13. juni 2021
Sådan ser kortet over regeringens kommende vejprojekter ud i den infrastrukturplan, som blev fremlagt torsdag klokken 12. Kortgrafik: Infrastrukturpklanen
Sådan ser kortet over regeringens kommende vejprojekter ud i den infrastrukturplan, som blev fremlagt torsdag klokken 12. Kortgrafik: Infrastrukturpklanen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Statsvej til Stevns er med i nyt regeringsudspil om infrastruktur

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Statsvej til Stevns er med i nyt regeringsudspil om infrastruktur
Opdateret 08. april 2021 kl. 13:52
Stevns - 08. april 2021 kl. 12:32
Af Erik Nielsen

Anlæg af vejforbindelse fra motorvejen til Stevns er med som et vejanlæg, der står til at blive anlagt i den infrastrukturplan, som regeringen netop har fremlagt her klokken 12 torsdag.

arrow Læs også: Flagermus i Vallø Storskov kan fælde drømme om ny statsvej

Den er med som et projekt, der skal gennemføres, og er som sådan registreret på det oversigtskort over nye vejforbindelser, som den socialdemokratiske regering lægger op til at projektere i de kommende år.

Regeringen vil i alt prioritere 47 milliarder kroner til nye vejprojekter, sm blandt andet skal afhjælpe trængslen der, hvor danskerne holder i kø, som det hedder i udspillet.

Statsvejen til Stevns er registret under fællesbetegnelsen: »Veje der binder landet sammen« og ikke under kategorien: »Veje, der afhjælper trængsel!«.

Østbanen

Hvis man havde håbet på at finde et afsnit eller blot en antydning af penge til nye skinner på Østbanen i den infrastrukturplan, som den socialdemokratiske regering lagde frem torsdag klokken 12, så blev man skuffet. Nu er det også sådan, at det stadig er Region Sjælland, som har ansvaret for skinnenettet, men der har været politisk pres fra forskellige sider for at gøre finde en statslig finansieringsmodel, da regionen ikke har pengene.

Skinnenettet på Østbanen er dog ikke nævnt med et ord i planen, hvor der ellers er et meget langt afsnit om kollektiv trafik. Til gengæld er der fundet plads til et afsnit, der beskriver Bus Rapid Transit-linjer (BRT), som tidligere er blevet forkastet af Region Sjælland som en mulighed for at erstatte tog på Østbanen.

Østbanen er dog ikke helt glemt og nævnt i en bisætning i forhold til omstigning i Køge, hvor der står:

»På den enkeltsporede strækning mellem Køge og Køge Nord skal der køre otte tog i timen. Det presser kapaciteten på strækningen, og derfor vil regeringen igangsætte en forundersøgelse af et dobbeltspor samt en ekstra perron på Køge Station, som kan sikre højere punktlighed og bedre omstigningsmuligheder mellem Østbanen og DSB's tog til og fra København.«

arrow Glæde over at Stevns har udsigt til statsvej
09. april 2021 kl. 14:57 Opdateret: kl. 12:59
Hvor langt tror du Danmark når ved EM
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk