21. november 2018
Det stevnske firma Urtopia var ét af de første til at søge et det nye certifikat til ét af sine produkter. Thomas Munkholm Buhelt, faglærer på ZBCs Kokke- og Tjenerskole, og Charlotte Mannstaedt, bestyrelsesformand i Stevns Erhvervsråd, dufter til de særlige tørrede krydderurter, som Pia Frøslev (tv.) præsenterer for dem. Hendes produkter er nu ét af de tre, der har fået en certificering. 

Privatfoto
gallery icon

Se billedserie

Det stevnske firma Urtopia var ét af de første til at søge et det nye certifikat til ét af sine produkter. Thomas Munkholm Buhelt, faglærer på ZBCs Kokke- og Tjenerskole, og Charlotte Mannstaedt, bestyrelsesformand i Stevns Erhvervsråd, dufter til de særlige tørrede krydderurter, som Pia Frøslev (tv.) præsenterer for dem. Hendes produkter er nu ét af de tre, der har fået en certificering. Privatfoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Tre produkter får det blå stempel hos Verdensarv Stevns

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tre produkter får det blå stempel hos Verdensarv Stevns
Stevns - 03. november 2018 kl. 11:17
Af Erik Nielsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

De første tre produkter, som har fået en helt ny mærkning blev afsløret på Partnerdag for Verdensarvspartnere i denne uge.

arrow Læs også: Sådan fungerer produktcertificering

Produkterne, som bliver certificerede, er gransirup fra Stevns Urter, æblemost fra Engvang Frugt samt grønt tørrede krydderurter fra Urtopia.

Fremover er det muligt at købe certificerede produkter, som har en særlig tilknytning til Stevns, er producerede forsvarligt og bæredygtigt og har en høj kvalitet. Det er partnerprogrammet til Stevns Klint som Unesco Verdensarv, der nu giver muligheden for at sætte en særlig version af partnerlogoet på et fysisk produkt - i første omgang fødevarer.

I første omgang sælges produkterne hos Klinten Hotel og Konference i Rødvig. Der arbejdes på en bredere distribution, hvor man blandt andet er i dialog med de lokale brugser.

Hos flere end 70 partnere hænger der allerede et rundt, orange skilt med Stevns Klint i silhuet - et skilt, der markerer, at her er en stevnsk verdensarvspartner. Men nu kan logoet også findes i guld, sølv og bronzeversion på forskellige fødevarer. Programmet er for alle verdensarvspartnere, som producerer fødevarer, og der arbejdes også på at udvide programmet, så andre fysiske produkter kan få et verdensarvsstempel.

- Med produktprogrammet får vi mulighed for at vise, hvor særlig Stevns er, fortæller Jesper Yde Knudsen, iværksætter- og virksomhedskonsulent i Stevns Erhvervsråd.

Erhvervsrådet har således haft en stor rolle i udviklingen af produktprogrammet, fordi måden at tænke udvikling på giver mening, også i fremtiden. Produkter med det særlige stempel skal være med til at vise, at Stevns kan noget helt specielt, Derfor er der også nogle helt særlige kriterier, at man som produktpartner skal leve op til. For eksempel vægtes det højt, at ingredienserne kommer fra Stevns, og at råvarerne er dyrket eller produceret bæredygtigt. Ligesom det også tæller positivt, at produktet er enestående og har en høj kvalitet uden unødvendige tilsætningsstoffer.

Thomas Munkholm Buhelt - faglærer på ZBC Kokke- og Tjenerskolen, underviser i innovation, lokale fødevarer samt kvalitet i æstetik og sensorik - var inviteret til at vurdere de produkter, der søger om det særlige mærke.

- Fødevarer kan stå stærkt som lokal branding - det ser vi over hele landet. Derfor er det vigtigt at skille sig ud. Med certificeringen som verdensarvsprodukt kan disse produkter virkelig løfte fortællingen om Stevns som et særligt sted, hvor oplevelser og kvalitet er i højsædet, forklarer Thomas Munkholm Buhelt, der er vant til at vurdere fødevarer efter skrappe krav og hårde kriterier.

Kalken i Stevns Klint strækker sig langt ind i landet, og det er netop Klinten og optagelsen på verdensarvslisten, som skal være med til at løfte virksomheder, organisationer og foreninger til gavn for hele området.

- Vi tør godt sige, at det er en god idé at tjene penge på verdensarv, siger Tove Damholt, direktør i Verdensarv Stevns.

Hun forklarer, at Unesco faktisk siger det samme.

- For det har vist sig, at når man lokalt arbejder for og med et verdensarvssted og det er en god forretning, så passer man også bedre på det. Og med produktprogrammet er vi helt nede i kernen og sikrer, at produktet lever op til de skrappe krav om blandt andet lokal forankring og bæredygtighed. Og dertil kommer god kvalitet, siger hun.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk