22. juni 2021
På dette kort fra 2016 ses de to linjeføringer, som Stevns Kommune nu igen bringer ind i debatten. Den røde linje går fra Klippinge til Hårlev og herfra mod nord langs Østbanens spor til syd for Vedskølle. Den anden udspringer fra Stevnsvej nær Strøbyskolen og krydser Ådalen og går syd for Valløby frem til syd for Vedskølle. Herfra forløber begge forslag syd om Herfølge ud til en ny afkørsel på Sydmotorvejen. Kort: Stevns Kommune
På dette kort fra 2016 ses de to linjeføringer, som Stevns Kommune nu igen bringer ind i debatten. Den røde linje går fra Klippinge til Hårlev og herfra mod nord langs Østbanens spor til syd for Vedskølle. Den anden udspringer fra Stevnsvej nær Strøbyskolen og krydser Ådalen og går syd for Valløby frem til syd for Vedskølle. Herfra forløber begge forslag syd om Herfølge ud til en ny afkørsel på Sydmotorvejen. Kort: Stevns Kommune
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Stevns dropper sydlig statsvej og søger alternativ mod nord

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Stevns dropper sydlig statsvej og søger alternativ mod nord
Stevns - 12. maj 2021 kl. 14:55
Af Henrik Fisker

Statsvejen mellem Stevns og motorvejsnettet rykker nordpå - hvis det står til Stevns Kommune.

arrow Læs også: Grundejerforening håber på nordlig vejløsning: - Byen skal aflastes

Det er der bred politisk enighed om mellem de politiske partier, som tirsdag eftermiddag deltog i et udvidet møde i Plan, Miljø og Teknikudvalget (PMT) for at behandle et udkast til Stevns Kommunes høringssvar om de fremlagte forslag til linjeføring af statsvejen. Høringssvaret skal nu finpudses og færdigbehandles i først Økonomiudvalget og dernæst Kommunalbestyrelsen, hvor det kommer på åben dagsorden torsdag 27. maj, inden det afsendes til Vejdirektoratet.

Her beder Stevns Kommune om en ny VVM-undersøgelse af to linjeføringer, som ligger længere mod nord, og som tidligere er fravalgt på grund af uenighed med henholdsvis Køge Kommune og Vallø Stift, der i givet fald skal lægge jord til statsvejen. Fælles for begge forslag er, at de forløber umiddelbart syd for Herfølge og munder ud i Sydmotorvejen ved en ny afkørsel, som foreslås etableret mellem 33 Lellinge og 34 Herfølge ved Slimmingevej.

Sydlige veje er afskrevet
Ifølge udvalgsformand Flemming Petersen (V) betyder forslaget i praksis, at Stevns Kommune har afskrevet begge de to sydlige linjeføringer i VVM-redegørelsen - både nord og syd om Hårlev.

- Linjeføring A har vi selv peget på og kunne vi godt gå ind for. Men med Vejdirektoratets klare tilkendegivelse af, at den er forbundet med så store problemer på grund af bilag 4-arterne, at den næppe kan gennemføres, mener vi ikke, at det er en farbar vej at gå. På borgermødet tirsdag aften blev der brugt ord som »usandsynligt« og »umuligt« om udsigten til at vinde en sag i EU's retssystem.

- Linjeføring B, der går syd om Hårlev. er vi ikke interesserede i. Den ligger for langt væk fra udgangspunktet at tage trafikpresset gennem Køge, og det er værd at understrege, at det ikke er et forslag, som Stevns Kommune på noget tidspunkt har peget på, siger Flemming Petersen.

Konklusionen er derfor, at statsvejen må flytte længere nordpå.

- Vi har hele tiden ønsket en vej så langt mod nord som muligt. Det er udgangspunktet, når vi nu siger, at vi beder om en udvidelse af VVM-undersøgelsen, så den også omfatter to tidligere forslag, der har været i spil, siger han.

- Betyder det så, at beboerne i Hellested, Taastrup, Endeslev og Vråby samt på Holtelandsvej og Magistratshusene, der har reageret kraftigt imod begge sydlige linjeføringer, nu kan lade champagnepropperne springe?

- Ja, det vil jeg mene. Vejdirektoratet siger meget tydeligt, at forslag A ikke kan realiseres, og selv om de principielt stadig kan indstille forslag B til transportministeren, har jeg ikke fantasi til at forestille mig, at Folketinget vil gennemføre den vej imod alle lokale ønsker. Der er jo nok af andre formål at bruge trafikpengene til, siger Flemming Petersen.

To alternative forslag

De to forslag, som Stevns Kommune i sit udkast til høringssvar nu peger på, har tidligere været fremme i Vejdirektoratets forundersøgelse baseret på Rambøll-rapporten, hvor de benævnes henholdsvis forslag 5 og 6.

Den ene linjeføring tager sit udgangspunkt nord for Klippinge, som også linjeføring A i den seneste VVM-redegørelse gør det. Herfra løber den frem til nord for rundkørslen øst for Hårlev, hvorefter den slår et sving mod nord og løber langs Østbanens strækning til syd for Vedskølle. Videre går vejen mod vest og rammer Holmebækvej syd for Herfølge og lige nord for Vallø Storskov og Præsteskoven, inden den krydser Vordingborgvej og løber ud til Sydmotorvejen, som den fanger på en ny tilkørselsrampe,

Den anden linjeføring ligger en del nordligere og drejer fra Stevnsvej lidt syd for Strøbyskolen, hvor den krydser Tryggevælde Ådal og Køgevej, inden den går syd for Valløby og Vallø Slot frem til syd for Vedskølle, hvorfra den følger samme rute som det ovenfor nævnte forslag ud til Sydmotorvejen.

Hellere nationalt end i EU

- Hvad er sandsynligheden for, at I kan overbevise Vallø Stift og Køge Kommune om disse forslag, som allerede én gang er blevet afvist?

- Jamen, hvis jeg har valget mellem at udfordre EU-systemet og tage en kamp nationalt, så vælger jeg det sidste. Med de udmeldinger, som vi den seneste tid har set fra Køge, håber og tror jeg på, at der er et vist opbrud fra den side, siger Flemming Petersen.

Han henviser her til de udmeldinger, som Venstre i Køge har spillet ud med om en ny afkørsel på Sydmotorvejen - bl.a. for at aflaste pendlertrafikken mellem Herfølge og Køge.

Allerede i dag mødes borgmestrene og kommunaldirektørerne i Stevns og Køge til et møde for at afsøge, om der er grundlag for et fælles høringssvar fra de to kommuner om statsvejen.

- Mit store håb er, at vi kan finde en løsning sammen med kollegerne i Køge. Jeg er forsigtig optimist, siger han.

Pengene er ikke spildt

Et andet spørgsmål er, om Stevns Kommune kan overbevise Transportministeriet om, at der skal bevilges penge til en ny VVM-undersøgelse umiddelbart efter, at der er brugt 3,5 millioner kroner på at undersøge den sydlige linjeføring.

- Efter min mening er det forkert at hævde, at pengene til VVM-undersøgelsen nu er spildt. Den har afdækket mange interessante ting, som vil kunne genbruges i en udvidet undersøgelse. Bl.a. ligger det nu fast, at Vejdirektoratet godt mener, at man kan krydse Ådalen på et nyt sted i stedet for at benytte de eksisterende broer. Den viden kan vise sig værdifuld i det videre arbejde, mener han.

arrow Statsvej: - Den sydlige vej kan løse en stor del af problemet
01. juni 2021 kl. 19:48 Opdateret: kl. 13:33
arrow Kritik af statsvej: - Hvor blev borgerinddragelsen af?
01. juni 2021 kl. 17:57 Opdateret: kl. 13:27
arrow Politiker vil rykke omstridt statsvej længere mod syd
31. maj 2021 kl. 15:56 Opdateret: kl. 13:57
Afdelinger på sygehuse i hele landet er nu ramt af strejke, fordi to tredjedele af sygeplejerskerne stemte nej til det nye forslag til overenskomst. Forstå du deres løn-utilfredshed?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk