27. juli 2021
Tommy Andersen har været med avisen på en vandretur i Rødvig. 		               Foto: Erik Nielsen
gallery icon

Se billedserie

Tommy Andersen har været med avisen på en vandretur i Rødvig. Foto: Erik Nielsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Billeder: Livet ved havet og havnen har skabt og slebet på en perle i konstant forandring

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Billeder: Livet ved havet og havnen har skabt og slebet på en perle i konstant forandring
Stevns - 28. marts 2021 kl. 10:35
Af Erik Nielsen

Havet og havnen. Det er her det sker. Havet og havnen. Det har været tiltrækningskraften op igennem historien.

Tiltrækningen har haft mange ansigter af både arbejds-mæssig og rekreativ karakter.

Men Rødvig er Rødvig på grund af sin beliggenhed - beskyttet af landskabet mod nord, vest og syd, mens et beskyttende moleanlæg mod øst anlagt af Gjorslev Gods tilbage i 18-hundredetallet fik et lille bysamfund til at vokse frem med havnen og havet som omdrejningspunkt.

arrow Læs også: Byvandringen gennem Hårlev

I dag er Rødvig så mange andre ting end et sted, hvor der blev losset og lastet fra skibe. Turisterne har i den grad taget over, og det mærkede man ikke mindst sidste sommer, hvor Rødvig ifølge en opgørelse over teletrafikken i området, var det sted i hele landet, som havde den største vækst i antallet af besøgende.

I avisen serie om byvandringer er vi nået til »Rødvig - en perle på Stevns«, som den lokale borgerforening omtaler deres by. Vi har sat Tommy Andersen stævne for at gå en tur i byen.

Han kom til verden i Højerup i 1957 og familien flyttede til Rødvig, da han var tre år gammel, kommer man ikke meget tættere på at være barnefødt i byen, som vi nu begiver os ud i en sen eftermiddagstime i marts. Og med snart 64 år på bagen, så har Tommy Andersen set mange forandringer ske. I dag er han pedel på det, der i dag hedder Konference- og Hotel Klinten.

- Det lå her ikke dengang, jeg var dreng. Men der har altid ligget et badehotel netop her, og kig ud og se udsigten, så er man ikke i tvivl om hvorfor, siger min guide på turen rundt i Rødvig.

Vi går fra hotelgrunden og ned ad en trappe direkte ned til havnen. Lidt længere nede ad matriklen kunne vi have kommet ned ad en trappe direkte ned til stranden.

- Det er jo havnen, stranden og havet folk kommer til Rødvig for. Det er omdrejningspunktet for det hele. Oprindeligt boede folk jo længere inde i landet, og så kom de kun herned, når der var noget arbejde, som skulle laves, siger Tommy Andersen.

Fra strand til havn

Der hvor vi kommer ned på havnen var der i gamle dage strand.

- Da jeg var dreng var der stadig strand her. Og værftet lå i gamle dage, der hvor Sejlklubben ligger i dag fortæller den 63-årige stevnsbo.

Havnen har ændret sig konstant i takt med, at samfundet har udviklet sig.

- Der er næste ikke nogen erhvervsfiskere tilbage, men i øjeblikket er havnen så fyldt op med mandskabsbåde, der sejler folk ud til det store vindmøllebyggeri på Kriegers Flak. Engang var her jo fyldt op med fiskekuttere og aktivitet med afsætning af fisk, forklarer Tommy Andersen, mens vi går videre om til den oprindelige havn, som blev anlagt af Gjorslev Gods til udskibning. I dag er havnen lystbådehavn og ejet af kommunen.

I '1001 fortællinger om Danmark' kan man læse, at den første skibsbro blev anlagt ved Rødvig skanse af kammerherre P.B. Scavenius i 1843.

Bodil Weiss skriver videre:
»Hermed var begyndelsen gjort til havneanlægget i Rødvig, og samtidig sattes en udvikling i gang, der er fortsat helt op til vor tid.«

Fiskerihavnen

Fiskerihavnen vi kommer fra er fortsat ejet af den lokale fiskeriforening og blev indviet i 1943 af kronprins Frederik IX under stor folkelige bevågenhed og festivitas.

Autocampere, husbåde, trollingfiskeri, udlejning af bygninger til maritime foreninger og at være servicehavn for vindenergi er blandt nogle af de muligheder, som havnen allerede bliver og også fremover kan anvendes til.

I dag bliver begge havne drevet i det daglige fra havnekontoret på fiskerihavnen - selvom havnene har hver sin ejer. Kommunen har indgået en kontrakt med fiskerihavnen om, at de har det daglige ansvar for deres lystbådehavn. Og i dag ligger der også flere lystbåde i selve fiskerihavnen end erhvervsfartøjer.

Ved østmolen har der engang gået et jernbanespor hele vejen ud ad molen. Og her har været livlig aktivitet ud for pakhuset, som i dag er ejerlejligheder, men som blev opført omkring 1915 som foderstoflager med en svalegang ud til kajkanten, som kunne hejses op og ned, når der skulle lastes og losses anløbende skibe.

Kroen fra 1844

Går man videre fra selve havnen dukker Rødvig Kro og Badehotel ret hurtigt op i synsfeltet, som blev bygget tilbage i 1844 og blev kongeligt priviligeret i 1884.

På den modsatte side af vejen, hvor kroen ligger, lå engang en dansepavillon, som tiltrak unge mennesker fra nær og fjern.

- Jo, der var godt gang i den. Vi forsøgte engang at få lavet noget lignende med at sætte et telt op i haven, men det afviste kommunen med begrundelsen, at det ville give for meget larm, husker Tommy Andersen tilbage.

Lige bag ved kroen ligger stationen, som blev bygget i 1879. Rødvig station var den eneste endestation, som Østbanen ejede fra starten.

Den 6. august 1879 blev stationens cirka 300 meter langt havnespor taget i brug, men allerede i 1881 blev havnesporet omlagt da det blev beskadiget af højvande. I 1978 blev havnesporet og sidesporet til remisebygningen fjernet.

Rødvig station er som den eneste af Østbanens stationer opført med kalksandstensblokke og ikke de røde teglsten som ellers er gældende for banens andre stationer.

Hovedgaden

Den gamle hovedgade i Rødvig så i Tommy Andersens barn- og ungdom markant anderledes ud med butikker i alle facader. Det er slut i dag, hvor stort set alle huse i hovedgaden er beboelse. Og selvfølelig lå her også en telefoncentral, som kunne omstille opkald, der kom til byens borgere.

De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk