15. oktober 2019
Togskifte på Hårlev Station bliver hverdagskost for pendlerne fra Stevns fra 15. december. Foto: Erik Nielsen
Togskifte på Hårlev Station bliver hverdagskost for pendlerne fra Stevns fra 15. december. Foto: Erik Nielsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Togrejsende fra Stevns skal skifte i Hårlev

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Togrejsende fra Stevns skal skifte i Hårlev
Opdateret 02. oktober 2019 kl. 09:46
Stevns - 01. oktober 2019 kl. 14:00
Af Henrik Fisker
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Når passagerer til og fra Stevns efter 15. december skal med toget til Køge, skal de hver gang skifte i Hårlev. Det er én af de forringelser i køreplanen, som Lokaltog og Movia mandag præsenterede i en pressemeddelelse.

arrow Læs også: Lokalpolitikere i fælles front for slidt togbane

I praksis kommer det til at fungere sådan, at når toget fra Rødvig er kørt ind på perronen i Hårlev, skal de rejsende ud på perronen og gå over i et andet tog, der ankommer fra Faxe Ladeplads. Samme mønster gentager sig, når passagererne skal den modsatte vej fra Køge til Stevns. Undtagelsen fra reglen kommer i myldretiden morgen og eftermiddag, hvor Lokaltog vil koble vognene sammen på Hårlev Station, så passagererne til og fra Stevns kan blive siddende i toget uden skifte.

Når det kun er passagererne fra Stevns, der skal skifte tog, mens togene til Faxe Ladeplads kommer til at køre direkte, skyldes det, at Lokaltog dermed kan undgå at »vende« tog i Hårlev. Som bekendt skifter toget til og fra Rødvig køreretning, fordi Stevns-linjen føres ud mod nord fra Hårlev Station.

Farvel til kvartersdriften
Samtidig mister pendlere fra Hårlev muligheden for at køre til Køge hvert kvarter og skal fremover nøjes med halvtimedrift - denne ændring er tidligere varslet i forbindelse med, at toget videreføres til Roskilde fra december 2020, men fremrykkes nu med et år for at belaste skinnerne mellem Hårlev og Køge mindre.

Togene skal dermed betjene alle fire trinbrætter mellem Hårlev og Køge, når der er trykket stop enten i toget eller på perronen. Det giver forlænget rejsetid på mellem tre og syv minutter på hele strækningen mellem Køge og Rødvig henholdsvis Faxe Ladeplads.

Det store, uafklarede spørgsmål er, hvordan pendlerne vil reagere på disse serviceforringelser. Plandirektør Per Gellert fra Movia oplyser på DAGBLADET's spørgsmål, at der ikke er lavet analyser af, hvordan de forestående forringelser af køreplanen vil påvirke passagertallet fremover.

Østbanens passagertal har de senere år vist en faldende tendens efter at have rundet 1,1 million årspassagerer i de første år med Lint-togene, der blev sat i drift i 2009. Movia oplyser, at der i 2018 var 1.034.575 påstigere på Østbanens tog.

arrow Spørgsmål til minister om nedslidte skinner
08. oktober 2019 kl. 15:33 Opdateret: kl. 10:16
arrow Formand: Region har ingen penge til slidte togskinner
07. oktober 2019 kl. 11:37 Opdateret: kl. 10:04
arrow Movia: Skinnerne er mere slidte end forventet
01. oktober 2019 kl. 16:46 Opdateret: kl. 17:17

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk