27. juli 2021
Stevns og Køge kommuner er nu enige om at formulere et fælles høringssvar, der beder om en ny VVM-undersøgelse af alternativ 5 og 6 på kortet - med en præcisering af, at statsvejen skal lægges syd for Holmebækvej i Herfølge.
gallery icon

Se billedserie

Stevns og Køge kommuner er nu enige om at formulere et fælles høringssvar, der beder om en ny VVM-undersøgelse af alternativ 5 og 6 på kortet - med en præcisering af, at statsvejen skal lægges syd for Holmebækvej i Herfølge.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Borgmester om vej og bane: En rigtig god dag for Stevns

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Borgmester om vej og bane: En rigtig god dag for Stevns
Stevns - 26. maj 2021 kl. 14:47
Af Henrik Fisker

- Dette her er en rigtig god dag for Stevns!

arrow Læs også: Statsvej: Borgerforeninger er fortrøstningsfulde

Sådan lyder ordene fra borgmester Anette Mortensen (V) efter en tirsdag, der bød på et gennembrud i hele to trafikpolitiske dagsordener. Selv om ingenting er endeligt på plads endnu, glæder hun sig over, at tingene bevæger sig i den rigtige retning set fra borgmesterkontoret på det stevnske rådhus.

Glæden dækker over, at nye skinner på Østbanen nu tegner sig i horisonten, samt at det er lykkedes at skabe så meget fodslaw mellem Stevns og Køge om statsvejen, at de to kommuner nu kan afgive fælles høringssvar om linjeføringen.

Et flertal i Køge Kommunes Teknik- og Ejendomsudvalg besluttede på et ekstraordinært møde, at Køge med visse forbehold kan tilslutte sig Stevns Kommunes høringssvar om statsvejen. Forbeholdet går især på, at linjeføringen skal »gå syd om Herfølge«, men ikke ramme Holmebækvej, der løber umiddelbart op til et boligområde og en skole. Hvor præcis statsvejen så skal ligge, er ikke afklaret på nuværende tidspunkt. Men ifølge udvalgsformand Erik Swiatek (S) skal der nedsættes et udvalg, bestående af repræsentanter fra Stevns og Køge kommuner og beboerrepræsentanter fra de berørte områder.

Både Venstre, Konservative og SF pointerer over for DAGBLADET, at statsvejen skal skåne Herfølge så meget som muligt, bl.a. med støjafskærmning, beplantningsbælter, cykelstier og gode overgangsforhold.

Brede penselstrøg

Det ser Stevns-borgmesteren umiddelbart ingen problemer med:

- Det er jo Køge Kommunes afgørelse. Vi har bare sagt, at vi ønsker vejen lagt syd for Herfølge i stedet for de to helt sydlige forslag, og det glæder mig meget, at der er forståelse for vores synspunkt i Køge, siger Anette Mortensen.

Hun vil ikke på nuværende tidspunkt gå ind i en debat om, hvor præcist statsvejen skal forløbe syd om Herfølge.

- Det, som vi sammen Køge nu beder om, er en ny VVM-undersøgelse, der kan arbejde videre med de to forslag 5 og 6 i Rambøll-rapporten, og som begge går syd om Herfølge. Vi har lært af den nu afsluttede VVM-rapport om de sydlige linjeføringer, at fremgangsmåden er at tegne nogle brede penselstrøg i landskabet, som derefter indsnævres. Derfor er det vigtigt, at vi giver teknikerne i Vejdirektoratet tid til at finde den bedste løsning, siger hun.

Anette Mortensen forudser, at der nok skal komme debat om de nye forslag til linjeføring - både fra borgerne og Vallø Stift.

- Fredningerne på Valløs jorde er der jo af en årsag, så det kommer sikkert til at fylde i diskussionen, siger hun.

Gode kontakter til Køge

Anette Mortensen kvitterer for meldingen fra Køge om fælles høringssvar:

- Vi har gennem nogen tid arbejdet for at skabe en fælles forståelse med Køges politikere, og jeg noterer med tilfredshed, at der er tale om bevægelse i holdningen til statsvejen. Jeg snakker jævnligt med Marie Stærke og med Ken Kristensen (henholdsvis S-borgmester og V-gruppeformand, red.), og jeg ved, at de andre partier også har haft kontakter på tværs af kommunegrænsen. Og så tror jeg, at det har været lidt af en øjenåbner for Køge, at de sydlige linjeføringer ikke flytter flere biler gennem Køge by, end de gør, siger hun.

Borgmesteren betegner det som lidt af en milepæl, at de to nabokommuner nu kan formulere et fælles høringssvar.

- Hvis ikke Køge ville være med, havde vi sendt vores høringssvar. Men det stiller os langt bedre over for Folketinget, at vi er enige lokalt, siger Anette Mortensen.

Høringssvaret er på Kommunalbestyrelsens åbne dagsorden på mødet torsdag aften.

Østbanens nye skinner

Den anden landvinding for Stevns kom, da Forretningsudvalget i Region Sjælland enstemmigt tirsdag godkendte at sende anlægsopgaven med nye skinner til Østbanen i offentligt udbud. Anette Mortensen (V) har, siger hun selv, »armene helt oppe over hovedet«.

- Det er altafgørende for Stevns og Faxe, at Østbanen kører, som den skal. Vi har i meget lang tid levet med usikkerhed om banens fremtid, og jeg er meget lettet over, at der nu ser ud til at tegne sig en løsning, siger borgmesteren.

Hun tilføjer, at hun personligt hele tiden har troet på, at der ville komme en løsning. Med vedtagelsen af en dagsorden i Folketinget, der pålægger regeringen at komme med et udspil om lokalbanernes fremtid, er hun blevet bekræftet i sin opfattelse.

- Det skulle undre mig, hvis det ikke lykkes nu, siger Anette Mortensen.

For Stevns Kommune betyder nye skinner på Østbanen samtidig, at planen om at flytte Rødvig Station længere nordpå og dermed frigive arealet tæt på havnen til andre formål, nu kan realiseres. Det indgik kommunen sidste efterår en aftale med Region Sjælland om.

arrow Tvist om mulig vejforbindelse: - Det er politisk manipulation
02. juli 2021 kl. 18:57 Opdateret: kl. 15:37
arrow Gruppeformand: Her skal statsvejen ikke være
30. juni 2021 kl. 16:07 Opdateret: kl. 15:13
arrow Minister om statsvej: - Man må væbne sig med tålmodighed
30. juni 2021 kl. 12:32 Opdateret: kl. 12:32
De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk