
Bus Rapid Transit - forkortet BRT - er navnet på den busløsning, som transportminister Benny Engelbrecht og regionsrådsformand Heino Knudsen (begge S) lancerede på et pressemøde i sidste uge som en mulig afløser for togtrafikken på Østbanen. Her blev løsningen - der nu formedelst tre millioner kroner skal undersøges nærmere - også benævnt »tog på gummihjul«, ligesom »eldrevne letbanebusser« er brugt om de køretøjer, som i givet fald skal køre der, hvor skinnerne i dag ligger hen over Østsjælland.
Få fuld adgang til sn.dk og læs resten af artiklen
For at læse denne artikel skal du have et digitalt abonnement eller et abonnement på et af vores dagblade: DAGBLADET, Frederiksborg Amts Avis, Nordvestnyt eller Sjællandske.
Hvis du ikke har et digitalt abonnement, kan du tegne det her.
Du kan få 24 timers digital adgang for 25 kr. eller fuldt digitalt abonnement fra 279 kr. pr. måned.
Det er hurtigt og nemt - og du kan betale via MobilePay eller betalingskort.
Vælg mellem
24 timers digital adgang:
- Fuld adgang til sn.dk, inkl. sn.dk+
- Adgang til e-aviserne:
DAGBLADET, Frederiksborg Amts Avis, Nordvestnyt og Sjællandske - Arkivadgang
Digitalt abonnement:
- Adgang til sn.dk, inkl. sn.dk+
- Valgfri e-avis, vælg mellem:
DAGBLADET, Frederiksborg Amts Avis, Nordvestnyt eller Sjællandske - Arkivadgang
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her