21. februar 2020
Eleverne fra niende årgang på Hotherskolen var meget interesserede i at få tingene til at gro til glæde for en fælles fremtid på kloden. 

Privatfoto
gallery icon

Se billedserie

Eleverne fra niende årgang på Hotherskolen var meget interesserede i at få tingene til at gro til glæde for en fælles fremtid på kloden. Privatfoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Skoleelever opslugt af arbejdet i et rullende laboratorium

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skoleelever opslugt af arbejdet i et rullende laboratorium
Stevns - 13. februar 2020 kl. 14:50
Af Erik Nielsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hotherskolens 9. årgang havde onsdag besøg af LIFEs mobile laboratorium. Undervisningsforløbet eleverne skulle igennem hed WeGrow, hvor det selvkørende laboratorium var rammen om undervisningen og forsøgene.

Alle skal brødfødes, men i takt med, at vi bliver flere og flere, optager vi mere og mere plads.

Byerne bliver større, landbrugsarealerne mindre.

En af de måder, vi kan imødegå udfordringen på, er at producere mere effektivt, så høstudbyttet på de landbrugsarealer, der er til rådighed, bliver større. Det er netop omdrejningspunktet i WeGrow.

I WeGrow arbejder eleverne med bio- og sensorteknologi. Teknologier, som kan hjælpe os med at løse de udfordringer, verden står overfor med en voksende befolkning, der skal brødfødes.

- Det er en federe måde at blive undervist på, og det har været sjovt at prøve forsøgene. Hele klassen har været engageret motiveret gennem dagen, lyder det samstemmende fra Sofia, Freja og Annemone fra 9.b.

WeGrow er et tværfagligt forløb målrettet fagene biologi, fysik, kemi og geografi, som kaster eleverne ud i et vækstforsøg med planter, som eleverne med sensor-teknologi og såkaldte VR-briller på det nærmeste får ind under huden sammen med FNs verdensmål.

Det vokser - WeGrow
Det konkrete undervisningsforløb - eller læringspakken bliver kaldt WeGrow - og det er et eksperimenterende og anvendelsesorienteret naturfagsforløb, som bygger på konkrete samfundsudfordringer og autentiske problemstillinger. Og hele forløbet spiller sammen med FN´s verdensmål.

LIFE er et landsdækkende og almennyttigt undervisningsinitiativ støttet af Novo Nordisk Fonden.

Kernen er deres undersøgelsesbaserede og virkelighedsnære undervisningsforløb, hvor forløbet understøtter den almindelige undervisning og er målrettet naturfagene i grundskolen og ungdomsuddannelserne.

Alle forløb belyser aktuelle samfundsudfordringer, som er relevante i forhold til elevernes hverdag. Helt konkret inviteres elever til at løse virkelige problemer, der understøtter FN´s Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Undervisningsforløbene er baseret på et solidt naturvidenskabeligt og naturfagsdidaktisk vidensgrundlag, og de er kvalificeret af løbende brugerundersøgelser og test.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk