7. august 2020
Efter 35 år på strækningen mellem Køge og Rødvig henholdsvis Faxe Ladeplads kører de gamle Y-tog nu i Andesbjergene i Peru.
gallery icon

Se billedserie

Efter 35 år på strækningen mellem Køge og Rødvig henholdsvis Faxe Ladeplads kører de gamle Y-tog nu i Andesbjergene i Peru.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Østbanen på bjergtur i Peru

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Østbanen på bjergtur i Peru
Opdateret 31. oktober 2011 kl. 14:08
Stevns - 29. oktober 2011 kl. 16:00
Af Henrik Fisker
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk
Peru / Østsjælland: I togets forrude kan man netop skimte teksten på skiltet: Faxe Ladeplads står der - men Østbanens gamle Y-tog er kommet langt væk hjemmefra. Faktisk holder det netop nu på den højest beliggende jernbanestation i Sydamerika: Galera. Intet mindre end 4781 meter over havets overflade ligger denne station i Andesbjergene.

Den eventyrlige beretning kommer fra Regionstogs udsendte medarbejdere: Jørn Olsen og Henning Sommer, som 16. oktober rejste til Peru for at assistere køberne af de fire togstammer fra Østbanen med at få dem til køre på bjergbanen. Her skal de fremover transportere minearbejdere op til deres arbejdsplads, men i øvrigt er det planen, at de gamle Y-tog også skal fragte almindelige passagerer på den 128 kilometer lange bjergbane. Efter at banen for få år siden blev bygget om fra smalspor til normalspor, kan man nu rejse med tog fra hovedstaden Lima til den fjerneste station: Huancavelica 535 kilometer oppe i bjergene.

"Det var en stor oplevelse at køre Y-tog gemmen Lima. I byen færdes folk på sporet, som om det var en almindelig vej, så vi mødte både mennesker, hunde, biler m.m. Det lykkedes da også at ramme en lastbil, og vi var også ved at køre en gammel mand ned. Vi nåede Chosica efter cirka fem timer. Det var en tur på cirka 100 kilometer med stigninger på mellem to og fire procent. Man må kun køre max. 30 km/t , da der ikke er nogen bomme eller signaler ved vejene. Så man gør flittigt brug af tyfonen. Desuden får man hjælp fra politiet ved de store veje. Der bliver dræbt omkring to personer om måneden på denne strækning, men vi slap heldigvis med skrækken denne gang", skriver Jørn Olsen og Henning Sommer, der begge har årelang erfaring fra Østbanens værksted i Hårlev.

De beretter videre, at deres jernbanekolleger i Peru er meget ivrige for at lære nyt om Y-togene. Og så foreslår de, at Regionstog henlægger sin næste personaleudflugt til Peru.
Sundhedsstyrelsen opfordrer nu til at man bruger mundbind i myldretiden: Synes du det er en god idé?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk