19. september 2018
Den sydlige linjeføring til Stevns begynder her ved Slimmingevejens udmunding i Vordingborgvej. Foto: Kenn Thomsen
Den sydlige linjeføring til Stevns begynder her ved Slimmingevejens udmunding i Vordingborgvej. Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Rapportens hovedkonklusioner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Rapportens hovedkonklusioner
Opdateret 30. august 2018 kl. 13:25
Stevns - 30. august 2018 kl. 10:26
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Både den nordlige og den sydlige forbindelse vil give en markant forbedring i adgangen til Sydmotorvejen. Den nordlige forbindelse inklusiv det nye tilslutningsanlæg vil især gavne områderne omkring Herfølge og Strøby Egede, mens den sydlige forbindelse i højere grad vil forbedre vejbetjeningen af Hårlev og den centrale del af Stevns.

arrow Læs også: Hvor der er vilje er der vej

Den nordlige forbindelse aflaster både Strandvejen og Vordingborgvej mod Køge, hvor den sydlige forbindelse primært aflaster Strandvejen. Derudover vil både den nordlige og den sydlige forbindelse aflaste en række mindre veje, som i dag er belastet af sivetrafik i myldretidsperioderne.

Den sydlige forbindelse giver de største samlede rejsetidsgevinster, da vejen både giver forbedret adgang til Sydmotorvejen og aflaster Strøby Egede for gennemkørende trafik.

Omfartsvejen ved Strøby Egede aflaster byen for en stor del af den gennemkørende trafik, hvilket reducerer trafikanternes rejsetid og forbedrer forholdene for byens indbyggere.

Den nordlige forbindelse giver ingen aflastning af Strøby Egede, hvilket begrænser tidsgevinsterne, som har stor betydning i de samfundsøkonomiske beregninger. Hvis omfartsvejen ved Strøby Egede havde været en del af den nordlige forbindelse, ville de samlede tidsgevinster have opvejet omkostningerne og gjort kombinationen samfundsøkonomisk rentabel.

I forhold til virksomheder og pendlere vil den nordlige forbindelse primært gavne Strøby Egede-området og Herfølge-området, mens den sydlige forbindelse i højere grad vil gavne pendlere, virksomheder og attraktioner på den centrale og østlige del af Stevns.

Anlæg af den sydlige forbindelse kræver, at fredskovspligten i Vallø Storskov ophæves, hvortil det påvirkede skovareal skal erstattes med ny fredskov på to gange det inddragede areal. Det store sammenhængende skovområde deles i to med store konsekvenser for skovens økologi og skovens rekreative og kulturhistoriske værdier. Desuden vil det særegne herregårdslandskab mellem Hårlev og motorvejen blive påvirket betydeligt.

Anlæg af omfartsvej ved Strøby Egede og den sydlige forbindelse indebærer en krydsning af Natura 2000-området Tryggevælde Å, og vejprojekterne skal udformes, så der skal sikres en gunstig bevaringsstatus af naturtyper og arter på udpegningsgrundlaget.

Vejdirektoratets rapport: »Ny vejforbindelse til Stevns«, sammenfatning

arrow Godt gået af Mogens og Steen
13. september 2018 kl. 12:21 Opdateret: kl. 12:21
arrow Eks-modstander støtter nu sydlig vej ud fra nylig rapport
13. september 2018 kl. 12:21 Opdateret: kl. 12:21
arrow Eks-borgmester: Sammenholdet er det vigtigste lige nu
13. september 2018 kl. 05:58 Opdateret: kl. 13:13

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk