11. december 2019
Færre afgange mellem Køge og Hårlev, længere rejsetid og skifte i Hårlev for alle rejsende til og fra Stevns. Det er konsekvensen af, at Østbanens skinner er nedslidte.
Færre afgange mellem Køge og Hårlev, længere rejsetid og skifte i Hårlev for alle rejsende til og fra Stevns. Det er konsekvensen af, at Østbanens skinner er nedslidte.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nedslidte skinner tvinger farten ned på Østbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nedslidte skinner tvinger farten ned på Østbanen
Opdateret 30. september 2019 kl. 13:30
Stevns - 30. september 2019 kl. 13:23
Af Henrik Fisker
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Passagererne på Østbanen vil fra 15. december, når den nye køreplan træder i kraft, opleve mærkbare forringelser i forhold til nu. Det sker efter Lokaltogs halvårlige eftersyn af Østbanen i september, der har vist, at skinner og baneinfrastruktur er for slidte til at opretholde stabil drift med 100 km i timen.

arrow Læs også: Skinnebrud mellem Store Heddinge og Rødvig

Derfor sænker Lokaltog nu den højeste tilladte hastighed fra 100 til 75 kilometer i timen. Samtidig skal antallet af afgange mellem Hårlev og Køge halveres fra fire til to i timen, og det indebærer, at passagerer til og fra Stevns som fast regel kommer til at skifte tog i Hårlev. Undtagelsen bliver enkelte tog i myldretiden, hvor Lokaltog ligesom med de forlængst udrangerede Y-tog vil sammenkoble togsættene i Hårlev. Her kan passagererne til og fra Stevns blive siddende i toget uden skifte.

Ændringerne betyder en forlænget rejsetid med tre-fem minutter mellem Rødvig og Køge samt tre-syv minutter mellem Faxe Ladeplads og Køge.

Forringelserne er aftalt »i tæt dialog« mellem Lokaltog og Movia, hedder det i en pressemeddelelse fra Movia.

Plandirektør Per Gellert fra Movia beklager de gener, som den ændrede køreplan vil medføre for passagererne.

- Lokaltogs halvårlige eftersyn af Østbanen har desværre vist, at forudsætningen for at opretholde en stabil drift også i de kommende år på Østbanen, er at sænke hastigheden til 75 km i timen. Togenes hyppighed har også betydning for sporenes belastning. Derfor kommer Lokaltog desværre til at køre med færre afgange på strækningen Hårlev til Køge, når køreplanen træder i kraft til december, siger han.

Hastigheden på Østbanen blev i 2011 hævet fra 75 km i timen til 100 km i timen efter, at de nye og hurtigere Lint-tog blev sat i drift to år forinden.

arrow EL: Flyt vedligehold af lokalbaner fra regionen til staten
30. oktober 2019 kl. 13:32 Opdateret: kl. 13:32
arrow V-politiker foreslår Østbanen nedlagt og erstattet af busser
29. oktober 2019 kl. 13:16 Opdateret: kl. 13:16
arrow SF'er vil presse ministeren til at give Østbanen nye skinner
28. oktober 2019 kl. 13:02 Opdateret: kl. 13:02

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk