24. oktober 2018
Grethe Ahrensbach - er ikke imponeret over det nye turistmagasin fra Visit Sydsjælland-Møn. Foto: Erik Nielsen
gallery icon

Se billedserie

Grethe Ahrensbach - er ikke imponeret over det nye turistmagasin fra Visit Sydsjælland-Møn. Foto: Erik Nielsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Det er jo bare én stor reklametryksag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er jo bare én stor reklametryksag
Stevns - 10. februar 2018 kl. 08:05
Af Henrik Fisker
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Grethe Ahrensbach er kvinden bag det succesrige bryllupsevent: Magical Wedding, der sidste år trak over 200 giftelystne par fra hele verden til Stevns for at blive viet. I år forventer hun at arrangere 400 bryllupper på stevnsk jord - hovedparten af dem i den gamle kirke i Højerup med udsigt ud over Stevns Klint og Østersøen.

arrow Læs også: Turismens nye ansigt på Stevns

Det trækker i sig selv en del gæster til egnen og skaber omsætning på både restauranter og overnatningssteder. For den indsats var hun fornylig nomineret til en pris i Visit Sydsjælland-Møn, men måtte se sig overhalet af en anden kandidat fra Næstved.

- Vi var 250 deltagere til eventen, og med os hjem fik vi alle en stofpose med bl.a. en smuk bog med stjernetegn udenpå. Og så det nye turistkatalog, som Visit Sydsjælland-Møn (VISM) har sendt på gaden, siger Grethe Ahrensbach.

Stevns i skyggen af Møn
Turistkataloget er identisk med det »livsstilsmagasin«, som beskriver turistoplevelser i de fire kommuner, der hører under VISM - også kaldet Sydkystdanmark. Hun er ikke imponeret over resultatet:

- Stevns ligger i skyggen af Møn, og det bliver bekræftet med dette magasin. Vi og Faxe betaler hver 12 procent af driftsomkostningerne til VISM, regnet ud efter indbyggertallet, mens Næstved og Vordingborg betaler 38 procent. Det må være derfor, at Karrebæksminde er på forsiden, og at Møn fylder de første sider i kataloget. Vi får det, som vi betaler for, lyder analysen fra Grethe Ahrensbach.

Hun hæfter sig ikke mindst ved alt det, som ikke er nævnt i kataloget.

- Jeg savner en generel beskrivelse af Stevns som turistmål. Der er jo masser at fortælle turisterne, som kommer her, men det må de lede forgæves efter. Hvorfor står der f.eks. ikke noget om Stevns Water Sport, som lever af at sælge tilbud til turisterne - og hvor er historien om Danmarks ældste middelslot: Gjorslev blevet af, spørger hun.

Dybt forarget
Forklaringen er - som nævnt i artiklen ovenfor - at kataloget kun rummer omtale af de steder, som annoncørerne har betalt for. Men det er en skævhed, mener hun.

- Jeg er ikke blevet spurgt, om jeg ville annoncere. Jeg er dybt forarget over, at man laver et stort blad, som skulle præsentere en hel egn, men som kun fortæller det, som nogen har villet betale for. I realiteten er det jo ikke andet end én stor reklametryksag for nogle annoncører, siger Grethe Ahrensbach.

Hun kritiserer desuden flere af teksterne for at være dårligt skrevet og billederne for at være dårlige.

- På side 43 kan man som ét af »10 højdepunkter langs kysten« læse om Rødvig, at »ét af de bedste steder til dykning er ud for Rødvig Havn, hvor man kan se et rigt maritimt liv«. Hvis du spørger fiskerne i Rødvig, siger de, at der ikke noget at fange lokalt mere - men nu har turistforeningen jo også lejet det gamle turistbureau ud til et dykkerfirma. De skulle hellere skrive, at Rødvig er udgangspunkt for én af Danmarks smukkeste vandreture langs Stevns Klint. For det er jo et faktum, siger hun.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk