18. juni 2019
Østbanen transporterer årligt omkring 1,1 million passagerer mellem Køge, Stevns og Faxe kommuner. Hvis regionerne nedlægges efter valget, vil forligspartierne bag sundhedsreformen flytte ansvaret for lokalbanerne til de berørte kommuner. Det advarer flere af folketingskandidaterne imod.
Østbanen transporterer årligt omkring 1,1 million passagerer mellem Køge, Stevns og Faxe kommuner. Hvis regionerne nedlægges efter valget, vil forligspartierne bag sundhedsreformen flytte ansvaret for lokalbanerne til de berørte kommuner. Det advarer flere af folketingskandidaterne imod.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Pendlerne skal have bedre forhold - men kandidaterne er ikke enige om hvordan

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Pendlerne skal have bedre forhold - men kandidaterne er ikke enige om hvordan
Opdateret 21. maj 2019 kl. 10:49
Stevns - 21. maj 2019 kl. 06:16
Af Henrik Fisker
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Selv om der investeres store summer i både veje og kollektiv trafik i disse år, plages pendlerne fra Stevns og Faxe fortsat af daglige problemer. Infrastrukturen bliver ét af emnerne, når partierne mødes til Sjællandske Mediers valgmøde på onsdag den 22. maj kl. 19 på Hårlev Kro. Der er fri entré, salg af drikkevarer, og alle er velkomne.

Forud for mødet har vi bedt de 11 kandidater, der deltager, om et bud på, hvordan pendlerne får bedre vilkår. Vi sendte følgende oplæg til alle kandidater. Svarene kan læses i denne artikel. Tanja Larsson (S) og Peter Seier Christensen (Nye Borgerlige) har ikke besvaret avisens spørgsmål om infrastruktur.

Er du pendler, er der stor sandsynlighed for, at du pendler i bil.

For Lille Syd, der betjener Tureby og Haslev, er plaget af næsten daglige aflysninger på grund af sporarbejde. Det hurtige tog til København, som skulle være gået i drift i 2018, er foreløbig udsat til medio 2021 med én afgang i timen.

Bor du langs Østbanen, kan du se frem til færre afgange mellem Hårlev og Køge og ventetid på Køge Station for at komme videre til København.

Hvis regionerne nedlægges, er det forligspartiernes plan, at den regionale togtrafik - herunder Østbanen - skal overtages af kommunerne.

Samtidig skal pengene vandre mod vest i Danmark. Oplægget lyder, at der bliver 50 millioner kroner mindre til kollektiv trafik på Sjælland.

Tilværelsen som daglig pendler fra Stevns og Faxe kan være lidt af en udfordring. Det kan mange skrive under på efter at have siddet fast i en bilkø på motorvejen eller ved indfaldsvejen til Køge. Eller at blive forsinket som følge af aflyste tog og togbusser, der forlænger rejsetiden til det dobbelte eller mere. Hertil kommer signalproblemer, manglende forbindelse mellem tog og busser, der ikke venter på hinanden osv. Og de lovede forbedringer skubbes længere og længere ud i fremtiden.

Pendlernes problemer bliver ét af emnerne, når Sjællandske Mediers redaktioner i Stevns og Faxe kommuner onsdag aften holder fælles valgmøde i Elverhøjsalen på Hårlev Kro. Her vil de 11 folketingskandidater, som har meldt deres ankomst, blive bedt om at komme med et bud på, hvad de vil gøre for at forbedre forholdene for pendlerne.

Vi har spurgt dem på forhånd, og i denne artikel kan du læse deres foreløbige bud. De er vidt forskellige - men de er alle enige om, at der skal ske noget. Hvad der skal ske, er der til gengæld forskellige bud på.

Martin Nordstjerne - der opstiller for partiet: Klaus Riskær Pedersen - kommer ikke med konkrete bud, men favner formentlig alle kandidater med denne udtalelse:

- Der skal findes en løsning på befordring. Hvis vi skal have et Danmark i balance med sammenhængskraft, skal det løses i samarbejde med staten, og økonomi og tidsplan skal i gang nu! Ellers for vi ikke få familier med skolesøgende børn til at flytte ud. Det er helt klart, at det skal løses. Ellers kan man ikke få et familieliv til at hænge sammen.

LA: Nu er det vejenes tur
Kun én af kandidaterne slår fast, at der ikke skal investeres mere i den kollektive trafik. Fremtiden ligger på landevejene, mener Laura Lindahl (LA):

- Der er gennem årene investeret massivt i togdriften, og nu er der et efterslæb på vejene. Vejnettet omkring Storkøbenhavn har i årevis været underprioriteret, og det har betydet mere trængsel og længere rejsetid. Det laver vi om på nu med regeringens infrastrukturplan, som bl.a. investerer i udvidelser af motorvejsnettet rundt om København. 90 procent af trafikken foregår på vejene, men investeringerne har langtfra forholdsmæssigt fulgt med. Det skal vi ændre på, siger hun.

DF: To biler er nødvendigt
Faxe-kredsens eneste nuværende folketingsmedlem: Henrik Brodersen (DF) foreslår konkret, at der skal »sættes pres« på Rønnede-Næstved motorvejen og Stevns-landevejen. Det betyder jo meget lokalt, påpeger han og tilføjer:

- Jeg vil ikke finde mig i, at vi har et a- og et b-hold. Vi bliver punket for, at vi har to biler - men der, hvor vi bor, er det ikke en mulighed at undvære, siger han.

Henrik Brodersen er »ikke vild med tanken om, at banerne skal gøres kommunale.

- Det er pivdyrt med de lokale baner. Der sidder jo ingen i kommunerne, der har forstand på banedrift. Jeg tager selv toget fra Slagelse til København. Halvtimesdrift gør en kæmpe forskel for en by, siger han.

Mads Andersen (K) slår fast, at det er »drømmetænkning at tro på, at hele Sjælland kan være bundet sammen af offentlig transport.

- Der er områder ude omkring, hvor der altså er behov for biler og veje. Det, som vi skal blive bedre til, er, at flytte bilerne hen til stationerne. Tag Køge Nord Station f.eks. For det første skulle man jo have tænkt på, at lokalbanen fra Faxe og Stevns blev ført videre ud til den nye Køge Nord, så det blev lettere generelt at tage offentlig transport fra Stevns og Faxe og videre ind mod hovedstaden. For det andet, så skulle ambitionerne om Køge Nord jo have været større fra Christiansborg og DSB. 900 pendler p-pladser er simpelthen for lidt, siger han.

R: S-tog til Stevns og Faxe
Alle øvrige kandidater går ind for flere penge til den kollektive trafik. Ganske klart udtrykt af Jacob Panton-Kristiansen (V):

- Vi er nødt til at indse, at den kollektive trafik skal styrkes, så klimaet varetages relevant. Vi skal vende vores nuværende kultur, så fordelene ved kollektiv trafik fremstår klart og tydeligt. Offentlig transport skal virke og være billigt. Det nytter ikke noget, at det er mere tidskrævende at benytte kollektiv trafik. Det nytter ikke noget, at det er dyrere. Det skal være attraktivt at bo uden for Storkøbenhavn, og det opnår vi bedst ved at styrke den kollektive trafik, siger han.

Line Krogh Lay (R) er på samme linje - og så har hun et helt konkret forslag i ærmet:

- Der er brug for investeringer i den kollektive transport, så mobiliteten øges. Hovedfokus bør dog være på togdriften, og her mener jeg faktisk, at man bør overveje at videreføre S-toget til Stevns og Faxe.

Hun tilføjer, at der skal ikke spares på den kollektive transport.

- Der skal tværtimod investeres, og opgaven må ikke overlades til kommunerne. Mange af dem er ikke gearet til at løse den. En nedlæggelse af regionerne er en fejl. Man bør i stedet styrke dem, siger hun.

EL: Drop statsvejen
Sejer Folke (EL) henviser til sit partis klimaplan, der vil afsætte 40 milliarder kroner til den kollektive trafik frem til 2030.

- Det indebærer bl.a, at der skal laves dobbeltspor mellem Køge Station og Køge Nord, at takster på offentlig transport skal sættes ned med 30 procent fra 2020, at trafikal infrastruktur i Stevns og Faxe skal planlægges, så det er både tidsmæssigt og økonomisk mest fordelagtigt at køre til en station, og tage kollektiv transport derfra, og at »den sydlige vej« (statsvejen, red.) bliver droppet og pengene brugt til styrkelse af den offentlige transport og nedsættelse af priserne, siger han.

Michael Graakjær (SF) opfordrer til at stemme på en kandidat, der vil bevare regionerne, så spørgsmålet om, hvem der skal overtage driften af lokalbanerne, bliver overflødiggjort.

- Vi skal afsætte flere midler til lokal trafik, og jeg ser gerne at Regionen står for endnu flere tværkommunale ruter - modsat i dag hvor de trækker sig. Når der laves en tiltrængt opgradering af skinner og signaler, må man leve med de gener, som forekommer - jeg er sikker på man gør, hvad man kan for at begrænse dem, siger han og tilføjer:

- Hele problematikken om ventetiderne i Køge og de færre afgange på Østbanen skal naturligvis løses straks - kræver det flere penge, skal de findes. Det går direkte mod vores ønsker om, at den kollektive trafik skal være et reelt alternativ til bilen.

Alt.: Taksterne skal ned
Kirsten Kock (Alternativet) vil afsætte flere kroner til kollektiv trafik - ikke færre.

- Vi skal have en bæredygtig infrastruktur. Derfor vil vi sænke prisen på kollektiv transport med 30 procent og fokusere på trafikale ordninger, der kan nedbringe miljø- og klimabelastningen. Et af Alternativets forslag er flex-trafikale transportløsninger, hvor man sammentænker deleordninger, samkørsel og offentligt transport. Digitale muligheder åbner op for nye muligheder, som tager udgangspunkt i de individuelle behov, siger hun.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk