27. juli 2021
Lokaltogs nye administrerende direktør Lars Wrist-Elkjær glæder sig til at overtage strækningen mellem Køge og Roskilde på næste søndag 13. december. Selv kom han til det sjællandske jernbaneselskab 1. juni i år fra en lederstilling i Københavns Lufthavn og med en længere fortid i både DSB og Arriva. Foto:  Henrik Fisker
gallery icon

Se billedserie

Lokaltogs nye administrerende direktør Lars Wrist-Elkjær glæder sig til at overtage strækningen mellem Køge og Roskilde på næste søndag 13. december. Selv kom han til det sjællandske jernbaneselskab 1. juni i år fra en lederstilling i Københavns Lufthavn og med en længere fortid i både DSB og Arriva. Foto: Henrik Fisker
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Lokaltog har investeret 10 millioner kroner på Østbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Lokaltog har investeret 10 millioner kroner på Østbanen
Stevns - 06. december 2020 kl. 06:27
Af Henrik Fisker

Når Lokaltog A/S fra næste søndag 13. december overtager den 22,4 kilometer lange strækning mellem Køge og Roskilde fra DSB, bliver rejsetiden mellem Stevns og Faxe til domkirkebyen forkortet markant. Det nuværende togskifte på Køge Station bortfalder, og turen mellem yderstationerne af den nye strækning kan tilbagelægges på lidt over en time. Det er mellem 27 og 34 minutter hurtigere, end køreturen tager i dag i weekenden og noget mindre på hverdage.

arrow Læs også: Ny køreplan: Fra Rødvig til Roskilde på 67 minutter

Men det er ikke kun passagererne, der kommer til at mærke forskellen. Østbanen er ud over en banestrækning også én af de største arbejdspladser i Stevns Kommune, og i forbindelse med udvidelsen til Roskilde vil der fremover være 83 ansatte medarbejdere, der alle får hjemsted i Hårlev. Ligesom i dag vil byen fortsat være centralen i virksomheden, hvor værkstedet ligger.

Parken af togsæt er udvidet med tre, så der nu i alt skal køre 10 tog af typen Lint på Østbanen. På en almindelig hverdag vil de ni være i drift i myldretiden, mens det sidste holdes i reserve, hvis der sker nedbrud på et tog, som må tages ud og sendes på værksted. De tre nye togsæt er overflyttet fra Holbæk, hvor Odsherredsbanen til gengæld har fået tog leveret fra Lollandsbanen. Med opgraderingen kører 10 af de 16 Lint-tog i Region Sjælland nu på Østbanen, oplyser Lokaltogs nye administrerende direktør Lars Wrist-Elkjær, der forleden tog imod pressen på værkstedet i Hårlev.

- Vi har ansat 10 nye lokoførere ansat til at køre togene til Roskilde, så der nu er 42 lokoførere på Østbanen. Vi fik ikke færre end 204 ansøgere til de 10 opslåede stillinger, så interessen for at køre tog på Østbanen er meget stor. Nogle af de nyansatte er oplært i de seneste måneder, mens andre kommer fra DSB, siger direktøren.

Flot materielpark

Alle 10 nye togsæt har de seneste måneder fået installeret nyt signalsystem, kaldet ERTMS. Det kræves for at kunne køre på strækningen mellem Køge og Roskilde, der som den første regionalbane på Sjælland betjener sig af systemet. Når toget passerer Køge Station, skifter det automatisk til det gamle system.

- Vores Lint-tog er alle leveret mellem 2006 og 2009, hvor de afløste de gamle Y-tog på Østbanen. Lokaltog har en flot materielpark, hvilket bl.a. hænger sammen med, at vi ret konsekvent sender dem på værksted og får dem repareret, når vi opdager fejl på dem. Det giver dem en lang levetid, så vi forventer, at der er mange gode år i vores tog, siger Lars Wrist-Elkjær.

Der er ansat 16 medarbejdere inklusive en leder på værkstedet i Hårlev, og her er der ikke sket en opnormering trods de tre nye togsæt. Hertil kommer infrastrukturpersonalet, der med base i Hårlev arbejder ude på strækningerne.

Men investeringen i nye togsæt og mere personale står ikke alene. Der er anlagt nye spor til de ekstra tog, der skal »overnatte« i Hårlev, ligesom der er anlagt en støjvold for at skærme naboerne mod gener. Et nyt system skal sikre, at togsættene kan lades op med trykluft på kortere tid. Endelig er stationsbygningen i Hårlev blevet gennemgribende renoveret med mandskabsfaciliteter til personalet, ligesom der er indrettet nye lokaler til undervisning af de ansatte.

- Hertil kommer udvidelse af togdepotet, som endnu ikke er helt gennemført. Bl.a. udestår etablering af flere parkeringspladser, som først vil blive gennemført, når Østbanens skinnenet skal renoveres, siger Lars Wrist-Elkjær.

Investeringer i Hårlev

Alt i alt venter direktøren, at den samlede udgift til investeringer løber op i cirka 10 millioner kroner. Det er penge, der for en stor dels vedkommende er investeret i Hårlev, mens en mindre del på tre-fire millioner kroner er investeret i rekruttering og oplæring.

Det sker vel at mærke på et tidspunkt, hvor det langvarige politiske slagsmål om finansiering af Østbanens nye skinner stadig er i gang.

Det blander Lokaltogs direktør sig ikke i.

- Jeg kan kun sige, at vi ser frem til at overtage strækningen mellem Køge og Roskilde næste søndag, siger Lars Wrist-Elkjær.

De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk