19. oktober 2021
Stevns Taxa har to nye Mercedes-hyrevogne, hvor der i lørdags blev installeret helt nyt udstyr for at leve op til en ny tilladelse om at kunne drive kørselskontor i et landdistrikt, som kun ganske få er lykkedes med at få. Privatfoto
gallery icon

Se billedserie

Stevns Taxa har to nye Mercedes-hyrevogne, hvor der i lørdags blev installeret helt nyt udstyr for at leve op til en ny tilladelse om at kunne drive kørselskontor i et landdistrikt, som kun ganske få er lykkedes med at få. Privatfoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Der bliver kæmpet for at beholde taxaerne på landet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Der bliver kæmpet for at beholde taxaerne på landet
Stevns - 05. februar 2021 kl. 14:55
Af Erik Nielsen

Som et af kun få selskaber i Danmark har Stevns Taxa fået en tilladelse til at drive kørselskontor i et landdistrikt. Ejeren af Stevns Taxa kæmper for sin virksomhed, og han har måttet tage job ved siden af, for at det hele går op.

Tilbage i 2009 startede Henning og Bente Stich en taxa-virksomhed på Stevns med en brugt bil, en brugt mobiltelefon og to fuldtidsjobs ved siden af.

Der var mange, der dengang sagde; at de ikke kunne starte en taxavirksomhed og ville gå på røven, inden der var gået et år. Men sådan er det ikke gået - det, der startede som Klippinge Taxa hedder i dag Stevns Taxa. Og selvom det bestemt ikke »kører på skinner« for taxa-branchen i landdistrikterne, så er Stevns Taxa her endnu. Og Henning Stich er tilpas stædig: han nægter at give op.

- Dengang var der 28 taxabiler, der kørte på Stevns - fordelt på flere forskellige selskaber. I dag er der fem taxaer tilbage med udgangspunkt i Stevns. Èn i Hellested, to i Hårlev og så mine to taxaer i Stevns Taxa med udgangspunkt i Klippinge. Det er noget af en udvikling på de 12 år, jeg har været i branchen, siger ejeren af Stevns Taxa ApS til DAGBLADET.

Han kæmper med næb og klør for at bevare et lokalt og 100 procent dansk ejet taxaselskab på Stevns, der har lokaldistriktet som sit fokus.

Følger med tiden

Derfor er han også rigtig glad for, at det nu er lykkedes ham og Stevns Taxa at følge med tiden og leve op til den taxilov, som trådte i kraft tilbage i 2018 efter et stort opgør med hyrevogns-tjenesten Uber.

- Endnu engang viser Stevns Taxa og vores dygtige personale, at vi kæmper videre for at bevare et lokalt ejet taxaselskab på Stevns. Som et af de helt få selskaber i Danmark, har vi netop fået en såkaldt tilladelse til at drive kørselskontor i landdistrikt. Der er på nuværende tidspunkt kun fire, der har fået den tilladelse, forklarer Henning Stich.

Med den landdistrikts-tilladelse i hånden må hver enkelt selskab kun have tre taxaer. Og det lever Stevns Taxa ApS fint op til med to taxaer i porteføljen.

- Vi må have tre taxaer, men der er ikke noget til hinder for, at vi kan få godkendt flere selskaber i et landdistrikt, siger Henning Stich til avisen.

Samtidig har Stevns Taxa konverteret sine kommunale taxatilladelser til de nye tilladelser til erhvervsmæssig persontransport. Det hele er samlet i selskabet, der hedder Stevns Taxa ApS.

- Det betyder, at vi nu har investeret i helt nyt taxaudstyr, der opfylder de nye krav til takstsystemer og ISAE 3000 krav til dataopsamling og indberetning af nøgletal til Færdselsstyrelsen og skattemyndighederne. Jo i dag skal vi kontrolleres ned i mindste detalje, hvis vi vil leve op til myndighederne krav. Det er på godt og ondt, forklarer taxa-direktøren, der i sidste weekend fik monteret det nye udstyr, hvor han og hans to chauffører samtidig blev instrueret i brugen af det.

Derfor holdt de to Mercedes-hyrevogne i Stevns Taxa også stille det meste af lørdagens dagtimer i den forgangne weekend.

Kæmper videre

- Selvom det er coronatider, kæmper vi videre. Det er klart, at vi kan mærke en betydelig nedgang i antallet af kørte ture, da samfundet jo mere eller mindre er lukket ned, og det meste foregår digitalt uden at folk skal møde hinanden. Men vi kæmper for det her. Det er det, vi gør i Stevns Taxa. Og jeg er så heldig at have to uvurderlige medarbejdere, som er fuldstændig selvkørende, da de har været med hele vejen, lyder det fra Henning Stich:

- Som nogen kan huske startede vi med at køre taxa lige midt i krisen i 2009 med en brugt bil, en brugt mobiltelefon og to fuldtidsjob ved siden af. Vi kæmpede os i gennem den krise og fik forretningen op at køre. Vi har kæmpet os igennem flere kriser siden, og nu kæmper vi os igennem endnu en krise og er klar med en fremtidssikret forretning, når samfundet åbner op igen.

Ejeren kæmper indædt imod at blive opslugt at en udenlandsk ejet kapitalfond, som flere andre danske taxaselskaber er blevet.

- Som alle andre små virksomheder, håber jeg, at stevnsboer husker at handle lokalt og bruge os lokale virksomheder i det omfang, det er muligt. Vi er her for Stevns, siger han.

Arbejder ved siden af

For at få det hele til at hænge sammen i disse tider, så er direktøren i Stevns Taxa ApS nødt til at have fuldtidsarbejde ved siden af.

- Jeg kører meget lidt taxa for tiden. Jeg har taget et job som skraldemand. Jeg startede med at køre i Bjæverskov, men er nu skraldemand på Stevns. Det er mine medarbejdere, der klarer det meste taxakørsel. Du må endelig love at rose dem i det, du skriver. De er fantastiske, siger den hårdtarbejdende skraldemand og direktør for Stevns Taxa ApS.

Opskriften bag Stevns Taxas succes er ifølge Henning Stich god service:

- Vi gør en dyd ud af at passe vores aftaler. Og vi laver god service. Og så siger vi aldrig nej til en tur, også selvom den er kort og egentlig ikke kan svare sig, for så får vi den lange tur næste gang.

Rejser du til udlandet i år?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk