30. juli 2021
Leif Nielsen med sin trofaste ledsager Konrad før afgangen fra Hårlev Station. Foto: Henrik Fisker
gallery icon

Se billedserie

Leif Nielsen med sin trofaste ledsager Konrad før afgangen fra Hårlev Station. Foto: Henrik Fisker
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Stevns: Se billeder fra dengang og nu: På vandretur gennem byen som engang var opdelt i to

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Stevns: Se billeder fra dengang og nu: På vandretur gennem byen som engang var opdelt i to
Stevns - 21. marts 2021 kl. 06:53
Af Henrik Fisker

For et par år siden satte denne avis sig for at beskrive bymidterne i vores udgivelsesområde. Hvordan ser der ud på byens torv, og hvordan har det udviklet sig gennem tiden, spurgte vi og skrev artikler om de svar, som vi fik.

arrow Læs også: På opdagelse i Hørsholm: Børnearbejde var normen

Det kom der mange interessante bud på, men i Hårlev var opgaven ikke let at løse. Faktisk er der udbredt uenighed om, hvor byens hjerte slår - var det foran stationen, ved SuperBrugsen, i det lille storcenter på Hovedgaden eller ved den gamle kirke? Vi nåede aldrig at kåre et konkret sted til bymidte.

Det er der faktisk en god grund til. Forklaringen er den udvikling, som Hårlev har været udsat for gennem de seneste knap 150 år. En udvikling, der var dikteret af, at der i en årrække var to lokaliteter, som kunne kalde sig Hårlev.

Det oprindelige Hårlev med kirken, skolen, gadekæret og brugsforeningen lå ud til landevejen, der gik - og stadig går - mellem Køge og Faxe. Men i 1879 kom jernbanen til Hårlev. Den forbandt de samme to byer som landevejen, men blev imidlertid anlagt lidt over en kilometer vest for byen. Med en stikbane til Rødvig blev Hårlev Station til et jernbaneknudepunkt. Ud over stationsbygningen lå der omkring 1900 kun et mejeri samt en kro, hvor de rejsende kunne opholde sig, mens de ventede på toget. Senere kom Købmandsgården til på den anden side af banelegemet.

Hårlev bestod således af to adskilte byer kun forbundet af markveje, der ledte hen til bøndergårdene. Med tiden voksede de to bydele sammen, og siden er Hårlev blevet til den stationsby med boliger og industriområde, som vi kender i dag.

Kyndig mand som guide
Historiens gang betyder, at nyt og gammelt gemmer sig mellem hinanden i Hårlev. Bag byens gader og bygninger ligger masser af gamle fortællinger om en tid, der var engang.

Ikke mange har så godt styr på byens lokalhistorie som tidligere kommunalpolitiker Leif Nielsen, der samler på oplysninger og rubricerer dem - både på Vallø Lokalhistoriske Arkiv og hjemme i privaten på Nymøllevej, hvor han og fru Bodil har boet siden 1986. Leif har dertil en stor formidlingsevne og er en yndet gæst i mange foreninger, hvor han gerne fortæller om gamle dage.

Så da DAGBLADET spurgte, om han ville tage avisens udsendte på en guidet byvandring gennem Hårlev, sagde han straks ja. Dagen efter lå der et forslag til en otte kilometer lang vandretur ledsaget af en lang række historiske billeder fra stationsbyen.

Runduren tog udgangspunkt i Hårlev Station og varede lidt over halvanden time. Ideen er hermed givet videre til gentagelse i sin helhed eller i mindre bidder.

arrow Der er masser af humor i Joseph Salamons skulpturelle fodspor
27. marts 2021 kl. 05:04 Opdateret: kl. 13:58
arrow Oplev historien midt i Gilleleje
27. marts 2021 kl. 04:10 Opdateret: kl. 14:04
arrow Sct. Michael passer på Slagelse
26. marts 2021 kl. 11:22 Opdateret: kl. 09:45
De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk