvære pilespidser af flint, kan de henvende sig til instruktør Lene Vestergård på tlf. 26 25 33 35 eller mail: lene.v@leneogleif.dk.

Så var der lige det med navnet til det nye instrument.

- Vi har besluttet, at det skal hedder Verdensarvsinstrumentet Urklang. For efter, at vi har tilført flinten fra stenalderen er der kommet et kulturhistorisk lag ind i fortællingen. Nu er den blevet tidløst forhistorisk, siger Bo Karberg.

Et sug i maven
Instrumentbyggeren og komponisten går godt i spænd og ser frem til det endelige resultat. Bo Karberg har omkring måned til at færdiggøre sit arbejde. Midt i august bliver det hele flyttet ned i Pyramiden og hængt op.

- Vi føler, at vi er godt på vej. Det kommer til at blive fantastisk storslået, fordi vi har en oplevelse af, at Birgit kan lykkes med sin musik, siger Bo Karberg.

- Nu bliver Stevns Klint transformeret til en lyd. Jeg får næsten et sug i maven af bare spænding, for jeg har kun en uge, fra det bliver hængt op, til premieren, siger Birgit Løkke.

Bo Karberg minder om, at det er kunstens vilkår.

- Du træder lige ind i Mozarts verden. Han fik kun tre-fire dage fra bestillingen til uropførelsen af sin Kroningsmesse, siger han.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk