26. juli 2021
Miljøstyrelsens kontrolskib Daphne (forrest) har i en årrække ligget fast i Rødvig. Nu har Sif (bagerst) overtaget kontrolopgaven. Foto: Erik Nielsen
gallery icon

Se billedserie

Miljøstyrelsens kontrolskib Daphne (forrest) har i en årrække ligget fast i Rødvig. Nu har Sif (bagerst) overtaget kontrolopgaven. Foto: Erik Nielsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Miljøskibe holdt skiftedag i fiskerihavn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Miljøskibe holdt skiftedag i fiskerihavn
Stevns - 04. maj 2021 kl. 17:50
Af Erik Nielsen

Miljøministeriets nu udfasede miljøskib Daphne har indtil mandag haft hjemsted i fiskerihavnen i Rødvig. Sif er det ene af to identiske miljøskibe, som nu overtager miljøkontrollen af de danske farvande fra tre udfasede skibe.

Da Miljøministeriets nye miljøkontrolskib Sif sejlede fra Rødvig mandag morgen, forlod mandskabet det udfasede miljøskib Daphne, som har haft hjemsted i fiskerihavnen. Sif er sammen med sit søsterskib Frigg hjemhørende i Svendborg, og det er endnu ikke besluttet om havnen i Rødvig bliver udgangspunkt, når det nye miljøkontrolskib er på disse kanter.

Klar til overvågning

Sif og Frigg er nu klar til at overvåge de danske farvande efter en lang og til tider problemfyldt ombygningsproces.

Miljøstyrelsen overtog i marts miljøskibene Sif og Frigg, der i efteråret og vinteren har været under ombygning på Faaborg Værft. Skibene er oprindelig bygget til at betjene engelske olieboreplatforme, men er er nu ombygget og indrettet til effektiv overvågning af det danske havmiljø.

Skibene har været længe undervejs. De blev indkøbt brugt i 2015, med henblik på at blive bygget om, men ombygningen har været ramt af en flere problemer undervejs. Udbuddet af ombygningen er gået om flere gange, og senest har COVID19 udfordret byggeprocessen med bl.a. leveranceproblemer fra USA.

Svær fødsel

- Det har være en svær fødsel med de her skibe, men nu er vi endelig nået i mål. Jeg glæder mig over, at det er blevet et rigtig godt resultat, med et par skibe, der til fulde opfylder vores forventninger. Værftet har lykkedes med at holde vægten lavere end forventet, og det gavner både fart og brændstoføkonomi, sagde kontorchef Morten Jepsen fra Miljøstyrelsen, da styrelsen overtog skibene i marts.

Sif og Frigg har en maksimum fart på 45 kilometer timen (25 knob). De er cirka dobbelt så hurtige som de gamle miljøskibe, og øger skibenes rækkevidde. Derfor kan Miljøstyrelsen fremover kan nøjes med to miljøskibe i stedet for tre.

-Sif og Frigg er både større og mere sødygtige end vores gamle miljøskibe. Det gør os mindre vejrafhængig, når vi skal overvåge havmiljøet. Vi kan simpelthen fortsætte prøvetagning, selvom vinden blæser op. Det gør planlægningen nemmere og mere robust, siger Morten Jepsen.

Besætning på syv

Miljøstyrelsens besætning på i alt syv mand er fordelt på de to skibe har været i gang med prøvesejladser, og nu er de altså indsat i aktion.

Sif og Frigg indfases gradvist i foråret og med udgangen af maj forventes de at dække hele det program der hidtil har været løst af de tre gamle miljøskibe, som nu bliver sat til salg.

Sif og Frigg er blevet forlænget med 2,4 meter i forhold til de oprindelige 17,5 meter og udstyret med laboratorie og kahytter.

Samlet pris for de næsten ti år gamle, ombyggede offshore-skibe er 45-50 millioner kroner. Kontrakten lød på 30,3 millioner kroner. Men det har været en lang og mange siger: »skandale-fyldt« proces, inden det nu er kommet så vidt, at de to skibe er stået til søs under Miljøministeriet.

De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk